Page 53 of 69
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Mon Jun 18, 2012 9:11 pm
by Wondermike
Thanks voor het meedenken allemaal.
Als ik het goed had gedaan heb ik aan de binnenkant de onderste deksels rondom vastgekit aan de dempers. Dit ivm de bekende klapperende deksels.
Ik zal ook controleren of dat nog wel vast zit. Uitlaat wordt klusje nummer 1 en het balanceren nummer 2.
Het zoemen doet me helaas ook aan een cardanas lager denken. Mocht dat zo zijn dan vertel ik later wel waar die vandaan gekomen is.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Mon Jun 18, 2012 9:13 pm
by Peter V.
Wondermike wrote: Mocht dat zo zijn dan vertel ik later wel waar die vandaan gekomen is.
Waarschijnlijk van dezelfde leverancier dan mijn waterpomp

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Mon Jun 18, 2012 9:51 pm
by Jeroen
Wondermike wrote:Het zoemen doet me helaas ook aan een cardanas lager denken. Mocht dat zo zijn dan vertel ik later wel waar die vandaan gekomen is.
LOL je kunt het steunlager eens ruim in de WD40 spuiten en dan even proefrijden, dan weet je meestal vrij goed of je daar moet zijn...
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Sun Apr 21, 2013 5:43 pm
by Wondermike
Zo heee, bijna een jaar geen updates aan de auto zie ik aan de laatste post.
Daar gaan we dan maar eens verandering in brengen.
Vandaag de toerrit in Friesland gereden en eigenlijk tot een aantal conclusies gekomen.
- Die sportbak past eigenlijk helemaal niet bij het karakter van de Baur. Op het circuit kom ik niet met dat ding en de Alpen zie ik de komende tijd ook niet zomaar weer gebeuren.
Ik maak bij 130 km per uur meer dan 4000 tpm en dat is op de lange stukken gewoon niet fijn.
- De vering, de stugheid van het huidige onderstel is me al langer een doorn in het oog. Het comfort is eerlijk gezegd gewoon matig en ik vond hem eigenlijk altijd al te laag.
Waarschijnlijk wordt ik wat ouder of zo maar ik ga me eens oriƫnteren in iets meer comfort.
- Rij en bijgeluiden, had ik al wat eerder beschreven. Een hoge zoemtoon rond de 90km per uur wat of het tussenlager is of het cardan.
- Klapperend onderstel achter, ook al eerder beschreven. Misschien de schotels van de Bilsteins die los liggen of wat anders maar zeker te onderzoeken.
Voor de rest heen klachten.....

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Sun Apr 21, 2013 7:09 pm
by Jeroen
Haha we worden kritischer! Wil best es meedenken hoor, anders spreken we een keer af. Niks mis, gewoon optimaliseren!
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Sun Apr 21, 2013 7:30 pm
by Wondermike
Ja Jeroen, we hadden het al even over de stahoogte van mijn witte en jouw Baur op de meeting en ik wil eens gaan kijken wat nou de mogelijkheden zijn voor meer comfort in de auto.
to be continued

