
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Vandaag was dan eindelijk het certificaat van BMW mobile tradition binnen. Blijkt dat mijn 323i is gebouwd op 4 november 1978 en 3 dagen later is de auto afgeleverd bij Alimpo N.V. in Den Haag. Dat blijkt de importeur te zijn geweest. Leuk dat ik dit weet, maar jammer dat het geen dealer is, want dan had ik heel misschien achter de eerste eigenaar kunnen komen.
Even googlen op Alimpo leverde nog wat leuke plaatjes uit de oude doos op...
Even googlen op Alimpo leverde nog wat leuke plaatjes uit de oude doos op...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Klopt, dat was destijds de importeur. Zijn overigens overgegaan in BMW Nederland op hetzelfde adres aan de Parkstraat en daarna in BMW Groep Nederland (tegenwoordig in Rijswijk) dus heel misschien dat die je nog iets kunnen vertellen? De kans zal niet heel groot zijn maar je weet maar nooit...
In elk geval wel leuk om dat certificaat bij de auto te hebben, ik heb 'm bij de Baur maar misschien dat ik 'm voor de 320iS ook nog eens aanvraag...
In elk geval wel leuk om dat certificaat bij de auto te hebben, ik heb 'm bij de Baur maar misschien dat ik 'm voor de 320iS ook nog eens aanvraag...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Nope, BMW Nederland weet niets, heb ik eerder al eens gevraagd.
Ondertussen is er de laatste weken niet veel gebeurd, 't was bijzonder druk op het werk en de druk is erg groot. lange dagen, weinig "pruts"tijd. Nog wel wat gedaan hoor.
De rotte hoek bij de achterasophanging is inmiddels kaal. Uit de dubbele bodem van de achteras kwam een erg netjes uitziend julianadubbeltje van 1975 te voorschijn. Paste exact door het gaatje. Ik ben dan erg benieuwd wie dat dubbeltje daar in gedaan heeft of wie het verloren heeft op de achterbank en waardoor???

Daarna de rotte plek nog eens goed bekeken. De buitenwielbak is niet te herstellen op de hoek en daarvoor zal een nieuw stuk moeten komen.

Aan de achterzijde heb ik ook een rot deel verwijderd en daar zit nog een lasnaad. Dit moet ook vervangen worden.

Vervolgens heb ik het deel dat blijft zitten gestraald. Daar knapte het mooi van op zeg!

Lekker weer in de roestwerende primer gezet ter bescherming

En vervolgens moest ik een stuk voor die binnendorpel maken. Gelukkig had ik het oude roest bewaard.

tot slot een randje erin geslagen en dan heb je dus dit.

Het past grofweg erg goed, maar voor het fijnpassen, zal ik het passen en meten en bijschuren met de powervijl. Maar pas nadat de buitenwielbak is hersteld.
Ondertussen is er de laatste weken niet veel gebeurd, 't was bijzonder druk op het werk en de druk is erg groot. lange dagen, weinig "pruts"tijd. Nog wel wat gedaan hoor.
De rotte hoek bij de achterasophanging is inmiddels kaal. Uit de dubbele bodem van de achteras kwam een erg netjes uitziend julianadubbeltje van 1975 te voorschijn. Paste exact door het gaatje. Ik ben dan erg benieuwd wie dat dubbeltje daar in gedaan heeft of wie het verloren heeft op de achterbank en waardoor???

Daarna de rotte plek nog eens goed bekeken. De buitenwielbak is niet te herstellen op de hoek en daarvoor zal een nieuw stuk moeten komen.

Aan de achterzijde heb ik ook een rot deel verwijderd en daar zit nog een lasnaad. Dit moet ook vervangen worden.

Vervolgens heb ik het deel dat blijft zitten gestraald. Daar knapte het mooi van op zeg!

Lekker weer in de roestwerende primer gezet ter bescherming

En vervolgens moest ik een stuk voor die binnendorpel maken. Gelukkig had ik het oude roest bewaard.

tot slot een randje erin geslagen en dan heb je dus dit.

Het past grofweg erg goed, maar voor het fijnpassen, zal ik het passen en meten en bijschuren met de powervijl. Maar pas nadat de buitenwielbak is hersteld.
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:42 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Om verder te kunnen met het laswerk had ik dus een nieuwe wielbak buitenzijde nodig. Een wielbak van de e21 bestaat uit een buiten- en een binnenzijde, de binnenzijde is veel groter en bevat de veerpoottoren. De buitenzijde leek aan beide kanten erg goed, maar ik heb nu zowel voor als achter twee stukken moeten vervangen en wat werkt er mooier dan nieuw plaatmateriaal, oldstock BMW uiteraard!

