Page 7 of 17

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 2:12 pm
by r@n-d
Smartie wrote:Klinkt goed Randy, nog ff wachten op de foto's.
Verder ook het onderblok rood gespoten?
Het onderblok heb ik zwart gemaakt (zoals bestaand) omdat ik niet zeker weet of ik de kleppendeksel rood hou (waarschijnlijk wel)
en een kleppendeksel is zo weer te veranderen... het onderblok niet uiteraard...

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 6:57 pm
by ac/dennis
Je bent lekker bezig zo Randy! Ben benieuwd naar de fotos vanavond.
Dat gaat wel goed komen voor de 22e :)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 8:32 pm
by r@n-d
Bij deze de beloofde foto's....

Image

Image

Image

dusjah... T kan niet altijd voorspoedig lopen... Zojuist de trillingsdemper vastgezet... breekt er een bout af...
Aangezien mijn blok uit 1988 komt (e30) heb ik het e30 handboek erbij gepakt...
Hierin staat letterlijk bij het hoofdstuk aanhaalmomenten:
"trillingsdemper OP krukas ........ 390-430 Nm"
Ik vind dit nogal veel dus begon met 150... Daarna 200... En toen PATS.... Boutje gebroke...
beetje vloeke en tiere... en toen maar even mn moed bij elkaar geraapt en een miniskuul gaatje in de afgebroke bout geboord...
hierna kon ik hem er toch zo uitdraaien...
Conclusie: of ik lees verkeerd... maar in het e30 boek staat echt zo hoog... dus zal het wel een andere trillingsdemper zijn dan bij mij het geval is... denk zelf aan die grote dikke bout in het midde, maja dat is achteraf)

Dus toen maar het oude vertrouwde e21 boek erbij gepakt...
En hier begint t dus... Hier staan 3 verschillende aanhaalmomenten... maar welke ik moet gebruike?? ikke niet wete :wink:
Dus voor degene die weten:
optie1: vliegwiel tegen krukas ........... 100-115 Nm
optie2: trillingsdemper op naaf........... 22-24 Nm (mijn voorkeur/gedachte)
optie3: trillingsdemper met naaf op krukas.......... 40-44 Nm

kortom help help :P

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 9:23 pm
by Jeroen
Bijna goed. De flens van de trillingsdemper met centrale bout (dop 27 meen ik) moet met 440Nm vast. De 6 boutjes waarmee de trillingsdemper zelf erop zit hoeven veel minder hard aangedraaid te worden. Ik doe dat eigenlijk nooit met een momentsleutel maar dat mag een stuk minder zijn, daar kunnen die boutjes nooit tegen. Maar 22-24Nm lijkt me veel te weinig, dat gebruik je voor een bougie. Dan zal het die 40-44Nm dus wel zijn.

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 9:44 pm
by e-einundzwanzig
dat ziet er goed uit randy! ik denk dat dat rode mooi af gaat kleden met de graphit-metallic bmw!

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 18, 2011 10:05 pm
by r@n-d
Jeroen wrote:Bijna goed. De flens van de trillingsdemper met centrale bout (dop 27 meen ik) moet met 440Nm vast. De 6 boutjes waarmee de trillingsdemper zelf erop zit hoeven veel minder hard aangedraaid te worden. Ik doe dat eigenlijk nooit met een momentsleutel maar dat mag een stuk minder zijn, daar kunnen die boutjes nooit tegen. Maar 22-24Nm lijkt me veel te weinig, dat gebruik je voor een bougie. Dan zal het die 40-44Nm dus wel zijn.
Thnx Jeroen voor de opheldering...
de poelie op de waterpomp moet zelfs maar met 7-10Nm...
en de hulpaspoelie en nokkenaspoelie met 55-65Nm...
Dus als je het zo bekijkt zou 40-44Nm idd genoeg zijn... Maar goed... dus even nieuwe boutjes hale en dan opnieuw monteren...


e-einundzwanzig wrote:dat ziet er goed uit randy! ik denk dat dat rode mooi af gaat kleden met de graphit-metallic bmw!
Ja daar dacht ik ook al zo over... vooral icm rode filtersokken, rode veerpootbrug, en nog wat andere rode accenten...
Thnx...

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Sat Jan 22, 2011 11:12 pm
by r@n-d
Vandaag (na ESA) ben ik toch weer aan het denken gezet... ik heb de gearbox van AvdD bekeken...
en die is uiteraard niet verglijkbaar met een vierbak... maar toch blijft het een moeilijk stukje techniek...
Dus ga nu van de week eens kijke hier bij de garagist (die mijn auto's ook APK-keur en afsteld) of hij er wat mee kan...
of in ieder geval kan kijken hoe hij eruit ziet... en advies kan geven... Want uit elkaar hale is niet al te moeilijk...
maar vervolgens een juiste conclussie trekken weet ik toch niet of mij dat gaat lukke...
Dus wil dat met hem bekijken... Vervolgens kunne we samen bekijken welke stappe dan te ondernemen...

het liefst ga ik er zelf mee aan de slag... maar een diagnose wil ik toch van de expert hebbe... en dan kijke we verder...

Na de ESA excursie heb ik nog ff een paar boutjes aan het blok vast gedraaid...
de trillingsdemper nu wel met de goede kracht Nm vast gezet, en die dure pakking :wink: van het koelbuisje gemonteerd.
Van de week nog de kleppen stellen en dan gaan we weer naar de volgende puntjes...

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Sun Jan 23, 2011 11:30 am
by Bempie21
Ziet er zeker mooi uit.
Ik zie dat je je spruitstukken wel verkeerd heb. 2x de zelfde heb gemonteerd.. Zo krijg jij je uitlaat niet gemonteerd.
Jij hebt eigenlijk 2x de voorste gebruikt. Die andere is een spiegelbeeld van die jij erop heb zitten.

Of heb je het gewoon zomaar tijdelijk erop gezet.. :D

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Sun Jan 23, 2011 2:01 pm
by gerrit323
De spruitstukken idd even omdraaien randy :wink: was me nog niet opgevallen maar ze horen idd in spiegelbeeld

Image

Gerrit

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Sun Jan 23, 2011 2:39 pm
by Bempie21
Achterste kan hij niet omdraaien. Dan steek ie naarboven uit.. :)
Hij heeft de zelfde gebruikt wat hij ook voor heeft. Hij moet echt een achterste hebben.
Zal zich wel vergist hebben tijdens het bij elkaar zoeken. ;)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Mon Jan 24, 2011 10:05 am
by r@n-d
Volgens ETK zijn er twee manieren bij de 323i... Zoals ik heb en zoals jullie aangeven...
Volgens ETK is er bij de 320/6 maar een manier... Zoals ik heb... Want bij mijn weten is zoals je op mijn fotos ziet, niet anders als bij mijn beide e21's...

Afbeelding:
Image

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 25, 2011 9:27 pm
by Bempie21
Hmmmm ik zie het..
Moet wel eerlijk zijn dat ik dit nog nooit ben tegengekomen...
Ach ja.. zet gewoon een makaronie op.. Weet je zeker dat je extra paarden voorop krijgt... :launch

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Jan 25, 2011 9:49 pm
by r@n-d
Dat klopt... Dat zou heel mooi zijn...
alleen ga ik alles stap voor stap doen... en de uitlaatlijn staat daarbij wel iets verder naar onderen in het lijstje...
Maar wel geweldig mooi zo'n bord spagetti...

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Tue Mar 15, 2011 11:08 pm
by r@n-d
Pff... nu weet ik pas echt wat men bedoeld als de tijd op is...
Ik heb plannen om een eigen bedrijf op te starten en dat kost zoveel tijd...
Hoop dat ik binnekort hier weer een update kan plaatsen...

Dus tot die tijd is t nog even rustig hierzo...

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 18-01-2011

Posted: Wed Mar 16, 2011 8:41 am
by gerrit323
Als je de kans hebt een eigen bedrijf op te starten .. doen .. ik kan het weten :thumbsup

Motor komt wel in orde .. ook mijn blok gaat op dit moment niet erg hard vooruit :roll: