Page 7 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Aug 01, 2011 10:49 pm
by Peter V.
Je heb inderdaad maar 1 carburateur nodig bij een 320/6 (het kan ook met drie maar dan ben je anders bezig). Ik heb nu de Weber 38 DGMS erop zitten. Met handchoke dus! Ik heb nog niet ermee gereden omdat iuk nog wat onderdeeltjes mis (zaten niet bij de carburateur en was mij al bekend hoor).
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Aug 01, 2011 11:03 pm
by Jeroen
Vandaag begonnen aan de inlaat van de daily. Zal straks even een verhaaltje met wat foto's plaatsen bij het ///M topic.
Hierooo
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 1:20 am
by GerritBuggenhout
Peter V. wrote:Je heb inderdaad maar 1 carburateur nodig bij een 320/6 (het kan ook met drie maar dan ben je anders bezig). Ik heb nu de Weber 38 DGMS erop zitten. Met handchoke dus! Ik heb nog niet ermee gereden omdat iuk nog wat onderdeeltjes mis (zaten niet bij de carburateur en was mij al bekend hoor).
Wat is dan zo het voordeel van 3 carbs vs 1carb, de 320/6 heeft toch een automatische choke, dus waarom zou je die vervangen door een met de hand bediende?
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 7:54 am
by Jeroen
Ik kan me voorstellen dat Peter na veel gedonder met zijn originele carburateur (de 4A1 van de 320/6 is daar bekend om, of moet ik zeggen berucht) evengoed met veel plezier kiest voor de betrouwbaarheid van een ander (enkel) model en ach voor dat kippestukkie maakt die handchoke ook weer niet uit. Ga je naar een setup met bijv 3 dubbele Webers dan is de bediening dusdanig mechanisch dat je bij mijn weten altijd handchoke hebt. Maar dat levert dusdanig veel aan prestaties en aanzuiggeluid op dat je die choke met alle soorten van plezier voor lief neemt.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 9:10 am
by GerritBuggenhout
Jeroen wrote:Ik kan me voorstellen dat Peter na veel gedonder met zijn originele carburateur (de 4A1 van de 320/6 is daar bekend om, of moet ik zeggen berucht) evengoed met veel plezier kiest voor de betrouwbaarheid van een ander (enkel) model en ach voor dat kippestukkie maakt die handchoke ook weer niet uit. Ga je naar een setup met bijv 3 dubbele Webers dan is de bediening dusdanig mechanisch dat je bij mijn weten altijd handchoke hebt. Maar dat levert dusdanig veel aan prestaties en aanzuiggeluid op dat je die choke met alle soorten van plezier voor lief neemt.
Geluid wist ik al dat het mooi klinkt.
Maar ook prestaties verbeteren?
Kan dit dan geen kwaad op zo'n oude wagen

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 10:11 am
by Jeroen
Trappen met dat ding, daar zijn ze toch voor?!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 10:18 am
by RJ
Ik heb zo'n swap ook gedaan, omdat ik dat gezeik (mag ik het zo even noemen?) van die oude carburateur meer dan zat was.
Revisie bij een professioneel bedrijf in Nederland was mij te duur (ca. €500,- kreeg ik als opgave, en dan heb je nog steeds een oud ding met wat nieuwe onderdelen), hetgeen een gloednieuwe vervangende Weber ook zou kosten. Nog een voordeel bij laatstgenoemde: alle onderdelen zijn gewoon leverbaar. (overigens kun je bij Webcon in Engeland zo'n Weber voor ca. €300,- a €350,- krijgen).
Dat ik nu ook een handchoke heb, vind ik niet zo erg. Ja goed, je moet ergens die kabel + knop kwijt, maar ook daar zijn vele (creatieve) oplossingen voor te vinden. Vooralsnog vind ik de auto beter rijden. Reageert feller en beter op het gas. Over het verbruik kan ik (nog) niks zeggen...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 11:07 am
by GerritBuggenhout
RJ wrote:Ik heb zo'n swap ook gedaan, omdat ik dat gezeik (mag ik het zo even noemen?) van die oude carburateur meer dan zat was.
Revisie bij een professioneel bedrijf in Nederland was mij te duur (ca. €500,- kreeg ik als opgave, en dan heb je nog steeds een oud ding met wat nieuwe onderdelen), hetgeen een gloednieuwe vervangende Weber ook zou kosten. Nog een voordeel bij laatstgenoemde: alle onderdelen zijn gewoon leverbaar. (overigens kun je bij Webcon in Engeland zo'n Weber voor ca. €300,- a €350,- krijgen).
Dat ik nu ook een handchoke heb, vind ik niet zo erg. Ja goed, je moet ergens die kabel + knop kwijt, maar ook daar zijn vele (creatieve) oplossingen voor te vinden. Vooralsnog vind ik de auto beter rijden. Reageert feller en beter op het gas. Over het verbruik kan ik (nog) niks zeggen...
Reageert feller op het gas? hmm
Dan heb ik nog een vraagje voor de e21 kenners, sorry voor het off-topic gaan
Maar als ik het gas planché intrap, dan verzuipt hij precies.
Verkoper heeft mij wijsgemaakt dat dit door de mechanische benzinepomp komt.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 11:36 am
by Peter V.
@RJ, ik heb voor Paulien wel haar complete 2B4 gereviseerd maar dat loopt inderdaad in de papieren. rijdt nu trouwens wel goed.
Voor mijn eigen 320/6 is het gewoon even afwachten. Misschien ga ik wel gewoon over naar de originele set-up later maar ik wil eerst even de weber conversie proberen. Mocht het tegenvallen of geen extra iets geven dan reviseer ik de 4A1 en gaat ze terug naar origineel!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 11:53 am
by Jeroen
Het wordt hoog tijd dat Peter zijn ervaringen gaat bundelen in het grote 4A1 topic! Foto's, uitleg, originele manual erbij... ik maak er wel een sticky van dan!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 6:36 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Het wordt hoog tijd dat Peter zijn ervaringen gaat bundelen in het grote 4A1 topic! Foto's, uitleg, originele manual erbij... ik maak er wel een sticky van dan!
Dat gaat dan een carburateur revisie topic worden zeker?
Het klinkt heel stom maar heel vaak wordt er bij een revisie van een carburateur teveel bezuinigd. Wat ik hiermee bedoel is dat om e.e.a. goed doen er best veel geld in gaat zitten. En dat dan met allemaal originele onderdelen!
Vandaag trouwens heerlijk open gereden met de E30. Wat boodschapjes gedaan en met het gezin gaan zwemmen etc. Heerlijk genieten!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 6:56 pm
by Jeroen
Kinkt goed! Als je de NL manual van de 4A1 niet hebt, heb ik 'm wel.
Verder vandaag wel gewoon aan het werk gegaan, gewoon, ehm ik geloof dat ik een van de weinig ben hier haha.
Maar wel heen en terug met 't Baurtje met de kap open, heerlijk!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 7:31 pm
by Peter V.
Ik moet morgen weer gaan werken dus dan is de vakantie ook voor mij gedaan.
wat betreft de beschrijvingen......Volgens mij heb ik hem alleen in het duits dus ik houd me natuurlijk aanbevolen voor de nederlandse versie.
Ik zal eens kijken wat ik op papier kan zetten over de 4A1 en dan ook voor de 2B4 van de 316.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 8:35 pm
by Smartie
Kinkt goed! Als je de NL manual van de 4A1 niet hebt, heb ik 'm wel.
Dag Jeroen, ik houd mij ook aanbevolen.
Snap het niet allemaal. Mijn 4A1 werkt redelijk tot goed. Gerwin heeft het ding ook horen lopen.
Alleen als je veel laag in de toeren rijdt moet je om lekker op te schieten de hoge toeren voorzichtiger inzetten.
Maar dan loopt het al snel weer zoasl het moet.
Hiier ook heerlijk van het weer genoten.
Zag nog een speedboot over een kano gaan, wat een gekken.
Moeder er net snel genoeg uit, dochtertje van 5 ongedeerd.
Op het water heb je nog meer mongolen dan op de weg lijkt het wel.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Aug 02, 2011 10:38 pm
by Peter V.
Smartie wrote:Snap het niet allemaal. Mijn 4A1 werkt redelijk tot goed. Gerwin heeft het ding ook horen lopen.
Alleen als je veel laag in de toeren rijdt moet je om lekker op te schieten de hoge toeren voorzichtiger inzetten.
Maar dan loopt het al snel weer zoasl het moet.
Klopt helemaal wat je zegt. De 4A1 heeft de neiging om bij plotselinge lastwissel het spor kwijt te raken, de motor gaat dan smoren en in sommige gevallen zelfs nagenoeg uitvallen. Als je de carburateur de "tijd" geeft om te reageren op je pedaalverandering dan wilt ze wel. Precies dat euvel schijn je met de weber totaal kwijt te zijn.
Een carburateur reageert nu eenmaal trager dan een injectiesysteem omdat je met vacuum en venturiwerking zit. Je verplaatst iedere keer het evenwicht tussen lucht en brandstof. De injectie heeft dit natuurlijk ook maar reageert veel directer.