Page 7 of 28

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sun May 10, 2015 11:39 am
by 02-er
Tkx Jeroen :oops:

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sun May 10, 2015 12:19 pm
by bmw e12 e21
02-er wrote:Alweer een tijdje geleden.
Ondertussen de kas nog wat kaler gemaakt.
Stuurstang, kabelboom, ventilator, los gemaakt.
De vooras volledig gedemonteerd. Servopomp netjes gemaakt.
Alles ontdaan van jarenlange vuiligheid en is klaar om gelakt te worden.
Heb vorige week de benzinetanks los gemaakt. Wat een bende zeg. Zeker als er nog wat benzine inzit en die over je knikker krijgt.
Ik kreeg de bouten van de cardanas maar niet los. Heb dan maar het differentieel met cardanas in zijn geheel eronderuit gehaald en dan losgemaakt.
Differentieel ziet er niet uit. Krijg 1 bout maar niet los. Ook niet als je er vriendelijk tegen praat en omgekeerd. Zal nog wat werk aan zijn om deze netjes te krijgen.

Image
Image
Image

In de ene benzinetank is er onderaan een deuk. Door de smurrie die ze indertijd onder de auto hebben gespoten zijn ze redelijk bewaard gebleven voor de rest.

Image
Image
Image
Image

Deuk
Image

Alleen in de tank zit er veel roest.
De auto staat nu toch al een aantal jaar stil en uiteraard waren de tanks niet volledig gevuld.
Image

Heb al zitten zoeken naar bedrijven die deze reinigen en of een beschermlaag tegen roest aanbrengen. Nog niet direct gevonden.
Heb wel al van alles gelezen om ze zelf te reinigen maar heb hier mijn twijfels bij.
Tenzij hier iemand dergelijke ervaringen kan delen.
Een andere optie is op zoek naar betere exemplaren.

Hierna ga ik eerst een autobok maken.
De achteras er volledig afhalen en netjes maken.
Het laswerk aanvangen.
Stukken laten stralen en lakken
…..

We hebben geen reisplannen voor deze zomer. Veel aandacht zal gaan naar de BMW.
Ik hoop tegen het einde van de vakantie de carrosserie gelakt te hebben.
Dan kan hopelijk de opbouw terug beginnen.

DUS: graag advies of deze benzinetanks nog te redden zijn of ik beter op zoek kan gaan naar betere exemplaren ?

Groeten,
Geert
Oei, dat ziet er idd heel roestig uit...

Re: Baur 323i A003304

Posted: Fri May 29, 2015 9:20 pm
by Bram_Baur
Mooie vorderingen... Ben al benieuwd naar de foto's op het einde van de zomer ;) (gelakt)

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sat Jun 06, 2015 2:35 pm
by 02-er
Ik heb intussen mijn benzinetanks volledig ontdaan van alle vuiligheid, opgeschuurd en klaargemaakt voor het lakken. Ook de binnenkant is volledig ontroest en voorzien van een sealer zodat ze niet meer kunnen roesten. Maar meer hierover in topic “roest in brandstoftank”
viewtopic.php?f=26&t=23080&p=246194&hil ... nk#p245362

Image
Image Image

Verder ben ik gestart met het maken van een bok.
Image
Image

Het was de eerste keer dat ik zelf iets heb gelast.
Was eerst een beetje bakken en braden maar eens de juiste instellingen te hebben gevonden ging het prima eigenlijk.
Allé naar mijn normen.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sat Jun 06, 2015 3:43 pm
by uwbuurman
Mooi man, gewoon beginnen, oefenen en beter worden. Mijn eerste laswerken zijn niet om aan te zien, maar wat was ik trots hahaha. Goed bezig, keep it up!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Fri Jun 12, 2015 8:18 am
by Jeroen
Eens, je bent iig verder dan ik want ik heb nog nooit een lasapparaat gehanteerd hahaha!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Fri Jun 12, 2015 9:10 am
by uwbuurman
Regelen we, Jeroen!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Jun 29, 2015 8:46 pm
by 02-er
Ik post nog wat meer info hoe ik tewerk ben gegaan voor het behandelen van de brandstoftanks.
Het is belangrijk natuurlijk dat de algemene conditie van tanks goed is. Daar heeft de smurrie die erop gespoten werd voor een groot stuk voor gezorgd.

De producten die ik hiervoor heb gebruikt zijn:
“Protecton” kost niet zo veel, +/-11euro, en is goed spul. Gebruik ik 1/1 om alle onderdelen te ontvetten. ”Rustblast” is ook een ontvetter/reiniger. Gaat het roest helpen verwijderen en een bescherming aanbrengen zodat het niet verder roest.
Image

Nu volgt het reinigen en aanbrengen van de coating. Hiervoor heb ik gekozen voor de oplossing van KBS-systems. http://www.kbs-coating.eu
Je vindt ook voldoende filmpjes op Youtube.
Image

Het reinigen van de tanks zelf is een behoorlijke klus en is in 3 stappen na het loszittend vuil zo veel mogelijk te verwijderen en daarna te spoelen met water.

