Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Eigenlijk best een genot om dit weer te zien. Ik wil niet ruilen maar toch. Goed werk Koos. :thumbsup


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by pattam2009 »

vakman :thumbsup
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by loentje »

Ziet er goed uit Koos, doe je dat laswerk allemaal zelf?

groeten Loentje
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 471
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by 02-er »

Ongelooflijk wat je allemaal doet en op welke manier!!
Dit zou ik niet aandurven.
Ik ben er zeker van dat dit een enorme voldoening moet geven.
Respect Koos.

02-er
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Dank Geert, het is een kwestie van niet te bang zijn en gewoon maar beginnen.

Leon, alles las ik zelf ja. In het begin heb ik de vloerdelen en de zijpanelen laten doen, de rest doe ik allemaal zelf.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by loentje »

Dan ben ik trots op je Koos, ziet er super uit! :shake
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

En weer even lekker bezig geweest. Inmiddels had ik, zoals eerder te zien, de wielbak hersteld en de binnenbak ook aangebracht. Deze moest ik nog vastlassen aan de hoek achter de dorpel. Dus waar die rotte hoek eerst zat. Hier is deze alweer vastgelast.

Image

Daarna de lassen afwerken, zodat ik de dorpel kan herstellen.

Image

De nieuwe plaat van de dorpel heb ik moeten maken aan de hand van een berg oud ijzer en roest. Aardig gelukt, past precies.

Image

Alles weer in de corrosiewerende primer

Image

En vastgelast.

Image

Afgewerkt en ook mooi rood gemaakt. Inmiddels zie je de bus voor de achterasbevestiging ook weer zitten. Deze zit met een dikke plaat (2mm) op de achterbank
gelast. Ik ben aan het proefpassen. Als je goed kijkt zie je twee popnagels zitten.

Image

Van de binnenzijde.

Image

Daarna met bouten vastgezet om te passen. Het is heel belangrijk dat deze plaat exact goed zit, immers de achteras zit eraan bevestigd. Daarnaast moet het ding om die reden ook goed vast zitten. Dus met bouten vastgezet, omdat ik de plaat niet kan klemmen met een griptang.

Image

Vastgezet! Dus nu kan ik het stukje bodem weer passen. Gaat redelijk terug op z’n plek, dus dat is mooi!

Image

Maar eerst de andere kan maar eens ontroesten.

Image

Gestraald.

Image

En deels geproplast en geklemd. Helaas was hierna mijn lasdraad op, dus tot ik een nieuwe spoel van 5 kilo heb gekocht, blijf ik jullie de foto’s van een gereed zijnde bodem even schuldig.

Image

Daarna de binnenzijde afgewerkt

Image

Alle proplassen van de wielbak ook afgeslepen

Image

En alles in de zinkspray. Nog niet helemaal droog op de foto, maar wat een verschil, het knapt echt op als alles in één kleur staat! Kan niet wachten tot de cas is gestraald en in de epoxy staat!

Image
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:46 am, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Echt topwerk Koos. Ik blijf versteld staan van de hoeveelheid roest die je nu al gevonden heb.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Idd, en van het fraaie precisie laswerk. Had Brové destijds maar iemand die zulk werk afleverde dat had kilo's plamuur per week gescheeld
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3610
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Arnold D »

Ik weet nog wat je schreef, vandaag precies 3 jaar geleden.

Lees de laatste regel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Re: Restauratie Alpina B6-2.8
Postby uwbuurman » Mon Aug 23, 2010 7:06 am

Weet je, Arnold, jij in Drachten en ik in Leeuwarden, dus ik was van plan eens langs te komen met mijn nieuwste aanwinst. Maar jij bent gewoon een heel vervelende vent. Akelig gewoon. Waarom?

Eerst sloop je een echte Alpina B6 :roll:
Daarna zet je die met engelengeduld weer schitterend in elkaar FAP
en nou ben je ook al een zwitserse klokkenmaker... FAP

Zo is er voor mij als e21-technische-sukkel toch geen eer meer te behalen, waar dan ook mee?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dacht het niet,

alle respect Koos. :thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Arnold D wrote:

Dacht het niet,

alle respect Koos. :thumbsup
Helemaal mee eens en een flinke opsteker!!! :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Daar heb ik wel voor moeten leren Arnold. Dank voor de complimenten, doet me goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by 323baur »

Echt heel dik respect, zeker ook voor de vasthoudendheid!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Mijn lasdraad was dus op en dat was een probleem, de enige oplossing die ik daarvoor kon bedenken was nieuw lasdraad. 5KG spoel, verkoperd lasdraad, 0,8mm.

Image

De onderkant van de achterasophanging weer vastgezet.

Image

Aan de achterzijde ziet het er dan zo uit, dit is gesmolten metaal van de las aan de voorzijde. Goed gehecht dus.

Image

Daarnaast, ik was er toch aan de gang, heb ik nog wat puntlassen van het zijpaneel hersteld. Er waren een paar in het paneel gebrand en dat zat daardoor niet erg mooi. Even kaal maken en vollassen.

Image

Afgewerkt en in de zinkspray, ik ben blij dat deze K klus erop zit! Het was echt noodzakelijk, maar geen leuk klusje.

Image

De binnenzijde van de wielkast ziet er zo uit na wat laatste laswerk aan de binnenzijde. Je ziet nog wat zwarte stippen staan, daar komen de laatste proplassen.

Image

Nu deze klus klaar is, wil ik van achter naar voren alles afwerken. Alle lelijke lassen netjes maken, alle zichtwerk afmaken. Ik ben begonnen met een klusje waar ik al langer tegen aan hik, de afwerking van de kofferbakrand. Hier kun je niet lekker bij met een flex of een powervijl, dus dremelen of frezen. En dat is rotwerk in staal.

Beginsituatie:

Image

Image

Dan veel oplassen, wegfrezen, gaatjes weer oplassen, weer wegfrezen, schuren, modelleren en afwerken.

Tussentijds:

Image

Gereed:

Image

En in de grijze sputter:

Image

Image

Image

De tijd was op, dus van de vier hoeken van de kofferbakrand is er eentje niet helemaal af, die blijft staan voor de volgende keer.

Image
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:49 am, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Weer lekker bezig! :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply