1982 323i Hartge rs
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Peter, voor mij is dit allemaal al redelijke acrabadabra, maar ik wilde even zeggen dat jij wel veel weet...
Dik respect!
Waarom woon jij niet iets centraler
Dik respect!
Waarom woon jij niet iets centraler
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Peter wat er is gedaan is dat het vacuumpotje is vastgezet, dat zat los op de verdeler dus werkte niet. Het potje zelf is echter nog altijd hetgeen er altijd heeft opgezeten, als je zuigt aan de leiding hoor je wel iets in het potje bewegen dus het zou moeten goed zijn .. met beide vacuumslangen aangsloten werkt het blijkbaar zonder schokken als je de ontsteking te laat zet maar dan loopt de temp op en neemt het vermogen af, als je de ontsteking zet zoals ze hoort schokte hij dus .. met de verlating eraf rijd hij zoals ik al aangaf perfekt.
Vriend van me die is meegereden tijdens het champagne streek weekend rijd met een golf 1 met gti blok .. ook met k jet en soortgelijke ontstekingsverdeler .. ook hij rijd zonder verlating rond en dat gaat perfekt zo .. alleen weet ik niet of dat definitief zo kan blijven ...
Waarschijnlijk heb ik met de verlating erop idd te weinig vervroeging met het schokken tot gevolg ...
BTW rotor is terug de 6600 die is gemonteerd de 1 234 332 313 ook 5k ohm de 6400 versie die ik hier heb liggen is de 1 234 332 344
Vriend van me die is meegereden tijdens het champagne streek weekend rijd met een golf 1 met gti blok .. ook met k jet en soortgelijke ontstekingsverdeler .. ook hij rijd zonder verlating rond en dat gaat perfekt zo .. alleen weet ik niet of dat definitief zo kan blijven ...
Waarschijnlijk heb ik met de verlating erop idd te weinig vervroeging met het schokken tot gevolg ...
BTW rotor is terug de 6600 die is gemonteerd de 1 234 332 313 ook 5k ohm de 6400 versie die ik hier heb liggen is de 1 234 332 344
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Er zijn auto's genoeg die alleen maar vacuumvervroeging hebben dus dat zal geen mega ramp zijn. Je moet alleen wel in de gaten houden dat je nu niet te vroeg ontsteking heb omdat je dan je inlaattraject kan beschadigen.
@ Ite, Dank voor de woorden maar als iets je liefhebberij is voor heel erg lang dan is het ook gewoon leuk om in zo een probleem te duiken. Centraler wonen is geen optie want Ik ga hier echt niet weg...... denk ik.
Als je echt wil checken of het membraan en systeem werkt dan even de verdeelkap en rotor verwijderen. Als je dan eraan zuigt moet je het binnen werk van de verdeler zien verdraaien. Dan weet je het zeker.
@ Ite, Dank voor de woorden maar als iets je liefhebberij is voor heel erg lang dan is het ook gewoon leuk om in zo een probleem te duiken. Centraler wonen is geen optie want Ik ga hier echt niet weg...... denk ik.
Als je echt wil checken of het membraan en systeem werkt dan even de verdeelkap en rotor verwijderen. Als je dan eraan zuigt moet je het binnen werk van de verdeler zien verdraaien. Dan weet je het zeker.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Ik heb iig geen rare roffels of plofjes gehoord in zowel in- als uitlaat en dat zowel bij deel- als vollast als bij op- of terugschakelen.. ik kijk nog wel even het membraam naPeter V. wrote:Er zijn auto's genoeg die alleen maar vacuumvervroeging hebben dus dat zal geen mega ramp zijn. Je moet alleen wel in de gaten houden dat je nu niet te vroeg ontsteking heb omdat je dan je inlaattraject kan beschadigen.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Vannamiddag de ganse tijd bezig geweest met de afstelling van de e21 ..
Hiervoor langs geweest bij mijn bevriend garagist sinds jaren .. (die man waar mijn sperdiff zo lang heeft gelegen tijdens zijn ziekte) De beste man is 62 jaar oud en voor hem is het sleutelen aan deze oude dingen pure nostalgie ..
Begonnen met het verhaal van het schokken en dat dit nu beter was met de verlating afgekoppeld maar dat ik dat toch liever vroeg of laat opgelost wou zien ..