Stap 1 is Aqua clean.
Dit goedje wordt 1op1 in de tank gegoten en aangevuld met dezelfde hoeveelheid water. Na de openingen in de tank af te tapen natuurlijk. Dit product zal ontvetten en smurrie laten oplossen. Voor sterk vervuilde tanks was het belangrijk gedurende 30min. de tank rond te draaien in alle richtingen, te schudden, shaken. Daarna product laten weglopen en meerdere malen spoelen met water.

Stap 2 is Rustblast.
Dit wordt 1 op 1 in de tank gegoten. Nu ben je zoet, afhankelijk van het roest in de tank , voor pakweg anderhalf tot 2 uur. Dit product zal het roest oplossen. Natuurlijk ben je niet constant 2 uur de tank aan het ronddraaien in alle richtingen. Belangrijk is dat alle wanden wel vochtig moet houden. Dus regelmatig eens shaken en ronddraaien.
Als dit achter de rug is ook weer de tank laten leeglopen en veelvuldig spoelen met water. Maar het goedje dat hier uit komt is bruin met een mooi laagje schuim !!!
Het lijkt wel op een donker Trappistenbiertje. Maar daar stopt de vergelijking.
Image

Daarna opnieuw veelvuldig spoelen met water.
Dit werkt echt wel. Voor zover ik hier een duidelijk zicht kan op krijgen.
Image
Image

Daarna moeten de tanks goed uitdrogen vooraleer de sealer mag aangebracht worden.
Heb ik een beetje geholpen.
Image


Stap 3. Aanbrengen van de sealer.
Image
Best rubber handschoentjes, beschermbril opzetten.
De sealer een beetje omroeren dat er zich geen luchtbelletjes vormen.
Vooraf de openingen van de tank afdichten met tape en de sealer in de tank gieten.
Nu de tank voorzichtig in alle richtingen ronddraaien. Max. een half uur. Want dan zie je dat sealer dikker begint te worden. Nu de overtollige sealer uit de tank laten lopen.
Ik heb nadien de tank nog regelmatig rondgedraaid zodat de sealer overal gelijkmatig verdeeld is.
Dit doe je best in een goed geventileerde ruimte want het is best een indringende geur. De overtollige sealer in openlucht laten uitdrogen.
Dan rest alleen nog de tanks laten drogen. Ze omschrijven toch een 4-tal dagen afhankelijk van de dikte van de sealer.

Het resultaat vind ik best geslaagd.
Image
Image
Image

Nu nog de buitenkant van de tanks laten lakken en alles is klaar.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Jun 29, 2015 8:55 pm
by Jeroen
Ik zal 'm ditmaal niet verwijderen maar er gewoon naartoe linken, da's misschien veiliger :oops:

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu Jul 23, 2015 10:53 am
by 02-er
Intussen staan we ook al wat verder.
Het voor- en achter-frame zijn los gehaald en liggen klaar om te laten stralen en poederlakken.
Image
Zoals ook beugeltjes, veerpoten, benzinetanks,...

De naafmoeren zaten wel behoorlijk vast. Heb brut geweld moeten gebruiken.
Image

De Volvo 240 voorremmen zijn binnen en intussen volledig gedemonteerd.
Liggen klaar om te stralen en te verzinken.
E30 achterremmen zijn besteld en op komst.
Deze worden dan aangepast en gestraald en verzinkt.

Een bestellijstje ligt klaar om alle bouten, rubbers te vervangen van de ophanging.

De autobok heb ik ook klaar.
Het ontdoen van alle smurrie op de bodem kan beginnen.
Dan lassen en schuren.
Laten lakken in deze vakantie zal er niet inzitten maar we komen in de buurt.

Image
Image
Image

De bok is volledig demonteerbaar.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu Jul 23, 2015 12:11 pm
by uwbuurman
Mooi werk, Geert!!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu Jul 23, 2015 3:50 pm
by Peter V.
Stapje voor stapje gaat het komen. lekker bezig.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu Jul 23, 2015 4:50 pm
by bmw e12 e21
Mooi! :thumbsup

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu Jul 23, 2015 6:48 pm
by Jeroen
Mooie voortgang geboekt idd en een gedegen aanpak, dat mag ik wel!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sat Jul 25, 2015 10:02 pm
by geerling
Ziet er goed uit Geert, Keep going!! :thumbsup