Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Eigenlijk best een genot om dit weer te zien. Ik wil niet ruilen maar toch. Goed werk Koos. 

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
vakman 

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Ziet er goed uit Koos, doe je dat laswerk allemaal zelf?
groeten Loentje
groeten Loentje
- 02-er
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i Baur
Ongelooflijk wat je allemaal doet en op welke manier!!
Dit zou ik niet aandurven.
Ik ben er zeker van dat dit een enorme voldoening moet geven.
Respect Koos.
02-er
Dit zou ik niet aandurven.
Ik ben er zeker van dat dit een enorme voldoening moet geven.
Respect Koos.
02-er
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Dank Geert, het is een kwestie van niet te bang zijn en gewoon maar beginnen.
Leon, alles las ik zelf ja. In het begin heb ik de vloerdelen en de zijpanelen laten doen, de rest doe ik allemaal zelf.
Leon, alles las ik zelf ja. In het begin heb ik de vloerdelen en de zijpanelen laten doen, de rest doe ik allemaal zelf.
Dan ben ik trots op je Koos, ziet er super uit! 

- uwbuurman
- E21 VIP
En weer even lekker bezig geweest. Inmiddels had ik, zoals eerder te zien, de wielbak hersteld en de binnenbak ook aangebracht. Deze moest ik nog vastlassen aan de hoek achter de dorpel. Dus waar die rotte hoek eerst zat. Hier is deze alweer vastgelast.

Daarna de lassen afwerken, zodat ik de dorpel kan herstellen.

De nieuwe plaat van de dorpel heb ik moeten maken aan de hand van een berg oud ijzer en roest. Aardig gelukt, past precies.

Alles weer in de corrosiewerende primer

En vastgelast.

Afgewerkt en ook mooi rood gemaakt. Inmiddels zie je de bus voor de achterasbevestiging ook weer zitten. Deze zit met een dikke plaat (2mm) op de achterbank
gelast. Ik ben aan het proefpassen. Als je goed kijkt zie je twee popnagels zitten.

Van de binnenzijde.

Daarna met bouten vastgezet om te passen. Het is heel belangrijk dat deze plaat exact goed zit, immers de achteras zit eraan bevestigd. Daarnaast moet het ding om die reden ook goed vast zitten. Dus met bouten vastgezet, omdat ik de plaat niet kan klemmen met een griptang.

Vastgezet! Dus nu kan ik het stukje bodem weer passen. Gaat redelijk terug op z’n plek, dus dat is mooi!

Maar eerst de andere kan maar eens ontroesten.

Gestraald.

En deels geproplast en geklemd. Helaas was hierna mijn lasdraad op, dus tot ik een nieuwe spoel van 5 kilo heb gekocht, blijf ik jullie de foto’s van een gereed zijnde bodem even schuldig.

Daarna de binnenzijde afgewerkt

Alle proplassen van de wielbak ook afgeslepen

En alles in de zinkspray. Nog niet helemaal droog op de foto, maar wat een verschil, het knapt echt op als alles in één kleur staat! Kan niet wachten tot de cas is gestraald en in de epoxy staat!

Daarna de lassen afwerken, zodat ik de dorpel kan herstellen.

De nieuwe plaat van de dorpel heb ik moeten maken aan de hand van een berg oud ijzer en roest. Aardig gelukt, past precies.

Alles weer in de corrosiewerende primer

En vastgelast.

Afgewerkt en ook mooi rood gemaakt. Inmiddels zie je de bus voor de achterasbevestiging ook weer zitten. Deze zit met een dikke plaat (2mm) op de achterbank
gelast. Ik ben aan het proefpassen. Als je goed kijkt zie je twee popnagels zitten.

Van de binnenzijde.

Daarna met bouten vastgezet om te passen. Het is heel belangrijk dat deze plaat exact goed zit, immers de achteras zit eraan bevestigd. Daarnaast moet het ding om die reden ook goed vast zitten. Dus met bouten vastgezet, omdat ik de plaat niet kan klemmen met een griptang.

Vastgezet! Dus nu kan ik het stukje bodem weer passen. Gaat redelijk terug op z’n plek, dus dat is mooi!

Maar eerst de andere kan maar eens ontroesten.

Gestraald.

En deels geproplast en geklemd. Helaas was hierna mijn lasdraad op, dus tot ik een nieuwe spoel van 5 kilo heb gekocht, blijf ik jullie de foto’s van een gereed zijnde bodem even schuldig.

Daarna de binnenzijde afgewerkt

Alle proplassen van de wielbak ook afgeslepen

En alles in de zinkspray. Nog niet helemaal droog op de foto, maar wat een verschil, het knapt echt op als alles in één kleur staat! Kan niet wachten tot de cas is gestraald en in de epoxy staat!

Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:46 am, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
Echt topwerk Koos. Ik blijf versteld staan van de hoeveelheid roest die je nu al gevonden heb.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Idd, en van het fraaie precisie laswerk. Had Brové destijds maar iemand die zulk werk afleverde dat had kilo's plamuur per week gescheeld
Regards/groeten, Jeroen
Ik weet nog wat je schreef, vandaag precies 3 jaar geleden.
Lees de laatste regel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Postby uwbuurman » Mon Aug 23, 2010 7:06 am
Weet je, Arnold, jij in Drachten en ik in Leeuwarden, dus ik was van plan eens langs te komen met mijn nieuwste aanwinst. Maar jij bent gewoon een heel vervelende vent. Akelig gewoon. Waarom?
Eerst sloop je een echte Alpina B6
Daarna zet je die met engelengeduld weer schitterend in elkaar FAP
en nou ben je ook al een zwitserse klokkenmaker... FAP
Zo is er voor mij als e21-technische-sukkel toch geen eer meer te behalen, waar dan ook mee?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dacht het niet,
alle respect Koos.
Lees de laatste regel.
Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Postby uwbuurman » Mon Aug 23, 2010 7:06 am
Weet je, Arnold, jij in Drachten en ik in Leeuwarden, dus ik was van plan eens langs te komen met mijn nieuwste aanwinst. Maar jij bent gewoon een heel vervelende vent. Akelig gewoon. Waarom?
Eerst sloop je een echte Alpina B6

Daarna zet je die met engelengeduld weer schitterend in elkaar FAP
en nou ben je ook al een zwitserse klokkenmaker... FAP
Zo is er voor mij als e21-technische-sukkel toch geen eer meer te behalen, waar dan ook mee?
Dacht het niet,
alle respect Koos.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP
Helemaal mee eens en een flinke opsteker!!!Arnold D wrote:
Dacht het niet,
alle respect Koos.

Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP
Daar heb ik wel voor moeten leren Arnold. Dank voor de complimenten, doet me goed.
- 323baur
- E21 VIP
Echt heel dik respect, zeker ook voor de vasthoudendheid!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
Mijn lasdraad was dus op en dat was een probleem, de enige oplossing die ik daarvoor kon bedenken was nieuw lasdraad. 5KG spoel, verkoperd lasdraad, 0,8mm.

De onderkant van de achterasophanging weer vastgezet.

Aan de achterzijde ziet het er dan zo uit, dit is gesmolten metaal van de las aan de voorzijde. Goed gehecht dus.

Daarnaast, ik was er toch aan de gang, heb ik nog wat puntlassen van het zijpaneel hersteld. Er waren een paar in het paneel gebrand en dat zat daardoor niet erg mooi. Even kaal maken en vollassen.

Afgewerkt en in de zinkspray, ik ben blij dat deze K klus erop zit! Het was echt noodzakelijk, maar geen leuk klusje.

De binnenzijde van de wielkast ziet er zo uit na wat laatste laswerk aan de binnenzijde. Je ziet nog wat zwarte stippen staan, daar komen de laatste proplassen.

Nu deze klus klaar is, wil ik van achter naar voren alles afwerken. Alle lelijke lassen netjes maken, alle zichtwerk afmaken. Ik ben begonnen met een klusje waar ik al langer tegen aan hik, de afwerking van de kofferbakrand. Hier kun je niet lekker bij met een flex of een powervijl, dus dremelen of frezen. En dat is rotwerk in staal.
Beginsituatie:

Dan veel oplassen, wegfrezen, gaatjes weer oplassen, weer wegfrezen, schuren, modelleren en afwerken.
Tussentijds:

Gereed:

En in de grijze sputter:

De tijd was op, dus van de vier hoeken van de kofferbakrand is er eentje niet helemaal af, die blijft staan voor de volgende keer.

De onderkant van de achterasophanging weer vastgezet.

Aan de achterzijde ziet het er dan zo uit, dit is gesmolten metaal van de las aan de voorzijde. Goed gehecht dus.

Daarnaast, ik was er toch aan de gang, heb ik nog wat puntlassen van het zijpaneel hersteld. Er waren een paar in het paneel gebrand en dat zat daardoor niet erg mooi. Even kaal maken en vollassen.

Afgewerkt en in de zinkspray, ik ben blij dat deze K klus erop zit! Het was echt noodzakelijk, maar geen leuk klusje.

De binnenzijde van de wielkast ziet er zo uit na wat laatste laswerk aan de binnenzijde. Je ziet nog wat zwarte stippen staan, daar komen de laatste proplassen.

Nu deze klus klaar is, wil ik van achter naar voren alles afwerken. Alle lelijke lassen netjes maken, alle zichtwerk afmaken. Ik ben begonnen met een klusje waar ik al langer tegen aan hik, de afwerking van de kofferbakrand. Hier kun je niet lekker bij met een flex of een powervijl, dus dremelen of frezen. En dat is rotwerk in staal.
Beginsituatie:

Dan veel oplassen, wegfrezen, gaatjes weer oplassen, weer wegfrezen, schuren, modelleren en afwerken.
Tussentijds:

Gereed:

En in de grijze sputter:

De tijd was op, dus van de vier hoeken van de kofferbakrand is er eentje niet helemaal af, die blijft staan voor de volgende keer.

Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:49 am, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
Weer lekker bezig! 

Gr Peter V.