Daarnaast heb ik laatst wat gezocht naar de kabellipjes aan de linkerzijde van de vloer. Hier zitten affabriek 6 lipjes die de kabelboom vastzetten. IK wilde maten en aantallen weten en dat had een reden. De vloerpan achter heeft aan beide zijden van de auto rotte randjes. Dat is dus de opstaande rand van de vloerpan, tegen de dorpel aan.

Voorin zijn bij mij twee nieuwe W&Nplaten gekomen. Mooi qua pasvorm en goed qua model, maar de rand aan de zijkant staat verkeerdom. Die steekt naar beneden en niet omhoog. Dus daar heb ik geen lipjes en een verkeerde rand. Irritatie alom, voor wat betreft dit stukje auto. Vervangingsmateriaal is niet te krijgen, iedere donorauto heeft dezelfde ellende, kortom, ik moest iets bedenken. Inmeten, nameten, uitwerken in Autocad en vervolgens met een hydrojet laten uitsnijden en laten zetten. Twee custommade randjes voor in de bodem, aan de dorpel. Links met 6 lipjes op de juiste plek!


Dan tot slot wil ik nog wat ellendig laswerk en wat foute randen oplossen aan de voorzijde van de auto. Dat komt pas nadat de wielbak er weer in zit en de ophanging weer vast zit, maar toch. Groentje_me heeft een lijk gesloopt, daar zat wel wat plaatwerk aan wat ik kan gebruiken, ook voor herstel van verrot laswerk in de motorruimte. Dus daar heb ik een stukje van opgehaald.



De kids waren vandaag mee op pad en vielen bij Jan's ouders thuis met de neus in de boter. Een lekker ijsraketje was hun deel en ze waren er wat blij mee! Jan, ouders, bedankt!!
Op de thuisreis de e91 nog even over een psychologische afschrijvingsgrens heen gereden:



Daarnaast heb ik laatst wat gezocht naar de kabellipjes aan de linkerzijde van de vloer. Hier zitten affabriek 6 lipjes die de kabelboom vastzetten. IK wilde maten en aantallen weten en dat had een reden. De vloerpan achter heeft aan beide zijden van de auto rotte randjes. Dat is dus de opstaande rand van de vloerpan, tegen de dorpel aan.

Voorin zijn bij mij twee nieuwe W&Nplaten gekomen. Mooi qua pasvorm en goed qua model, maar de rand aan de zijkant staat verkeerdom. Die steekt naar beneden en niet omhoog. Dus daar heb ik geen lipjes en een verkeerde rand. Irritatie alom, voor wat betreft dit stukje auto. Vervangingsmateriaal is niet te krijgen, iedere donorauto heeft dezelfde ellende, kortom, ik moest iets bedenken. Inmeten, nameten, uitwerken in Autocad en vervolgens met een hydrojet laten uitsnijden en laten zetten. Twee custommade randjes voor in de bodem, aan de dorpel. Links met 6 lipjes op de juiste plek!


Dan tot slot wil ik nog wat ellendig laswerk en wat foute randen oplossen aan de voorzijde van de auto. Dat komt pas nadat de wielbak er weer in zit en de ophanging weer vast zit, maar toch. Groentje_me heeft een lijk gesloopt, daar zat wel wat plaatwerk aan wat ik kan gebruiken, ook voor herstel van verrot laswerk in de motorruimte. Dus daar heb ik een stukje van opgehaald.



De kids waren vandaag mee op pad en vielen bij Jan's ouders thuis met de neus in de boter. Een lekker ijsraketje was hun deel en ze waren er wat blij mee! Jan, ouders, bedankt!!
Op de thuisreis de e91 nog even over een psychologische afschrijvingsgrens heen gereden:


Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:43 am, edited 2 times in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik hoorde later dat we je net gemist hebben, wij zijn ook nog eventjes bij Jan geweest, en hebben de wederhelft van jou voorkant nog zien liggen 

Groeten Julian Koster
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Haha, ja hoorde dat je nog langs kwam, ik heb nog steeds een setje moeren voor je. Had je laatst gebeld, maar geen contact.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik denk dat je mij verward met Jarno, Jarno is ooit nog een keer moeren nodig voor zijn 323i...
Groeten Julian Koster
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mwoah evengoed nog aardig bezig! Randjes zijn super, mooie oplossing... je moet maar de juiste contacten hebben!
En deze... tis net alsof ik een aanhanger zie ontstaan
zelfs zo is zo'n kontje toch fraai hè!
En deze... tis net alsof ik een aanhanger zie ontstaan

