Page 53 of 55
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Mar 02, 2023 10:31 am
by Peter V.
uwbuurman wrote: Mon Feb 27, 2023 9:46 pm
Maar je hebt dus het spruitstuk wel?
Jazeker, die wel. Ik moet deze wel even laten controleren want er zit een scheurtje bij een las.
Zojuist een voorstel gekregen van MK-motorsport voor een complete uitlaat speciaal voor de 320/6.
Hello Peter,
Thanks for your fast answer.
I already know & understand it right that you own a E21 320i (6. Cyl.), and for sure I know that the exhaust systems of the 323i & 320i are different.
Unfortunately we didn´t have a connecting pipe between our MK-header (MK-Fächerkrümmer) & the standard/series front muffler. But for sure we have the complete matching MK-exhaust system (MK-front muffler / MK-adapter pipe / MK-end muffler) for your E21 320i. We offer, produce & deliver this.
With pleasure you get herewith our offer of the MK-exhaust system for your E21 320i.
MK3130100
MK-Vorschalldämpfer E21 320i
(6. Zylinder)
Komplett aus Edelstahl, Hand-Made,
inkl. TÜV-Gutachten 803,25 Euro
MK3130300
MK-Zwischenrohr E21 320i
Komplett aus Edelstahl, Hand-Made 261,80 Euro
MK3145000
MK-Endschalldämpfer E21 320i
Komplett aus Edelstahl, Hand-Made,
inkl. TÜV-Gutachten 827,50 Euro
_____________________________________________
1.892,55 Euro
! MK- Winter – Special Price ! 1.799,00 Euro (Price incl. VAT / ex Work)
Best prijzig zullen we maar zeggen. Ik denk dat ik voorlopig maar zelf een tussendeel in elkaar ga zetten (of laat doen) tussen het spruitstuk en de originele middendemper. Word Vervolgd.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Mar 02, 2023 12:08 pm
by Jeroen
Best geld maar niet overtrokken in uitlaten-land. Mocht je wel tzt die kant op willen is het wel goed navraag te doen, ze hebben het hier over een 320i en da's toch wat anders als een 320/6.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Mar 02, 2023 3:28 pm
by uwbuurman
Dat viel me ook op maar wel steeds nadrukkelijk over een 6cilinder, dus ik denk dat de i verkeerd is, maar je wilt geen e30 spullen oid, inderdaad.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Mar 03, 2023 12:59 am
by Peter V.
Ik had er ook foto's bij gekregen en we praten echt over een E21. Dat "i-tje" blijft altijd raar.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Jun 15, 2023 2:16 pm
by Peter V.
Allen,
Mijn radiateur heeft nu toch echt zijn beste tijd gehad. Wat roest en KVS sporen onderin laten zien dat het bijna tijd is om ze te vervangen.
Helaas is de radiateur niet zo goed leverbaar. Iemand suggesties omtrent bedrijven, misschien eentje met een wat hogere capaciteit. Feit is wel dat ik nog te maken heb met een condensor en fan die ervoor zit dus heel veel dikker kan ik niet. Nu moet ik wel toegeven dat ik nog geen energie heb gestoken om wellicht de condensor iets dieper te plaatsen.
Alle ideeën zijn welkom.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 12:59 am
by Jeroen
is idd lastig te krijgen op het moment, maar als je die kunt vinden dan moet -ook met airco- gewoon de standaard maat icm tropenthermostaat prima voldoen, anders is er iets anders loos.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 1:03 am
by Jeroen
Swaffel en Pech heeft ze nog, momenteel 249,-
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 6:59 am
by uwbuurman
Ja, Remy heeft voor zijn 323i net eentje gekocht, maar die is veel dunner dan origineel. Maar ze zijn er wel, iig.
Feit is dat er bijna niks te koop is voor de oudjes. Mijn e30, nergens een bobine te vinden. Ook voor veel te duur bij W&N besteld. Maar een paar simpele dingen voor de e12? Nee, is er niet. Nu iets normaals als een radiateur, dat is nog 2 jaar, dan kun je eentje custom laten bouwen voor 500...
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 10:27 am
by 323baur
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 10:56 am
by uwbuurman
Niet verkeerd, maar even heel goed vergelijken, denk ik
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 11:09 am
by 323baur
Ik denk er over om zo’n ding te kopen.
Kwa koeling is het al niet ruim bemeten, dan is dit mss wel een goede.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Jun 16, 2023 11:09 am
by 323baur
Aanvullend, wellicht groupbuy

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jun 20, 2023 10:25 am
by Peter V.
Had ik inderdaad ook gezien maar is niet voor een E21 type 2. Onderste pijp is recht en niet onder een hoek.
Ik heb hier in Breda een specialist voor radiateuren. Deze familie doet dit al ruim 50 jaar.
Zij gaan er eentje bouwen voor me.
Ik ga deze week de huidige demonteren. Wellicht kan hij op basis van de kunststof boven en onderzijde een 3 rij uitvoering maken en anders wordt deze custom. Ik ga me even laten voorlichten verder.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jun 20, 2023 10:38 am
by uwbuurman
Ja, dat is dan het beste, Peter. Hier in Leeuwarden hebben we ook zo'n bedrijf. Maken prachtdingen. Kost wat, maar is echt 10x beter dan de Chinese kwaliteitsproducten van tegenwoordig.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jun 20, 2023 11:43 am
by Peter V.
Jeroen wrote: Fri Jun 16, 2023 12:59 am
is idd lastig te krijgen op het moment, maar als je die kunt vinden dan moet -ook met airco- gewoon de standaard maat icm tropenthermostaat prima voldoen, anders is er iets anders loos.
Dat is mijn gedachte ook altijd geweest. Eigenlijk sinds aankoop is het niet zoals het hoort.
Dus wat is er allemaal al gedaan:
* Koelsysteem geflushed bij aankoop en nadien nogmaals.
* Radiateurdop is al tweemaal vervangen.
* Waterpomp is inmiddels al de derde.
* Eerst een nieuwe originele thermostaat en nu inmiddels de 72° uitvoering.
* Tweede radiateur zit erin.
* Temperatuursensor vervangen.
* Andere viscokoppeling (tweemaal)
* Aircofan is middels een relais en schakelaar als backup in te schakelen.
Als je gewoon rijd op de snelweg bijvoorbeeld bij een 20 graden buitentemperatuur dan staat de meter inderdaad net over 1/3 nu. Zodra je gaat stoppen of stadsritten gaat doen dan gaat ze al vrij snel naar 1/2. Natuurlijk nog geen probleem en met de nieuwe visco komt ze eigenlijk niet veel verder dan net over de helft. Bij wat steviger Eifelwerk kan ik zelfs naar bijna 2/3 komen. Alles gecontroleerd met infrarood meter. Dus op zich is er nu vanwege de nieuwe visco niet veel aan de hand. Maar je merkt gewoon dat de radiateur op zijn maximale capaciteit draait.
Nu heb ik een aftermarket airco systeem erin zitten en deze condensor is iets groter dan de originele. Dit haalt wel wat capaciteit terug. Gezien het feit dat de zomers steeds warmer worden en mijn huidige radiateur (is zo'n van Wezel ding van 10 jaar oud) in slechte staat is moet ik in ieder geval een andere radiateur. Dus waarom niet gelijk goed aanpakken denk ik dan maar.