Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Martin,
deze heb ik gekocht, maar dan zonder de terugvangzak. Dat werkt namelijk wat omslachtig. Staat er alleen niet tussen momenteel, koste me 2 tientjes. Je kan natuurlijk even mailen, was code 0802.
deze heb ik gekocht, maar dan zonder de terugvangzak. Dat werkt namelijk wat omslachtig. Staat er alleen niet tussen momenteel, koste me 2 tientjes. Je kan natuurlijk even mailen, was code 0802.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
vanmiddag snel even de bok aangepast, weer nieuwe delen er aangebakken, want ik moet de steun van de draadeinde van de achteras af hebben. Goed, dat is me gelukt en daarna heb ik de rotte boel in de binnendorpel eens beter bekeken en open gemaakt. Helaas had ik geen camera bij me en ook mijn HTC one lag thuis. Dus maar een crapy Nokia 0,1 pixel fotos gemaakt.
Hier zit die lange pen in, vanuit de achterbank. Die heb ik eruit geslagen. In het liggende deel (dus de zijkant van de dorpel, de auto staat immers op z'n kant) zie je dat er is gebakt en gebraden en dat de boel flink roest.

De bodem rond de pen eruit geslepen, zodat ik bij de dorpel kan

Het rotte deel uit de dorpel gehaald

Alle losse bruine stukken die je ziet is roest.

En wat gebeurt er als je een plaat over roest heen bakt? Daar achter roest het weer verder....

Gert Jan had hier ook al wat aan gedaan, maar toen zat het onderstel er nog onder, dus kon hij er niet goed bij. Nu ik de wielbak eruit gejaapt heb en het onderstel er niet er op zit, kan ik er goed bij en wil ik dit herstellen. Het blijkt dat de rotterij is veroorzaakt door een stomme constructie van de wielbak, die doorloopt achter de dorpel langs. Bij de andere kant heb ik dit deel laten zitten en dat moet hier ook, anders moet ik de dorpel helemaal weer verwijderen en dat kan niet zonder veel schade te maken. Er zit aan de wielbak een dikke flens zie doorloopt achterde dorpel en daar zit de wielbak op he puntlast. Een domme constructie die op termijn alleen maar narigheid kan geven. Dat doet het dus nu...
Later meer en goede foto's en een herstelactie!
Hier zit die lange pen in, vanuit de achterbank. Die heb ik eruit geslagen. In het liggende deel (dus de zijkant van de dorpel, de auto staat immers op z'n kant) zie je dat er is gebakt en gebraden en dat de boel flink roest.

De bodem rond de pen eruit geslepen, zodat ik bij de dorpel kan

Het rotte deel uit de dorpel gehaald

Alle losse bruine stukken die je ziet is roest.

En wat gebeurt er als je een plaat over roest heen bakt? Daar achter roest het weer verder....

Gert Jan had hier ook al wat aan gedaan, maar toen zat het onderstel er nog onder, dus kon hij er niet goed bij. Nu ik de wielbak eruit gejaapt heb en het onderstel er niet er op zit, kan ik er goed bij en wil ik dit herstellen. Het blijkt dat de rotterij is veroorzaakt door een stomme constructie van de wielbak, die doorloopt achter de dorpel langs. Bij de andere kant heb ik dit deel laten zitten en dat moet hier ook, anders moet ik de dorpel helemaal weer verwijderen en dat kan niet zonder veel schade te maken. Er zit aan de wielbak een dikke flens zie doorloopt achterde dorpel en daar zit de wielbak op he puntlast. Een domme constructie die op termijn alleen maar narigheid kan geven. Dat doet het dus nu...
Later meer en goede foto's en een herstelactie!
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:38 am, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Zo Koos, dat zijn flink verborgen plekken. Dan zie je dat de constructie gedachte toendertijd ook niet alles was.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Bumperspec
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 55
- Joined: Tue Jan 08, 2013 12:04 pm
- My E21(s): 1982 E21 316 met linnendak!
- Location: Schijndel
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Die plek komt me bekend voor
Alleen denk ik dat het bij de jouwe nog veel erger is geweest, voordat de vorige eigenaar eraan heeft gelast... (gezien de roest rondom de bout, dit was bij mijn 316 helemaal niet...)
Sterkte!