Uwbuurman wrote:
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Het is toch allemaal veel te warm voor zulke klussen......
Wederom lekker bezig Koos. Mooi trouwens dat je die randen inclusief kabelboomstripjes kon laten maken.
Wederom lekker bezig Koos. Mooi trouwens dat je die randen inclusief kabelboomstripjes kon laten maken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 471
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Hoi Koos,
Inderdaad knap werk en mooie oplossing.
Ik heb hetzelfde probleem aan de linkerzijde.
Toevallig geen exemplaar op overschot??
Of bestaat er een mogelijkheid dat ik de .DWG file van je kan overnemen??
Groeten,
Geert
Inderdaad knap werk en mooie oplossing.
Ik heb hetzelfde probleem aan de linkerzijde.
Toevallig geen exemplaar op overschot??
Of bestaat er een mogelijkheid dat ik de .DWG file van je kan overnemen??
Groeten,
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
mailtje kan ik je altijd sturen Geert. De voorzijde moet wel wat op maat gemaakt worden, daar zit wat overlengte. Stuur me even een pb met je gegevens. Voor de goede orde, ik ben op vakantie, en dit staat op mij werklaptop. Dus 't zal wel even duren voor je het hebt.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 471
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Geen probleem Koos ben ook met vakantie en aan het genieten van de Italiaanse geneuchten.
Stuur je een PB.
Prettige vakantie.
Groeten,
Geert
Stuur je een PB.
Prettige vakantie.
Groeten,
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dit had ik achter gelaten:

De rotterij is hier allemaal verdwenen, op de buitenste wielkast, de onderhoek daarvan, na. Die zit vast aan de buitenzijde van de dorpel die hier tussen het plaatwerk zit en dus eigenlijk binnen zit. (volgt u het nog??) Hier het grootste deel uitgesneden.

Dat komt hier dus uit. Waar de dorpel aan de wielkast vast zit, zie je nog stukjes metaal zitten. Die zijn later uiteraard verwijderd.

Om een beeld te geven van het deeltje dat ik nodig had, heb ik dit plaatje gemaakt. De rest van de wielkast kan weg, op een klein hoekje na aan de andere zijde. Maar ja, dit krijg je zelf nooit in model gevouwen van een stuk plaat. Ik ben dus blij dat deze oplossing voor handen was!

Oude stuk en het donor materiaal.

Duidelijk te zien wat voor lapjeskat dit stuk is.

Even droog passen.

En erin gelast.

Aan de achterzijde de buitendorpel er weer aan gelast.

Vervolgens de andere helft van de wielkast geprepareerd om erin gezet te worden. Gaatjes boren voor het proplassen, schuren en primeren.

Een nest jonge griptangen

weggeslepen proplassen, een vastgelaste wielkast.


Nog wat gaatjes en hoekjes lassen en dan kan de achteras ophanging er weer in.

De rotterij is hier allemaal verdwenen, op de buitenste wielkast, de onderhoek daarvan, na. Die zit vast aan de buitenzijde van de dorpel die hier tussen het plaatwerk zit en dus eigenlijk binnen zit. (volgt u het nog??) Hier het grootste deel uitgesneden.

Dat komt hier dus uit. Waar de dorpel aan de wielkast vast zit, zie je nog stukjes metaal zitten. Die zijn later uiteraard verwijderd.

Om een beeld te geven van het deeltje dat ik nodig had, heb ik dit plaatje gemaakt. De rest van de wielkast kan weg, op een klein hoekje na aan de andere zijde. Maar ja, dit krijg je zelf nooit in model gevouwen van een stuk plaat. Ik ben dus blij dat deze oplossing voor handen was!

Oude stuk en het donor materiaal.

Duidelijk te zien wat voor lapjeskat dit stuk is.

Even droog passen.

En erin gelast.

Aan de achterzijde de buitendorpel er weer aan gelast.

Vervolgens de andere helft van de wielkast geprepareerd om erin gezet te worden. Gaatjes boren voor het proplassen, schuren en primeren.

Een nest jonge griptangen

weggeslepen proplassen, een vastgelaste wielkast.


Nog wat gaatjes en hoekjes lassen en dan kan de achteras ophanging er weer in.
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:44 am, edited 2 times in total.