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Sun Apr 21, 2013 7:53 pm
by uwbuurman
Genoeg te doen dus!! Net wat Jeroen zegt, optimaliseren. Lekker afstemmen op je eigen eisen en wensen.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Sun Apr 21, 2013 8:31 pm
by Peter V.
Ik kan je over een tijdje melden wat Bilstein B6 doet met originele veren al denk ik dat dat waarschijnlijk iets te slap is voor jouw wensen.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Mon Apr 22, 2013 8:36 am
by Jeroen
Punt voor punt:
- Sportbak is idd ook niet mijn keuze onder een Baur, de overdrive met 3.45 bevalt eigenlijk wel goed als zal de auto sneller zijn met een 3.64 erachter. Alleen is het nu gewoon een leuke toer-auto waarmee je prima afstanden kunt doen. Ook in de Alpen had ik niks te klagen. Wat mij betreft in 2014 trouwens wel weer een Alpentrip hoor.
- Stugheid van het onderstel: dat is voor mij, juist voor de Baur, de reden geweest om te kiezen voor B6 met wat langere veren terwijl ik ook B8 had liggen.
- Zoemtoon is waarschijnlijk wel het cardan, doe je weinig aan maar stoort mij eerlijk gezegd ook niet. Gewoon harder rijden
- Klapperend onderstel achter: dat zijn meestal de onderschotels van de schokdempers die de ruimte krijgen om te gaan rammelen. Oorzaak is een te lage voorspanning op de veer, een iets langere veer (in ruststand, ongecomprimeerd) is vaak de oplossing. Ik had dat met H&R veren, met de Eibachs niet meer.
Grootste puzzel zal in mijn ogen zijn om correcte veren te vinden. Ik vind de vering specifiek voor de Alpina B6 top, maar zal lastig zijn om daar nog een setje van te scoren vrees ik. Ik zou geneigd zijn om eens de nieuwe productie van Eibach voor de E21 te testen. De originele BMW Motorsport veren zijn ook nog leverbaar meen ik, maar ik ben bang dat die wel erg zacht zijn. Ik weet nog met oa de 320iS dat Motorsport veren goed aanvoelden, totdat je er Eibach onder zette. Dat verschil is groot en geeft toch meer gevoel van controle. Maar goed, is persoonlijk, als je vooral aan de toer gaat en wat minder sportief, dan is dat miss nog wel een goede keuze, en verlaagt volgens mij ook niet zoveel. Die Eibachs zullen wel -35mm zijn, terwijl Motorsport iets van -15 of -20mm is.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Mon Apr 22, 2013 12:42 pm
by Wondermike
- punt 1, heb inmiddels weer een 5-bak eco geregeld, lijkt me een goede keuze.
Bedankt voor het meedenken Jeroen. De stand van Arnold zijn auto vind ik prachtig. Alleen is die wel berekend op de zwaardere M30 denk ik.
Dus hoe zal hij staan met de M20? En ze zullen zeker niet makkelijk te vinden zijn.
Dan kom je al snel op Eibach uit samen met de Bilstein dempers. Ik ga deze alternatieven eens onderzoeken.
Of een set naar wens laten maken kan ook nog een optie zijn.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Wed Apr 24, 2013 11:39 pm
by Arnold D
Dus eigenlijk wil je qua comfort omhoog en ook de wagen omhoog.
Je hebt de apex (-30 mm) er al onder, en die zijn al wat soepeler dan de H&R. Is het misschien een optie om de Bilsteins te vervangen.
Misschien moet je terug naar origineel en de witte voor de het sportieve afstellen
De Alpina staat dan wel een stuk hoger, maar de veren zijn zoveel stugger dan de H&R. Op een klinkerweg merk je dat ook wel, maar op de gewone wegen zijn ze dan weer verrassend comfortabel. Ik moet er wel bij zeggen dat de recaro stoelen voor Alpina het stugge van de auto deels opvangen door het soepele zitvlak.
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Fri May 03, 2013 9:50 am
by Wondermike
Het is al weer twee jaar geleden, de tijd vliegt blijkt maar weer dus vanmorgen op pad voor de APK van de Baur.
En hier zijn we er achter gekomen wat een deel van de rare geluiden aan de achteras veroorzaken. Speling op het achterwiel en niet zo'n beetje ook.
Gelukkig zat er een hele dikke splitpen doorheen zodat de moer er niet af kon.
Dat ik dit niet gemerkt heb met rijden en bij het zoeken naar het klapperende geluid verbaast me enorm maar ik ben blij dat we dit hebben ontdekt. Wiellagers lijken nog in orde maar ik ga alvast een setje bestellen. Verder was mijn linker koplamp niet goed afgesteld (al vanaf de Alpen tour....) en hier bleek de afstelknop uit de behuizing te liggen dus na goed terug monteren stond alles weer goed.
Maar dat was gelukkig alles en ik kan tot juni 2015 wegblijven

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Fri May 03, 2013 2:51 pm
by uwbuurman
Speling?? ohohoh.... en wanneer heb je die voor het laatst los gehad? ook al een tourtje of wat geleden...
Feli met de APK!
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Fri May 03, 2013 2:51 pm
by Peter V.
In ieder geval goedgekeurd dan.
Je weet dat de speling van het achterwiel met vulringen wordt gedaan toch? Kroonmoer met 470 Nm vast......
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Posted: Fri May 03, 2013 3:25 pm
by Jeroen
Ach, iig verse APK

Heb je weer 2 jaar om die speling eruit te werken
