Genoeg gedaan weer de afgelopen weken. De
Z4 heeft nu ook verse schokdempers vóór. Ben nog druk aan het puzzelen over een sper-ombouw na recente berichten dat de sperklokken van OS Giken best luidruchting zijn, dus dan is een traditioneel platensper van Torsen of Quaife wellicht toch beter passend bij een roadster.
De
M3 is nu voorzien van dikkere stabi's van H&R. Daarnaast vertoonde die een laag oliepeil... in de binnenspiegel!
Dit is een vaker voorkomend probleem bij ouder wordende automatisch dimmende elektrochroom spiegels, en doorgaans duurt het dan niet lang dat deze vloeistof ook uit de spiegel loopt, en dat spul is dusdanig agressief dat het dan bijv de onderliggende pook en middenconsole begint aan te vreten. Niet te lang laten zitten dus. Uiteraard is de spiegel specifiek voor M3 en M5, en de dealer wil graag een kleine 1.000 euro voor leveren, monteren en inleren met allerlei voorbehouden, maar gelukkig waren er binnen de M3 community goede ervaringen met zelf een glas vervangen en solderen, dat is inmiddels gelukt, en toen waren we voor 5 tientjes klaar... dimt weer als een malle en we hebben weer helder zicht in de spiegel!
De
E90 kon ook een kleine update gebruiken. De koude start was wat aarzelend en de inlaat maakte een wat gorgelend geluid, dus het leek mij goed om de inlaat er even af te halen voor een inspectie, kan er gelijk een verse set carterventilatie en bijbehorende slangen op en kan ik de DISA kleppen inspecteren.
Slopen is altijd zo gedaan
M52 is een circus van stekkers en slangen, maar bij de N52 is dat een factor 2
Inlaat met PCV op de werkbank
OK dat zit er dus allemaal al vanaf nieuw op, wordt het wel een keer wat na 20 jaar
De kleine DISA klep die zowat onbereikbaar onder de inlaat zit was okee en liet zich via INPA ook netjes testen, de grote DISA naast het gasklephuis zag er wat anders uit:
Met de M54 was er het probleem van de los komende korte stalen asjes die vervolgens makkelijk tussen een inlaatklep en de zitting kunnen gaan zitten en dikke schade kunnen veroorzaken. BMW heeft dat opgelost, met een langere
kunststof as. Die dus breekt. In het inlaatspruitstuk vond ik de afgebroken as terug.
De klep zelf was in tweeën gebroken, de ene helft had zijn weg door het inlaatspruitstuk gevonden en lag in de inlaatpoort van cilinder 4, de andere helft in de inlaatpoort van cilinder 6. Op de eerste foto hierboven kun je de halve klep al in cil 4 zien liggen en zie je (ook) een verkleuring in cil 6. Close up foto helaas niet gelukt. Upgrade/reparatiesetjes zijn er niet voor dit model dus gewoon een verse DISA erin. Met de geconstateerde zwaktes van de grote DISA toch ook maar gelijk de kleine DISA vervangen, al dat kunststof was tenslotte al 20 jaar lang warmgestookt.
Nog even injectoren laten testen nu alles toch open lag, die waren prima dus circus inlaat kon worden afgevinkt. Inmiddels is alles weer dichtgeschroefd en start en loopt de auto weer zoals het hoort, zonder bijgeluiden.