Afgelopen week hebben we weer mooie stappen met de E34S gemaakt. Niet alleen kreeg ik afgelopen vrijdag iets eerder dan verwacht een pakketje met daarin de zes gereviseerde injectoren van mijn S38B36 motor weer terug. Ook kreeg ik een paar onderdelen van Bergwerff aangeleverd die mij gaan helpen om dit project nu af te ronden.
Wat mij met name van Bernd Prickartz aanstaat is de transparantie in het proces en de geleverde documentatie van het werk. Een dergelijke aanpak heb ik in deze sector niet eerder gezien, maar dat wekt gewoon vertrouwen dat Bernd weet wat hij doet.
Uit bovenstaande testrapport kan je twee dingen concluderen. Enerzijds is er sprake van een normale degradatie als gevolg van de tijd en de aard van het gebruik. De laatste keer dat de injectoren zijn gecontroleerd (tenminste volgens de facturen) is in oktober 2000 (bij 132236km) geweest, maar dat was zeker geen revisie zoals Bernd die levert. Met andere woorden, de inspuit mondjes, de filtertjes dateren allemaal uit begin jaren negentig. De O-ringen zijn tien jaar jonger, volgens de rekening van Smudde zijn die in Oktober 2000 vervangen.
Anderzijds heeft de revisie er toe geleid dat de injectoren weer optimaal zullen gaan presteren. Met name de bij EV #2 en #6 waargenomen lekkage levert een verhoogde kans op motorschade. Dit (installatieveiligheid) risico is nu afdoende gemitigeerd. I.i.g. is het eindresultaat voor het oog weer prima de luxe.
Volgens de door Bernd aangegeven documentatie zijn de O-ringen inert tegen Ethanol. Niet dat ik benzine met bio ethanol voor deze auto wil toepassen, maar ik vrees dat de toezichthouder ons op termijn echter geen andere keuze meer laat.
Het volgende plaatje laat niet alleen met metalen filtertje van een van de injectoren zien, maar ook de O-ring van de aanvoerleiding van de brandstofrail. Een veelgemaakte fout is dat deze niet vervangen worden. Hier komt een nieuw exemplaar op.
Het nieuwe actieve koolstoffilter is ook binnen. Prijs is i.d.d. niet om over naar huis te schrijven, maar altijd lager dan de risicowaarde zoals Gerwin eerder heeft uitgelegd.
Het verschil tussen oud en nieuw is goed te zien. Heb nog geen analyse gemaakt of dit ook een performance verschil maakt.
Ondanks dat de slangen die in de lijn van de tankventilatie zitten op zich nog helemaal in orde zijn, worden deze vervangen. De dunne slang (6x10) moest ik apart bestellen, deze zit tussen het actieve koolstoffilter en de ontluchtingsklep van het inlaatsysteem.
Voor montage van het actieve koolstoffilter eerst de boel linksonder maar eens goed ontvetten. Deze was door de Pentosin lekkage tijdens de Eiffeltocht van afgelopen jaar behoorlijk vervuild.
Verder heb ik de beide delen van het lucht verzamelhuis voor het aanbrengen van de nieuwe laklaag voorbereid; eerst schuren en afplakken.
Daarna een laagje primer.
En aflakken en vierentwintig uur laten drogen.
Buiten bovenstaande werkzaamheden heb ik ook terugkoppeling van de taxateur over de nieuwe taxatiewaardes gekregen. Kwantitatieve uitspraken doe ik niet, maar kwalitatief kan ik zeggen dat de nieuwe taxatiewaardes voor de E28S, E34S en de E32 in overeenstemming met hun zeldzaamheid, uniciteit en de huidige markt zijn. Ze zijn dus niet lager geworden hetgeen met mijn verwachtingen overeenkomt.
Wordt vervolgd!