Page 53 of 53

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Sat Apr 26, 2025 9:33 am
by BertjeConti
Automaat is heerlijk voor dagelijks door de stad en op de nederlandse snel(file)weg.

Mooie upgrade tov je escort hoor.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Sat Apr 26, 2025 10:56 am
by Bram_Baur
Oersaaie kleurstelling..?!
Toch knap zo, strak, puur.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Sat Apr 26, 2025 4:27 pm
by Manitoba
Bram_Baur wrote: Sat Apr 26, 2025 10:56 am Oersaaie kleurstelling..?!
Toch knap zo, strak, puur.
Eens, Bram!

Greetz,
Walter.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Mon Apr 28, 2025 3:59 pm
by Jeroen
Tsja, ik vind persoonlijk kleuren als zilvergrijs en zwart erg saai, maar is wel heel veilig en daarom de meest gemaakte keuze, dus de kans is ook het grootst dat je die tegen komt, en als je kritisch bent is de conditie nu eenmaal belangrijker dan de kleur. En dus hebben we drie zilvergrijze en twee zwarte waggies staan...

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Tue Apr 29, 2025 1:58 pm
by Manitoba
Klinkt verder niet luxe hoor, "drie zilvergrijze en twee zwarte waggies"... :loll

Hoop dat de e90 je gaat bevallen en inderdaad vooral technisch voldoet.

Greetz,
Walter.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Tue Apr 29, 2025 10:21 pm
by Jeroen
ja eigenlijk ernstig haha :oops:

fingers crossed dat de E90 blijft bevallen, iig meer auto dan de Ford haha

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Thu May 15, 2025 12:44 am
by Jeroen
Z4
De z4 was de afgelopen tijd aan de beurt voor een ronde aandacht. Naast de eerder genoemde dreunmatten in de veel te hol klinkende deuren is een defect klapscherm vervangen en heb ik de motorruimte en dan met name alle slangen weer eens aan een grondige inspectie onderworpen. Remmetjes achter piepten wat, de Hawk remblokken dragen dan ook wel hun steentje bij. Maar even de boel los en wat verse anti-pieppasta, dat helpt altijd wel iets. Om de klauwen achter los te halen moeten de schokdempers even los, en die bleken ook hun beste tijd te hebben gehad, waarschijnlijk nog eerste montage, dus hup, ook maar gelijk vervangen. En als je nu over drempels rijdt merk je een flink verschil tussen voor en achter, dus we gaan ook maar verse dempertjes voor de voorkant bestellen. Je moet toch wat te doen hebben.

De auto liet af en toe een drupje olie vallen dus ik was heel bang dat er een operatie carterpan aan zat te komen, maar gelukkig constateerden Ite en ondergetekende gisteren op de brug dat de lekkage uitsluitend van de carterstopring kwam. Voor alle zekerheid nog wel even de kappen en versteviging aan de onderzijde verwijderd voor een grondige inspectie, maar verder was alles mooi schoon en droog. Dus d'r kon mooi even verse olie in, en verder geen extra werk aan lekkages.

Nog op de to do list: schokdempers vóór vervangen dus, motorrubbers/lagers vervangen, en het diff laten ombouwen naar sper, ik denk OS Giken.

M3
En met de Z4 bijna weer zoals ik 'm hebben wil gaan we binnenkort een rondje doen met de M3. Dikkere stabi's van H&R, een zwetende slang van de stuurbekrachtiging vervangen, motorrubbers/lagers vervangen.

Sorry, veel praatjes, weinig plaatjes vandaag :roll:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Thu May 15, 2025 10:45 pm
by uwbuurman
Maar wel lekker bezig om het spul op niveau te houden!! Mooi werk!

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Wed May 21, 2025 7:19 pm
by Smartie
Die OS Giken, was dat niet die je in het oude huis kunt steken? Ook voor de e21/30 beschikbaar.

