Page 52 of 64
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Mar 09, 2020 12:15 pm
by uwbuurman
tnx Bram!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Mar 09, 2020 2:26 pm
by Wilmo
Netjes weer hoor! Dit ga ik van de zomer ook maar eens doen.
Welke coating en roestomvormer gebruik jij?
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Mar 09, 2020 5:48 pm
by BertjeConti
Die vraag wilde ik ook al stellen, wel erug netjes weer
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Mar 09, 2020 9:24 pm
by Jeroen
Netjassssss! Hoe maak je de overgang naar het bestaande lakwerk netjes, omgevouwen plakrand en aan het eind heel fijn opschuren?
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Mar 09, 2020 9:57 pm
by bmw e12 e21
Knap Koos!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Apr 22, 2020 3:23 pm
by uwbuurman
Toen ik de linker wielrand netjes en roestvrij had gemaakt, was mijn doel gehaald, want dat was de slechtere zijde. De andere kant kon een andere keer…. Of niet??? Hmmm, zat me niet lekker. Dus de auto in de loods gedraaid en de andere kant ook bekeken. Mijn God, die was pas slecht. Veel meer hapjes eruit, zelfs een gaatje in de wielbak aan de onderzijde…. Daar is meer werk in gaan zitten.
De puinzooi die in die rand zat was veel oude kit en daar was vocht onder gekomen. Aan de andere zijde was geen kit, alleen antidreun gespoten.
En dan komt er ook weer een berg bende uit
Om die rand goed kaal een leeg te krabben heb ik een handig tooltje gemaakt van een verfrollerhandvat. Ik heb daar een scherpe punt aan geslepen en zo kon ik redelijk makkelijk alles loskrijgen.
Rondje ontroesten, schuren, slijpen, coaten, kitten en spuiten levert een strak en bevredigend beeld op.
Nu alles weer was uitgepakt en schoongemaakt keek ik in de wielkast en zag ik de ontluchtingsslangen van de tank. Daar hoort kennelijk een kap overheen, maar die heb ik nooit gehad en ik denk dat die al minimaal 15 jaar niet meer bij de auto is.
Via Leon een exemplaar kunnen benutten, die was niet snotverrot, maar er zaten wel wat gaatjes in. Die heb ik gelast en geslepen. Daarna gestraald en verzinkt. Af fabriek is het een kaal stuk staal met een dun laagje verf, geen wonder dat ze allemaal verrot zijn.
Zie hier schade aan de binnenkant, hier zaten ook grote gate aan de onderzijde.
Daarna in de epoxylak gekwast.
En gemonteerd. Uiteraard brak er één van de vier draadeindjes van de auto af. Die ga ik niet teruglassen, want dat geeft meer schade dan dat het oplevert.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Apr 22, 2020 7:51 pm
by BertjeConti
Altijd ook voor detail, zoals we van Koos gewend zijn.
Weer lekker bezig geweest dus.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Apr 23, 2020 12:00 am
by Jeroen
Méér monnikenwerk! Zo'n afdekking had ik vorig jaar roestig bij een M3 meen ik, toen gewoon een neue bestelt beim Dealer.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Apr 23, 2020 8:22 am
by uwbuurman
Nieuwe idd nog leverbaar, 90 euro, maar same shit, niet verzinkt, dun laagje transportlak. Nu voor veel minder geld een beter geconserveerde. 2 uur arbeid niet gerekend.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Apr 23, 2020 10:13 am
by loentje
netjes Koos!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Apr 23, 2020 10:58 am
by Jeroen
ik ben duidelijk gewoon te lui hahaha
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Apr 23, 2020 6:34 pm
by RJ
Ziet er weer netjes uit! Die kap kun je tegenwoordig ook in polyester krijgen:
https://www.e30shop.nl/c-4972797/tankslang-beschermkap/
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Jun 17, 2020 11:59 pm
by uwbuurman
Ik heb de SWRA even uitelkaar gehaald, werkte niet meer, nu is het wel weer goed. Bleek wat corrosie op het relais te zijn, dat is nu gelukkig dus weer goed.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Jun 18, 2020 8:56 am
by Jeroen
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Jul 27, 2020 5:08 pm
by uwbuurman
Ik heb inmiddels vakantie en omdat we net als andere zomervakanties lekker in eigen land blijven, sterker nog onze eigen vakantiestek bij de Waddenzee, heb ik het plan opgevat om eens een slagje te doen aan de cabrio. Het interieur was toe aan een rondje TLC. 8,5 jaar geleden heb ik eea netjes gemaakt en gecolourlockt, maar het is toe aan een nieuwe sessie. Alles besteld op nummer en kleurcode van BMW. In mijn auto zit Perlbeige 0206. Niet te verwarren met het nooit in een E30 geleverde Pearlbeige, dat in e24 zat. 10 dagen levertijd op de spullen, vanwege het op kleur mengen van de leather fresh.
Daarnaast, alle gasveren van de auto stonden dit jaar op de nominatie om te vervangen. De kofferklepgasveer had ik al vervangen, die van de motorkap en de twee van de cabriokap moeten nog en ook die van de voorstoelen. In de BMW sportstoelen zitten per stuk 4 gasveren. 2x met een kracht van 500N voor de hoogteverstelling en 2x met een kracht van 350N voor de verstelling van de rugleuning. De mijne zijn na 35 jaar dood en overleden, dus als ik de rugleuning vrijschakelde om te verstellen, flikkerde de rugleuning zo achterover. Niehandignie. En de hoogte was alleen te verstellen naar beneden toe… Dus ook die gasveren besteld. Alles origineel Stabilus, het merk dat BMW levert.
Tot slot heb ik een langgekoesterde wens voor de cabrio in vervulling laten gaan, ik heb een setje stoelverwarming gekocht, origineel BMW, zo van de plank bij een grote Duitse dealer. Specifiek voor de e30 cabrio sportstoel met leer. Die set is fysiek anders dan de reguliere sportstoel en anders dan voor een cabriosportstoel met stoffen bekleding.
Kortom, een project met 3 deelprojecten voor de boeg.
1. De gasveren.
Besteld bij Autodoc. Wat kan misgaan. Ik bestel de door mij gewenste hoeveelheden gasveren. Nou, die makkers in Berlijn denken er anders over. Ze sturen me 2 te weinig. Daarnaast, nadere inspectie leverde me dat er twee verkeerde tussen zaten. Zie de twee gasveren met een grijze zuiger.
Zelfde maat, dus dat was het probleem niet, maar ze duwen er geen 500 newton uit, maar slechts 150. Dan kan ik de oude ook wel laten zitten… Ander nummer ook, kortom, totaal verkeerd.
Heel veel gezeik en tot 3x terugsturen, opnieuw bestellen en drammen en zeuren is het eindelijk voor elkaar en heb ik de juiste spullen.
Zo had ik de volgende tafel vol spulletjes:
Colourlocksetje:
Voor deze twee stoelen de juiste gasveren:
En de nieuwe stoelverwarmingsset
