Wel heb ik de gelegenheid gebruikt na 20218km een vier-gas meting uit te voeren en deze te vergelijken met de voorgaande meting van 2013 (9407km). Als je enkel naar de meetwaardes op het display kijkt dan zie je eigenlijk niets, maar als je de meetwaarden tijddiscreet in een grafiekje dropt krijg je interessante plaatjes, bijvoorbeeld die voor Air to Fuel ratio (AFR).

Mijn testpatroon begint bij stationair (t0) om na verloop van tijd het toerental te verhogen (t1 -> t2) om daarna het gas weer los te laten (t3) zodat de motor weer in stationair loop (t4) komt. Tussen t3 en t4 valt sluiten de gaskleppen en heb je kortstondig een luchtoverschot omdat de ontsteking eventjes uitgeschakeld wordt. Na een statistische analyse van de control charts zie ik t.o.v. voorgaande meting uit 2013 het volgende:
• Brandstof-lucht mengsel (AFR) nagenoeg gelijk gebleven (14,0)
• Koolstof Monoxide (CO) gemiddeld ruim 0,2% lager dan in 2013.
• Koolstof dioxide (CO2) gemiddeld ruim 0,5% lager dan in 2013.
• Onverbrande koolwaterstoffen beduidend hoger (circa 35 tot 40ppm)
• Zuurstof (O2) nagenoeg gelijk gebleven (<0,05% verschil)
De volgende twee plaatjes geeft de emissie van de koolwaterstoffen uit 2022 (bovenste plaatje) en 2013 (onderste plaatje) zien. Daarbij zij opgemerkt dat de meting uit 2013 over een langere tijd is gemeten, maar dezelfde sequentie heeft als de meting uit 2022.

Omdat beide metingen met Shell V-Power zijn uitgevoerd, lijkt het er dus toch op dat de performance van het brandstof systeem door de jaren heen wat gedegradeerd is. Ik heb Bernd Prickartz een mail gestuurd met de vraag of hij zijn visie erop wil geven.

Tijdens de Veluwe rit was van performance degradatie overigens niets te merken; wel viel op dat bij de heroriëntatie nabij Kampen de temperatuur van de motor iets te hoog opliep. Daarbij nam ik direct bij het vervolgen van onze weg richting de Kamperzeedijk een kortdurende surge in motorrespons waar. Direct daarna hoerde ik de visco loeien en de temperatuur zienderogen afnemen. Ik vermoed dus dat mijn visco koppeling naar de Filistijnen is. Ik heb hiervoor een nieuw exemplaar bij Bergwerf besteld.
V.w.b. de daily valt te melden dat de linker ruitenwisser vanochtend ineens in de hoek bleef hangen. Een eerste onderzoekje leerde dat het kogelgewricht van het ruitenwisser mechanisme het begeven heeft. Ook hiervoor staat een nieuwe bij Bergwerf in bestelling.