Alles geprobeerd en gecontroleerd .. ontsteking stond netjes op tijd (met peter gedaan) vacuumaansluitingen stonden ok maar nog steeds had ik tussen 3700 en 4200 een soort van naverbranding in de uitlaat.
De beste man stelde voor om de complete ontstekingsunit van zijn e21 323i over te bouwen (huis, vacuumpotje en rotor) dus te voet een paar straten verder die dingen gaan demonteren uit zijn auto. Hij vond het geen probleem want hij heeft al 15 jaar niet meer met die wagen gereden dus als hij die opnieuw aan de gang wil krijgen moet hij toch alles nalopen.
Alle dingen op mijn auto overgebouwd en terug de ontsteking gesteld op 22° voorontsteking. Resultaat we hoorden al direkt een andere motorloop als de vacuum vervroeging/verlating werd aangekoppeld of afgekoppeld, dat was vroeger niet het geval dus waarschijnlijk was ook het reeds vervangen potje niet meer ok
Alle bougies eens gedemonteerd om te zien of die allemaal ok waren van kleur en dat was zo (koffie met melk bruin), verder nog de plaat in het inlaattraject geregeld en dan de wagen aan de 4 gastester gehangen, resultaat was dat hij veel te rijk stond + 5% co. We hebben de co gesteld tussen 2,5 en 3 ... 2,69 stationair om precies te zijn (thx Jeroen voor die info!!) Ook bij een hoger toerental 2500 a 3000rpm is de co nog steeds 2,1 en de lambda blijft altijd tussen 0,910 stationair en 0,989 in de hogere toeren.
Als laatste nog de lichtunits die ik een tijdje geleden heb gemonteerd afgesteld ...
Verder nog wat leuk staan kletsen en een hartge patch anno 1980 gekregen voor op een T-shirt
Toen ik om de rekening vroeg zij de beste man dat ik niets moest betalen .. hij was superblij om nog eens te kunnen sleutelen aan een echte auto .. hij kreeg al een smile op zijn gezicht van de mechanische klik van het portier dat je dichtslaat .. "zo maken ze geen wagens" meer zei hij, gaf me een vriendschappelijk schouderklopje en zij "tot de volgende"
Dat noem ik nog eens service, een proffesioneel garagist die niets aanrekend gewoon op basis van passie en vriendschap en zijn eigen onderdelen weggeeft
Ik heb uiteraard mijn originele ontstekingshuis en bijhorende delen daar gelaten .. dat ging hij allemaal in orde maken om op zijn auto te zetten.
De testrit naar huis was voor mij nog het leukste van de dag .. de wagen rijd EINDELIJK zoals hij zou moeten rijden, bijna volledig schokvrij (nog heel lichtjes soms maar dat is typisch aan de scherpe nokkenas) met alle vacuumleidingen aangesloten. Daarbij komt nog dat ik de motor nog nooit zo krachtig heb geweten sinds de montage van de hartge kop .. en dat zowel op gebied van koppel als op puur vermogen in hoge toeren ... wat een paar kleine ingrepen al niet kunnen doen
Ik heb er weer plezier in
Ik heb maar van 1 ding spijt en das dat ik mijn fototoestel was vergeten
anders had ik zijn henna rode 323i kunnen fotograferen
Gerrit
Hiervoor langs geweest bij mijn bevriend garagist sinds jaren .. (die man waar mijn sperdiff zo lang heeft gelegen tijdens zijn ziekte) De beste man is 62 jaar oud en voor hem is het sleutelen aan deze oude dingen pure nostalgie ..
Begonnen met het verhaal van het schokken en dat dit nu beter was met de verlating afgekoppeld maar dat ik dat toch liever vroeg of laat opgelost wou zien ..
Alles geprobeerd en gecontroleerd .. ontsteking stond netjes op tijd (met peter gedaan) vacuumaansluitingen stonden ok maar nog steeds had ik tussen 3700 en 4200 een soort van naverbranding in de uitlaat.
