Een paar week geleden belde Jan Groen met de mededeling dat er een compleet en nieuw front op marktplaats stond. Ik de man gemaild en het bleek een type 1 front te zijn. Het lag in Brabant, dus heb ik Peter V. gebeld en die heeft het voor me opgehaald. Het blijkt echt in perfecte staat te zijn, de stickers van BMW er nog op. Jan en Peter bedankt!!
Dat ding moest nog wel naar huis maar ik was een weekje later toch in Brabant, dus de dakdragers er maar even op.
Thuis nog eens goed bekeken en de staat is echt uitstekend. Een heel stuk beter dan de achterzijde van W&N die ik laatst voor veel meer geld kocht. Deze is binnenkort eens aan de beurt, eerst de rest van de auto klaarmaken.
Daar ben ik maar mee verder gegaan. De rechter wielbak was eindelijk aan de beurt. Deze leek beter te zijn dan de linker. Leek…
Eerst de bak grofweg uitgesneden.
Aan de binnenzijde van de bak kwam ik een verrot stukje beugel oid tegen. Deze is voor de vulhals van de brandstoftank, maar in erg slechte staat. Gelukkig heeft BMW bedacht dat deze in de nieuwe wielbakken mee geleverd worden.
Er is eerder aan de auto gerommeld en ook aan deze zijde. Over een stukje roest hebben we voor het gemak maar een hoekprofieltje gelast. Daaronder rot het natuurlijk wel gewoon door. Dit moet er dus uit.
Verder zijn er nog wat rotte randjes die ik moet herstellen.
Uitgesneden rand van de wielbak. Dit moet ik dus namaken, want deze hoort aan de buitenbak. Lekker bak- en braadrondje.
Het meest vervelende is dat er achter het spatbord, in de dorpel roest zit, dat eruit moet. Ik weet nog niet hoe ik dit ga doen, maar ik denk een stuk uit de bodem halen. Aan de binnen zijde, waar de achteras vast zit, is de rommel al verrot aan de buitenkant. Herstel is echt nodig.
De rotte randjes dus maar vervangen.
Daartoe heb je schone hechting, dus roestvrij en verfvrij oppervlak nodig. Daar heb ik gelukkig een mooi straalsetje gehaald, een poosje geleden. De roestige randen mooi blank gestraald.
De achterzijde voorbereid op het nieuwe bodem deel.
Droog passen
En lassen maar. De naad moet nog dichtgelast worden, maar dat komt een volgende keer.
Laatste stukje moet er nog in.
En klaar, alleen nog even afslijpen
Alle randen zijn nu gereed voor het plaatsen van de nieuwe wielbak, alleen die hoek in de dorpel moet dus nog opgelost worden.
De bende even in de verf gezet en dus buiten luchten. En daarna was het weer gedaan deze week.