Alleen denk ik dat het bij de jouwe nog veel erger is geweest, voordat de vorige eigenaar eraan heeft gelast... (gezien de roest rondom de bout, dit was bij mijn 316 helemaal niet...)
Sterkte!
http://www.bumperspecialist.com Voor gebruikte kunststof bumpers van alle merken. Nee helaas geen E21 bumpers....
Huidige auto's:
BMW E21 316 Zypressengruen
VW Transporter T4
Ex-auto's (alleen de leuke):
Peugeot 205 GTI 1.9
Suzuki SJ 413
Huidige auto's:
BMW E21 316 Zypressengruen
VW Transporter T4
Ex-auto's (alleen de leuke):
Peugeot 205 GTI 1.9
Suzuki SJ 413
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Je zou toch zeggen dat je alle hoeken en vooral gaten al gehad had, maar zo af en toe duikt er toch weer een nieuw stukje prutswerk van de firma Brové op 

Regards/groeten, Jeroen
- Bumperspec
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 55
- Joined: Tue Jan 08, 2013 12:04 pm
- My E21(s): 1982 E21 316 met linnendak!
- Location: Schijndel
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik zit de rest van dit draadje net ook even te bekijken, maar allejezus wat een hoop werk! En wat een slechte carrosserie heb je getroffen!!! Mijn 316 was volgens mij zeker niet slechter, maar die heb je toen laten staan vanwege de rottigheid... Dat was pas nadat je aan deze was begonnen, zeker? Dan begrijp ik dat je er wat voorzichtig mee bent geworden! Wat een berg werk! Wel klasse hoor!
http://www.bumperspecialist.com Voor gebruikte kunststof bumpers van alle merken. Nee helaas geen E21 bumpers....
Huidige auto's:
BMW E21 316 Zypressengruen
VW Transporter T4
Ex-auto's (alleen de leuke):
Peugeot 205 GTI 1.9
Suzuki SJ 413
Huidige auto's:
BMW E21 316 Zypressengruen
VW Transporter T4
Ex-auto's (alleen de leuke):
Peugeot 205 GTI 1.9
Suzuki SJ 413
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Voor een niet onaanzienlijk bedrag gerestaureerd door BMW specialist Brové. Dat is wel wat jaren geleden, maar het is inmiddels wel overduidelijk dat Henk Speek en partners in crime vooral goed waren in:
- knippen en plakken
- bakken en braden
- plamuren, veel plamuren
Kan zo in de Top 10 van alle flikkerstreken die de firma heeft uitgehaald!
- knippen en plakken
- bakken en braden
- plamuren, veel plamuren
Kan zo in de Top 10 van alle flikkerstreken die de firma heeft uitgehaald!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
tja....
eensch....
Maar luctor et emergo, zou ik zo zeggen! Die auto wordt weer top! (ooit)
eensch....
Maar luctor et emergo, zou ik zo zeggen! Die auto wordt weer top! (ooit)
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
De meest recente verbazing over het bak en braadwerk van die Henk SPeek is het volgende. De stofplaten van de achtremmen blijken totaal verrot te zijn, maar dat niet alleen, er is gewoon aan gelast. In een tijd dat die stofplaten een tientje of 2 in guldentjes kosten. 8, 9 euro dus. Onvoorstelbaar knap van Brové dat ze me wederom weten te verbazen. Morgen even twee nieuwe bestellen...






Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:38 am, edited 2 times in total.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Over triest gesproken inderdaad.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ongelooflijk... Het is meer Droevé
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Even wat betere foto’s dan die crapy Nokia 0,03 mp foto’s van hier boven. Nu iets minder crapy HTC One foto’s.
Ter hoogte van de draadeinde van de achteras heb ik flink wat ellende gevonden. Dus eerst maar eens voorzichtig opereren in de hoop dat ik de rotterij makkelijk weg zou kunnen halen. Dat resulteert in het weghalen van blik onder de ophanging en het openmaken van de dorpel. Zoals op de slechte foto’s ook al te zien was zie je dan dit:





De buitenste wielbak is hier toch ook behoorlijk aangetast. Dat moet er dus ook uit en daar kan ik zo niet bij.