Maar de Z4 heeft normaal geen dreun mat in de deur.
Alles voor gewicht besparing, klinkt vast een stuk beter nu. Ergens verwacht je dat misschien wel als iets wat Alpina er voor de kwaliteits beleving wel in zou plakken.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Wed May 21, 2025 10:14 pm
by Jeroen
Nee dit is niet zo'n kartonnen Racing Diffs sper, ook gewoon duurder dan een Quaife, maar bijv in de regen een stuk minder tricky dan een conventioneel platensper, zie bijv hier voor uitleg: https://hardemanmotorsport.nl/os-giken-sperdiffs/

Ja dat holle geluid is apart, alles voor een laag gewicht en dat snap ik ergens ook wel, is ook goed gelukt in E85/E86. Maar nu heb ik per kant ca 750 gram dreunmat toegevoegd. Da's te overzien en scheelt fors in het geluid.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Mon Jul 07, 2025 9:39 am
by Jeroen
Genoeg gedaan weer de afgelopen weken. De Z4 heeft nu ook verse schokdempers vóór. Ben nog druk aan het puzzelen over een sper-ombouw na recente berichten dat de sperklokken van OS Giken best luidruchting zijn, dus dan is een traditioneel platensper van Torsen of Quaife wellicht toch beter passend bij een roadster.

De M3 is nu voorzien van dikkere stabi's van H&R. Daarnaast vertoonde die een laag oliepeil... in de binnenspiegel!

Image

Dit is een vaker voorkomend probleem bij ouder wordende automatisch dimmende elektrochroom spiegels, en doorgaans duurt het dan niet lang dat deze vloeistof ook uit de spiegel loopt, en dat spul is dusdanig agressief dat het dan bijv de onderliggende pook en middenconsole begint aan te vreten. Niet te lang laten zitten dus. Uiteraard is de spiegel specifiek voor M3 en M5, en de dealer wil graag een kleine 1.000 euro voor leveren, monteren en inleren met allerlei voorbehouden, maar gelukkig waren er binnen de M3 community goede ervaringen met zelf een glas vervangen en solderen, dat is inmiddels gelukt, en toen waren we voor 5 tientjes klaar... dimt weer als een malle en we hebben weer helder zicht in de spiegel!

Image

De E90 kon ook een kleine update gebruiken. De koude start was wat aarzelend en de inlaat maakte een wat gorgelend geluid, dus het leek mij goed om de inlaat er even af te halen voor een inspectie, kan er gelijk een verse set carterventilatie en bijbehorende slangen op en kan ik de DISA kleppen inspecteren.

Slopen is altijd zo gedaan :D

Image

M52 is een circus van stekkers en slangen, maar bij de N52 is dat een factor 2

Image

Inlaat met PCV op de werkbank

Image

OK dat zit er dus allemaal al vanaf nieuw op, wordt het wel een keer wat na 20 jaar

Image

De kleine DISA klep die zowat onbereikbaar onder de inlaat zit was okee en liet zich via INPA ook netjes testen, de grote DISA naast het gasklephuis zag er wat anders uit:

Image

Met de M54 was er het probleem van de los komende korte stalen asjes die vervolgens makkelijk tussen een inlaatklep en de zitting kunnen gaan zitten en dikke schade kunnen veroorzaken. BMW heeft dat opgelost, met een langere kunststof as. Die dus breekt. In het inlaatspruitstuk vond ik de afgebroken as terug.

De klep zelf was in tweeën gebroken, de ene helft had zijn weg door het inlaatspruitstuk gevonden en lag in de inlaatpoort van cilinder 4, de andere helft in de inlaatpoort van cilinder 6. Op de eerste foto hierboven kun je de halve klep al in cil 4 zien liggen en zie je (ook) een verkleuring in cil 6. Close up foto helaas niet gelukt. Upgrade/reparatiesetjes zijn er niet voor dit model dus gewoon een verse DISA erin. Met de geconstateerde zwaktes van de grote DISA toch ook maar gelijk de kleine DISA vervangen, al dat kunststof was tenslotte al 20 jaar lang warmgestookt.

Nog even injectoren laten testen nu alles toch open lag, die waren prima dus circus inlaat kon worden afgevinkt. Inmiddels is alles weer dichtgeschroefd en start en loopt de auto weer zoals het hoort, zonder bijgeluiden.

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Mon Jul 07, 2025 12:48 pm
by uwbuurman
Lekker bezig geweest! Zeker die verrotte klep was een ellende in wording. Dat was hoe dan ook misgegaan, dus mooi dat je dat hebt opgelost!