Wat heb jij vandaag gedaan?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Je heb inderdaad maar 1 carburateur nodig bij een 320/6 (het kan ook met drie maar dan ben je anders bezig). Ik heb nu de Weber 38 DGMS erop zitten. Met handchoke dus! Ik heb nog niet ermee gereden omdat iuk nog wat onderdeeltjes mis (zaten niet bij de carburateur en was mij al bekend hoor).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29978
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag begonnen aan de inlaat van de daily. Zal straks even een verhaaltje met wat foto's plaatsen bij het ///M topic. Hierooo
Regards/groeten, Jeroen
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Wat is dan zo het voordeel van 3 carbs vs 1carb, de 320/6 heeft toch een automatische choke, dus waarom zou je die vervangen door een met de hand bediende?Peter V. wrote:Je heb inderdaad maar 1 carburateur nodig bij een 320/6 (het kan ook met drie maar dan ben je anders bezig). Ik heb nu de Weber 38 DGMS erop zitten. Met handchoke dus! Ik heb nog niet ermee gereden omdat iuk nog wat onderdeeltjes mis (zaten niet bij de carburateur en was mij al bekend hoor).
Last edited by GerritBuggenhout on Tue Aug 02, 2011 9:08 am, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29978
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik kan me voorstellen dat Peter na veel gedonder met zijn originele carburateur (de 4A1 van de 320/6 is daar bekend om, of moet ik zeggen berucht) evengoed met veel plezier kiest voor de betrouwbaarheid van een ander (enkel) model en ach voor dat kippestukkie maakt die handchoke ook weer niet uit. Ga je naar een setup met bijv 3 dubbele Webers dan is de bediening dusdanig mechanisch dat je bij mijn weten altijd handchoke hebt. Maar dat levert dusdanig veel aan prestaties en aanzuiggeluid op dat je die choke met alle soorten van plezier voor lief neemt.
Regards/groeten, Jeroen
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Geluid wist ik al dat het mooi klinkt.Jeroen wrote:Ik kan me voorstellen dat Peter na veel gedonder met zijn originele carburateur (de 4A1 van de 320/6 is daar bekend om, of moet ik zeggen berucht) evengoed met veel plezier kiest voor de betrouwbaarheid van een ander (enkel) model en ach voor dat kippestukkie maakt die handchoke ook weer niet uit. Ga je naar een setup met bijv 3 dubbele Webers dan is de bediening dusdanig mechanisch dat je bij mijn weten altijd handchoke hebt. Maar dat levert dusdanig veel aan prestaties en aanzuiggeluid op dat je die choke met alle soorten van plezier voor lief neemt.
Maar ook prestaties verbeteren?
Kan dit dan geen kwaad op zo'n oude wagen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29978
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Trappen met dat ding, daar zijn ze toch voor?!

Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb zo'n swap ook gedaan, omdat ik dat gezeik (mag ik het zo even noemen?) van die oude carburateur meer dan zat was.
Revisie bij een professioneel bedrijf in Nederland was mij te duur (ca. €500,- kreeg ik als opgave, en dan heb je nog steeds een oud ding met wat nieuwe onderdelen), hetgeen een gloednieuwe vervangende Weber ook zou kosten. Nog een voordeel bij laatstgenoemde: alle onderdelen zijn gewoon leverbaar. (overigens kun je bij Webcon in Engeland zo'n Weber voor ca. €300,- a €350,- krijgen).
Dat ik nu ook een handchoke heb, vind ik niet zo erg. Ja goed, je moet ergens die kabel + knop kwijt, maar ook daar zijn vele (creatieve) oplossingen voor te vinden. Vooralsnog vind ik de auto beter rijden. Reageert feller en beter op het gas. Over het verbruik kan ik (nog) niks zeggen...
Revisie bij een professioneel bedrijf in Nederland was mij te duur (ca. €500,- kreeg ik als opgave, en dan heb je nog steeds een oud ding met wat nieuwe onderdelen), hetgeen een gloednieuwe vervangende Weber ook zou kosten. Nog een voordeel bij laatstgenoemde: alle onderdelen zijn gewoon leverbaar. (overigens kun je bij Webcon in Engeland zo'n Weber voor ca. €300,- a €350,- krijgen).
Dat ik nu ook een handchoke heb, vind ik niet zo erg. Ja goed, je moet ergens die kabel + knop kwijt, maar ook daar zijn vele (creatieve) oplossingen voor te vinden. Vooralsnog vind ik de auto beter rijden. Reageert feller en beter op het gas. Over het verbruik kan ik (nog) niks zeggen...
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Reageert feller op het gas? hmmRJ wrote:Ik heb zo'n swap ook gedaan, omdat ik dat gezeik (mag ik het zo even noemen?) van die oude carburateur meer dan zat was.
Revisie bij een professioneel bedrijf in Nederland was mij te duur (ca. €500,- kreeg ik als opgave, en dan heb je nog steeds een oud ding met wat nieuwe onderdelen), hetgeen een gloednieuwe vervangende Weber ook zou kosten. Nog een voordeel bij laatstgenoemde: alle onderdelen zijn gewoon leverbaar. (overigens kun je bij Webcon in Engeland zo'n Weber voor ca. €300,- a €350,- krijgen).
Dat ik nu ook een handchoke heb, vind ik niet zo erg. Ja goed, je moet ergens die kabel + knop kwijt, maar ook daar zijn vele (creatieve) oplossingen voor te vinden. Vooralsnog vind ik de auto beter rijden. Reageert feller en beter op het gas. Over het verbruik kan ik (nog) niks zeggen...
Dan heb ik nog een vraagje voor de e21 kenners, sorry voor het off-topic gaan
Maar als ik het gas planché intrap, dan verzuipt hij precies.
Verkoper heeft mij wijsgemaakt dat dit door de mechanische benzinepomp komt.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
@RJ, ik heb voor Paulien wel haar complete 2B4 gereviseerd maar dat loopt inderdaad in de papieren. rijdt nu trouwens wel goed.
Voor mijn eigen 320/6 is het gewoon even afwachten. Misschien ga ik wel gewoon over naar de originele set-up later maar ik wil eerst even de weber conversie proberen. Mocht het tegenvallen of geen extra iets geven dan reviseer ik de 4A1 en gaat ze terug naar origineel!
Voor mijn eigen 320/6 is het gewoon even afwachten. Misschien ga ik wel gewoon over naar de originele set-up later maar ik wil eerst even de weber conversie proberen. Mocht het tegenvallen of geen extra iets geven dan reviseer ik de 4A1 en gaat ze terug naar origineel!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29978
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Het wordt hoog tijd dat Peter zijn ervaringen gaat bundelen in het grote 4A1 topic! Foto's, uitleg, originele manual erbij... ik maak er wel een sticky van dan!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Jeroen wrote:Het wordt hoog tijd dat Peter zijn ervaringen gaat bundelen in het grote 4A1 topic! Foto's, uitleg, originele manual erbij... ik maak er wel een sticky van dan!
Dat gaat dan een carburateur revisie topic worden zeker?
Het klinkt heel stom maar heel vaak wordt er bij een revisie van een carburateur teveel bezuinigd. Wat ik hiermee bedoel is dat om e.e.a. goed doen er best veel geld in gaat zitten. En dat dan met allemaal originele onderdelen!
Vandaag trouwens heerlijk open gereden met de E30. Wat boodschapjes gedaan en met het gezin gaan zwemmen etc. Heerlijk genieten!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29978
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Kinkt goed! Als je de NL manual van de 4A1 niet hebt, heb ik 'm wel.
Verder vandaag wel gewoon aan het werk gegaan, gewoon, ehm ik geloof dat ik een van de weinig ben hier haha.
Maar wel heen en terug met 't Baurtje met de kap open, heerlijk!
Verder vandaag wel gewoon aan het werk gegaan, gewoon, ehm ik geloof dat ik een van de weinig ben hier haha.
Maar wel heen en terug met 't Baurtje met de kap open, heerlijk!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik moet morgen weer gaan werken dus dan is de vakantie ook voor mij gedaan.
wat betreft de beschrijvingen......Volgens mij heb ik hem alleen in het duits dus ik houd me natuurlijk aanbevolen voor de nederlandse versie.
Ik zal eens kijken wat ik op papier kan zetten over de 4A1 en dan ook voor de 2B4 van de 316.
wat betreft de beschrijvingen......Volgens mij heb ik hem alleen in het duits dus ik houd me natuurlijk aanbevolen voor de nederlandse versie.
Ik zal eens kijken wat ik op papier kan zetten over de 4A1 en dan ook voor de 2B4 van de 316.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Kinkt goed! Als je de NL manual van de 4A1 niet hebt, heb ik 'm wel.
Dag Jeroen, ik houd mij ook aanbevolen.
Snap het niet allemaal. Mijn 4A1 werkt redelijk tot goed. Gerwin heeft het ding ook horen lopen.
Alleen als je veel laag in de toeren rijdt moet je om lekker op te schieten de hoge toeren voorzichtiger inzetten.
Maar dan loopt het al snel weer zoasl het moet.
Hiier ook heerlijk van het weer genoten.
Zag nog een speedboot over een kano gaan, wat een gekken.
Moeder er net snel genoeg uit, dochtertje van 5 ongedeerd.
Op het water heb je nog meer mongolen dan op de weg lijkt het wel.
Dag Jeroen, ik houd mij ook aanbevolen.
Snap het niet allemaal. Mijn 4A1 werkt redelijk tot goed. Gerwin heeft het ding ook horen lopen.
Alleen als je veel laag in de toeren rijdt moet je om lekker op te schieten de hoge toeren voorzichtiger inzetten.
Maar dan loopt het al snel weer zoasl het moet.
Hiier ook heerlijk van het weer genoten.
Zag nog een speedboot over een kano gaan, wat een gekken.
Moeder er net snel genoeg uit, dochtertje van 5 ongedeerd.
Op het water heb je nog meer mongolen dan op de weg lijkt het wel.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Klopt helemaal wat je zegt. De 4A1 heeft de neiging om bij plotselinge lastwissel het spor kwijt te raken, de motor gaat dan smoren en in sommige gevallen zelfs nagenoeg uitvallen. Als je de carburateur de "tijd" geeft om te reageren op je pedaalverandering dan wilt ze wel. Precies dat euvel schijn je met de weber totaal kwijt te zijn.Smartie wrote:Snap het niet allemaal. Mijn 4A1 werkt redelijk tot goed. Gerwin heeft het ding ook horen lopen.
Alleen als je veel laag in de toeren rijdt moet je om lekker op te schieten de hoge toeren voorzichtiger inzetten.
Maar dan loopt het al snel weer zoasl het moet.
Een carburateur reageert nu eenmaal trager dan een injectiesysteem omdat je met vacuum en venturiwerking zit. Je verplaatst iedere keer het evenwicht tussen lucht en brandstof. De injectie heeft dit natuurlijk ook maar reageert veel directer.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.