Niet te mooi dus. Ik kan het zo niet goed verwijderen en om de boel nu half te herstellen en over een tijdje weer te zitten met een verrotte ophanging/dorpel, dat past me niet. Immers, met mijn snelheid van werken is het alweer verrot voor ik de auto af heb. Dus de versteviging moet er uit. Daar baal ik van, dit had ik liever in tact gelaten, maar er is geen keuze. Dus losboren maar.


Zo heb ik meer ruimte om te herstellen en te werken.

En om een beeld te krijgen, waar dat rotte stuk blik tussen de binnen- en buitendorpel nu zit, zie deze foto’s.



En dan tot slot weer een doosje opgehaald bij de dealer.
Deze:

Heb ik vervangen voor deze:

En voor de bevestiging van de achteras op de draadeinden heb ik een bosje zelfborgende moeren gehaald. (te veel, dus per setje van 2 te koop per pb…)

Ter hoogte van de draadeinde van de achteras heb ik flink wat ellende gevonden. Dus eerst maar eens voorzichtig opereren in de hoop dat ik de rotterij makkelijk weg zou kunnen halen. Dat resulteert in het weghalen van blik onder de ophanging en het openmaken van de dorpel. Zoals op de slechte foto’s ook al te zien was zie je dan dit:





De buitenste wielbak is hier toch ook behoorlijk aangetast. Dat moet er dus ook uit en daar kan ik zo niet bij.

Niet te mooi dus. Ik kan het zo niet goed verwijderen en om de boel nu half te herstellen en over een tijdje weer te zitten met een verrotte ophanging/dorpel, dat past me niet. Immers, met mijn snelheid van werken is het alweer verrot voor ik de auto af heb. Dus de versteviging moet er uit. Daar baal ik van, dit had ik liever in tact gelaten, maar er is geen keuze. Dus losboren maar.


Zo heb ik meer ruimte om te herstellen en te werken.

En om een beeld te krijgen, waar dat rotte stuk blik tussen de binnen- en buitendorpel nu zit, zie deze foto’s.



En dan tot slot weer een doosje opgehaald bij de dealer.
Deze:

Heb ik vervangen voor deze:

En voor de bevestiging van de achteras op de draadeinden heb ik een bosje zelfborgende moeren gehaald. (te veel, dus per setje van 2 te koop per pb…)

Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:39 am, edited 1 time in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Na het zien van al dit betere restauratiewerk vroeg ik mij af; wanneer is het nu gebruikelijk afgewerkte delen in zinkspray te zetten en wanneer juist in die rode (roestwerende?) primer?
En wat zijn de voordelen van ieder?
Groeten Rick
En wat zijn de voordelen van ieder?
Groeten Rick
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik blaf alles zoveel mogelijk in de roestwerende primer, maar de carrosserie wordt binnenkort (!?) toch gestraald, dus dan gaat het meeste er weer af. Alleen tussen de plaatdelen blijft dan de rommel zitten die ik erop spuit. Dan heb ik liever roestwerende primer omdat die goed te lassen is. Als je gaat lassen wil je graag blank staal lasen omdat anders de las vervuilt. Maar als je blank staal op blank staal gaat lassen gaat het er tussen gemakkelijk roesten en dat wil je liever niet. Daarom doe ik er roestwerende primer tussen waarmee ik gewoon kan lassn en zo heb ik gee optimale, maar wel goede bescherming. De beste bescherming zou verzinken of in een verfbad ofzo zijn, maar dat kan niet bij de E21 omdat daar gekitte delen in de cas zitten. Die kit zou oplossen of loslaten en dat wil je niet.
Zinkspray zou prima te gebruiken zijn voor kleine reparaties, wanneer je een stukje kaal hebt gehaald, zinkspray en dan primer. Maar voor mijn werkzaamheden heb ik daar niets aan.
Zinkspray zou prima te gebruiken zijn voor kleine reparaties, wanneer je een stukje kaal hebt gehaald, zinkspray en dan primer. Maar voor mijn werkzaamheden heb ik daar niets aan.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Je kan iets goed doen, je kan het nog beter doen of je kan iets Koos doen. 

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.