De beste man stelde voor om de complete ontstekingsunit van zijn e21 323i over te bouwen (huis, vacuumpotje en rotor) dus te voet een paar straten verder die dingen gaan demonteren uit zijn auto. Hij vond het geen probleem want hij heeft al 15 jaar niet meer met die wagen gereden dus als hij die opnieuw aan de gang wil krijgen moet hij toch alles nalopen.
Alle dingen op mijn auto overgebouwd en terug de ontsteking gesteld op 22° voorontsteking. Resultaat we hoorden al direkt een andere motorloop als de vacuum vervroeging/verlating werd aangekoppeld of afgekoppeld, dat was vroeger niet het geval dus waarschijnlijk was ook het reeds vervangen potje niet meer ok
Alle bougies eens gedemonteerd om te zien of die allemaal ok waren van kleur en dat was zo (koffie met melk bruin), verder nog de plaat in het inlaattraject geregeld en dan de wagen aan de 4 gastester gehangen, resultaat was dat hij veel te rijk stond + 5% co. We hebben de co gesteld tussen 2,5 en 3 ... 2,69 stationair om precies te zijn (thx Jeroen voor die info!!) Ook bij een hoger toerental 2500 a 3000rpm is de co nog steeds 2,1 en de lambda blijft altijd tussen 0,910 stationair en 0,989 in de hogere toeren.
Als laatste nog de lichtunits die ik een tijdje geleden heb gemonteerd afgesteld ...
Verder nog wat leuk staan kletsen en een hartge patch anno 1980 gekregen voor op een T-shirt
Toen ik om de rekening vroeg zij de beste man dat ik niets moest betalen .. hij was superblij om nog eens te kunnen sleutelen aan een echte auto .. hij kreeg al een smile op zijn gezicht van de mechanische klik van het portier dat je dichtslaat .. "zo maken ze geen wagens" meer zei hij, gaf me een vriendschappelijk schouderklopje en zij "tot de volgende"
Dat noem ik nog eens service, een proffesioneel garagist die niets aanrekend gewoon op basis van passie en vriendschap en zijn eigen onderdelen weggeeft
De testrit naar huis was voor mij nog het leukste van de dag .. de wagen rijd EINDELIJK zoals hij zou moeten rijden, bijna volledig schokvrij (nog heel lichtjes soms maar dat is typisch aan de scherpe nokkenas) met alle vacuumleidingen aangesloten. Daarbij komt nog dat ik de motor nog nooit zo krachtig heb geweten sinds de montage van de hartge kop .. en dat zowel op gebied van koppel als op puur vermogen in hoge toeren ... wat een paar kleine ingrepen al niet kunnen doen
Ik heb er weer plezier in
Ik heb maar van 1 ding spijt en das dat ik mijn fototoestel was vergeten
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: 1982 323i Hartge rs
Geweldig nieuws Gerrit, dus een sportbak is dan waarschijnlijk ook niet meer nodig.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: 1982 323i Hartge rs
Leuk om te lezen dat er het de goede kant op gaat. Ook een zeer attente garagist. Zijn erg schaars aan het worden.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Sportbak mag nog altijd .. het kan altijd vlotter maar de aankoop van een andere e30 heeft voorrangArnold D wrote:Geweldig nieuws Gerrit, dus een sportbak is dan waarschijnlijk ook niet meer nodig.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Goed nieuws Gerrit! Ergens in het ontstekingstraject dus iets niet lekker en nu goed, en de CO top... veel rijplezier zolang we nog vrij zijn van pekel!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Kijk, mooi dat het nu opgelost is. Dit is inderdaad een liefhebber geweest en nog iemand van de oude stempel. Heerlijk dat er nog van die mensen zijn 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19149
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 1982 323i Hartge rs
Mooi joh! Ga je nu je eigen onderdelen nog vervangen voor nieuw, of neem je deze delen over van je garagist?
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
@koos zie hierbovengerrit323 wrote:Dat noem ik nog eens service, een proffesioneel garagist die niets aanrekend gewoon op basis van passie en vriendschap en zijn eigen onderdelen weggeeftIk heb uiteraard mijn originele ontstekingshuis en bijhorende delen daar gelaten .. dat ging hij allemaal in orde maken om op zijn auto te zetten.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Zo .. die hartge van mij heeft een eigen karakter ... in het naar huis rijden van de sharknose begon het onregelmatig draaien plots weer de kop op te steken ...
motor draait en je kan er ook zeker wel mee rijden en ook thuisraken maar het begint me meer en meer te ergeren dat de mooie 6 cilinder loop er weer uit is ... er zit soms een hapering in ook bij constante snelheid .. verder geen olie of waterverbruik
Wat ik opmerkte bij thuiskomst was dat het blok wat trilde op de ophangingsrubbers .. slechte bougie? injector?
Mijn 2.7 draait ook onregelmatig maar trilt niet dus er is wel duidelijk een verschil
Vandaag ontsteking nagekeken en die staat nog steeds perfekt op 22° voorontsteking met de vacuumdarmpjes los. Dit had ik wel verwacht omdat de motor nooit te warm loopt, ook niet bij filerijden.
Vervolgens de bougies gedemonteerd en hier viel op dat die van cil. 5 aan de witte kant is van kleur .. te arm dus lijkt mij ... de andere 5 zijn mooi koffie met melk bruin.
Ook maar meteen de comp. van alle cilinders gemeten bij koude motor en die waren allemaal identiek 10,5 bar oftewel 150psi .. lijkt mij een goede waarde voor een 31 jaar oud blok.
Ik heb voor de zekerheid 6 nieuwe bougies gemonteerd en ga voor de zekerheid ook 6 nieuwe injectoren bestellen. Verder denk ik eens een andere bobijn te monteren en ook een andere bosch ontstekingsunit (al denk ik dat de 2 laatse er niet veel mee te maken hebben maar daarvan heb ik er genoeg liggen en kost dus geen cent) het kan maar iets bijdragen of net niet
Als het probleem zich dan nog voordoet denk ik dat er niets anders opzit dan het debiet van alle injectoren te controleren met zo'n bekertjes setup. .. wie kan daar eventueel bij helpen
Hopelijk na stap voor stap alles te hebben doorlopen en vernieuwd klaar want op deze manier rijd ze niet lekker.
Gerrit
Wat ik opmerkte bij thuiskomst was dat het blok wat trilde op de ophangingsrubbers .. slechte bougie? injector?
Mijn 2.7 draait ook onregelmatig maar trilt niet dus er is wel duidelijk een verschil
Vandaag ontsteking nagekeken en die staat nog steeds perfekt op 22° voorontsteking met de vacuumdarmpjes los. Dit had ik wel verwacht omdat de motor nooit te warm loopt, ook niet bij filerijden.
Vervolgens de bougies gedemonteerd en hier viel op dat die van cil. 5 aan de witte kant is van kleur .. te arm dus lijkt mij ... de andere 5 zijn mooi koffie met melk bruin.
Ook maar meteen de comp. van alle cilinders gemeten bij koude motor en die waren allemaal identiek 10,5 bar oftewel 150psi .. lijkt mij een goede waarde voor een 31 jaar oud blok.
Ik heb voor de zekerheid 6 nieuwe bougies gemonteerd en ga voor de zekerheid ook 6 nieuwe injectoren bestellen. Verder denk ik eens een andere bobijn te monteren en ook een andere bosch ontstekingsunit (al denk ik dat de 2 laatse er niet veel mee te maken hebben maar daarvan heb ik er genoeg liggen en kost dus geen cent) het kan maar iets bijdragen of net niet
Als het probleem zich dan nog voordoet denk ik dat er niets anders opzit dan het debiet van alle injectoren te controleren met zo'n bekertjes setup. .. wie kan daar eventueel bij helpen
Hopelijk na stap voor stap alles te hebben doorlopen en vernieuwd klaar want op deze manier rijd ze niet lekker.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Laat ik nu net ook een mailtje van Walter krijgen dat zijn 323i op constante snelheid wat inhoudt/schokt en dat deze dat ook spontaan kreeg terwijl de heenrit naar de SM2013 goed ging.
Volgende week donderdagavond heb ik zijn auto hier. Hier moet nog wel de ontsteking/CO worden afgesteld.
Succes met de zoektocht en laat even weten wat het was.
Volgende week donderdagavond heb ik zijn auto hier. Hier moet nog wel de ontsteking/CO worden afgesteld.
Succes met de zoektocht en laat even weten wat het was.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.