Page 58 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sat May 18, 2013 3:51 pm
by uwbuurman
Martin,

deze heb ik gekocht, maar dan zonder de terugvangzak. Dat werkt namelijk wat omslachtig. Staat er alleen niet tussen momenteel, koste me 2 tientjes. Je kan natuurlijk even mailen, was code 0802.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sat May 25, 2013 8:47 pm
by uwbuurman
vanmiddag snel even de bok aangepast, weer nieuwe delen er aangebakken, want ik moet de steun van de draadeinde van de achteras af hebben. Goed, dat is me gelukt en daarna heb ik de rotte boel in de binnendorpel eens beter bekeken en open gemaakt. Helaas had ik geen camera bij me en ook mijn HTC one lag thuis. Dus maar een crapy Nokia 0,1 pixel fotos gemaakt.

Hier zit die lange pen in, vanuit de achterbank. Die heb ik eruit geslagen. In het liggende deel (dus de zijkant van de dorpel, de auto staat immers op z'n kant) zie je dat er is gebakt en gebraden en dat de boel flink roest.

Image

De bodem rond de pen eruit geslepen, zodat ik bij de dorpel kan

Image

Het rotte deel uit de dorpel gehaald

Image

Alle losse bruine stukken die je ziet is roest.

Image

En wat gebeurt er als je een plaat over roest heen bakt? Daar achter roest het weer verder....

Image

Gert Jan had hier ook al wat aan gedaan, maar toen zat het onderstel er nog onder, dus kon hij er niet goed bij. Nu ik de wielbak eruit gejaapt heb en het onderstel er niet er op zit, kan ik er goed bij en wil ik dit herstellen. Het blijkt dat de rotterij is veroorzaakt door een stomme constructie van de wielbak, die doorloopt achter de dorpel langs. Bij de andere kant heb ik dit deel laten zitten en dat moet hier ook, anders moet ik de dorpel helemaal weer verwijderen en dat kan niet zonder veel schade te maken. Er zit aan de wielbak een dikke flens zie doorloopt achterde dorpel en daar zit de wielbak op he puntlast. Een domme constructie die op termijn alleen maar narigheid kan geven. Dat doet het dus nu...

Later meer en goede foto's en een herstelactie!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sat May 25, 2013 8:58 pm
by Peter V.
Zo Koos, dat zijn flink verborgen plekken. Dan zie je dat de constructie gedachte toendertijd ook niet alles was.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon May 27, 2013 9:52 am
by Bumperspec
Die plek komt me bekend voor :?

Alleen denk ik dat het bij de jouwe nog veel erger is geweest, voordat de vorige eigenaar eraan heeft gelast... (gezien de roest rondom de bout, dit was bij mijn 316 helemaal niet...)

Sterkte!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon May 27, 2013 9:54 am
by Jeroen
Je zou toch zeggen dat je alle hoeken en vooral gaten al gehad had, maar zo af en toe duikt er toch weer een nieuw stukje prutswerk van de firma Brové op :wtf

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon May 27, 2013 10:02 am
by Bumperspec
Ik zit de rest van dit draadje net ook even te bekijken, maar allejezus wat een hoop werk! En wat een slechte carrosserie heb je getroffen!!! Mijn 316 was volgens mij zeker niet slechter, maar die heb je toen laten staan vanwege de rottigheid... Dat was pas nadat je aan deze was begonnen, zeker? Dan begrijp ik dat je er wat voorzichtig mee bent geworden! Wat een berg werk! Wel klasse hoor!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon May 27, 2013 10:07 am
by Jeroen
Voor een niet onaanzienlijk bedrag gerestaureerd door BMW specialist Brové. Dat is wel wat jaren geleden, maar het is inmiddels wel overduidelijk dat Henk Speek en partners in crime vooral goed waren in:
- knippen en plakken
- bakken en braden
- plamuren, veel plamuren

Kan zo in de Top 10 van alle flikkerstreken die de firma heeft uitgehaald!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon May 27, 2013 4:13 pm
by uwbuurman
tja....

eensch....

Maar luctor et emergo, zou ik zo zeggen! Die auto wordt weer top! (ooit)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sun Jun 09, 2013 4:32 pm
by uwbuurman
De meest recente verbazing over het bak en braadwerk van die Henk SPeek is het volgende. De stofplaten van de achtremmen blijken totaal verrot te zijn, maar dat niet alleen, er is gewoon aan gelast. In een tijd dat die stofplaten een tientje of 2 in guldentjes kosten. 8, 9 euro dus. Onvoorstelbaar knap van Brové dat ze me wederom weten te verbazen. Morgen even twee nieuwe bestellen...

Image

Image

Image

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sun Jun 09, 2013 6:27 pm
by Peter V.
Over triest gesproken inderdaad.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sun Jun 09, 2013 8:16 pm
by pattam2009
Ongelooflijk... Het is meer Droevé

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sat Jun 22, 2013 4:17 pm
by uwbuurman
Even wat betere foto’s dan die crapy Nokia 0,03 mp foto’s van hier boven. Nu iets minder crapy HTC One foto’s.

Ter hoogte van de draadeinde van de achteras heb ik flink wat ellende gevonden. Dus eerst maar eens voorzichtig opereren in de hoop dat ik de rotterij makkelijk weg zou kunnen halen. Dat resulteert in het weghalen van blik onder de ophanging en het openmaken van de dorpel. Zoals op de slechte foto’s ook al te zien was zie je dan dit:


Image

Image

Image

Image

Image

De buitenste wielbak is hier toch ook behoorlijk aangetast. Dat moet er dus ook uit en daar kan ik zo niet bij.

Image

Niet te mooi dus. Ik kan het zo niet goed verwijderen en om de boel nu half te herstellen en over een tijdje weer te zitten met een verrotte ophanging/dorpel, dat past me niet. Immers, met mijn snelheid van werken is het alweer verrot voor ik de auto af heb. Dus de versteviging moet er uit. Daar baal ik van, dit had ik liever in tact gelaten, maar er is geen keuze. Dus losboren maar.

Image

Image

Zo heb ik meer ruimte om te herstellen en te werken.

Image

En om een beeld te krijgen, waar dat rotte stuk blik tussen de binnen- en buitendorpel nu zit, zie deze foto’s.

Image

Image

Image

En dan tot slot weer een doosje opgehaald bij de dealer.
Deze:

Image

Heb ik vervangen voor deze:

Image

En voor de bevestiging van de achteras op de draadeinden heb ik een bosje zelfborgende moeren gehaald. (te veel, dus per setje van 2 te koop per pb…)

Image

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sun Jun 23, 2013 2:45 pm
by RickR
Na het zien van al dit betere restauratiewerk vroeg ik mij af; wanneer is het nu gebruikelijk afgewerkte delen in zinkspray te zetten en wanneer juist in die rode (roestwerende?) primer?

En wat zijn de voordelen van ieder?

Groeten Rick

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Sun Jun 23, 2013 4:02 pm
by uwbuurman
Ik blaf alles zoveel mogelijk in de roestwerende primer, maar de carrosserie wordt binnenkort (!?) toch gestraald, dus dan gaat het meeste er weer af. Alleen tussen de plaatdelen blijft dan de rommel zitten die ik erop spuit. Dan heb ik liever roestwerende primer omdat die goed te lassen is. Als je gaat lassen wil je graag blank staal lasen omdat anders de las vervuilt. Maar als je blank staal op blank staal gaat lassen gaat het er tussen gemakkelijk roesten en dat wil je liever niet. Daarom doe ik er roestwerende primer tussen waarmee ik gewoon kan lassn en zo heb ik gee optimale, maar wel goede bescherming. De beste bescherming zou verzinken of in een verfbad ofzo zijn, maar dat kan niet bij de E21 omdat daar gekitte delen in de cas zitten. Die kit zou oplossen of loslaten en dat wil je niet.

Zinkspray zou prima te gebruiken zijn voor kleine reparaties, wanneer je een stukje kaal hebt gehaald, zinkspray en dan primer. Maar voor mijn werkzaamheden heb ik daar niets aan.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Posted: Mon Jun 24, 2013 8:26 pm
by pattam2009
Je kan iets goed doen, je kan het nog beter doen of je kan iets Koos doen. :thumbsup