Peter's knutselhoek.

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Michiel E32 »

Wow! Now thats some impressive piece of art.
Benieuwd naar het vervolg.
Last edited by Michiel E32 on Thu Jan 26, 2017 4:57 am, edited 1 time in total.


User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by gerrit323 »

Fantastische setup .. met jouw carburator kennis vast fijn te tunen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Driedubbele zuiggeluiden! Heerlijk gaat dat klinken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Wondermike »

Vet! Dat is mooi spul, zeker als je de carburatorman wordt genoemd. :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by BertjeConti »

Ja gaaf zo'n setup. Kun je wat meer vertellen over de oorsprong van die carburatie set?
Ik neem aan dat die oorspronkelijk niet voor een m20b20 was?

Spruitstuk passend op de .200 kop?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Echt gaaf, gefeliciteerd met echt wat bijzonders!

Voor een idee...

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter's knutselhoek.

Post by bmw e12 e21 »

Top! Dit pareltje van een carburator is een must voor THE CARBURATOR MEN. :thumbsup
Hoeveel vermogen komt eruit? En het koppel is ook beter? Ga jee nokkenas standaard lateen of eeen 284gr zetten?
Ben zeer benieuwd.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Mooi filmpje ook, Jeroen!! Peter, heerlijk gaat dat worden!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

GPAO en Dijon, heerlijke combi. Wie weet, als er iemand zin heeft om mee te gaan die kant op. Is alleen een stukkie karren.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

BertjeConti wrote:Ja gaaf zo'n setup. Kun je wat meer vertellen over de oorsprong van die carburatie set?
Ik neem aan dat die oorspronkelijk niet voor een m20b20 was?

Spruitstuk passend op de .200 kop?
Als je wat gaat rondzoeken op internet is er meer te vinden maar het is een originele VGS 3206 set. Dus jazeker bedoeld voor een 320/6 (M20B20).
Inlaat is direct passend. Originele ontsteking kan gewoon blijven. De grote inlaatbox zit officieel gekoppeld aan een luchtfilter (vergelijkbaar met die van een 323i)

Het is van een Duitse tuner.

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00170/f00170.htm
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by BertjeConti »

Mooi om te zien dat er in die M20B20 toch nog wat meer steekt dan de gebruikelijke 122pk.
Bied zeker perspectief, 150pk moet dus toch wel mogelijk zijn, zeker met een "731" cilinderkop die ik nog steeds af moet bouwen en monteren.
(misschien moet ik toch eens op zoek gaan naar itb's)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Vandaag even de E60 op de brug gehad.

Ik heb ergens in de voorwielophanging een kleine speling.
Op zich niet hinderlijk tijdens rijden want er is totaal geen trilling aanwezig maar tijdens aanremmen vanaf hogere snelheid heb je een kleine trilling op het stuur. Praten echt vanaf 130 km/h of hoger.
Ik zoek het niet in de remmen want bij een slecht wegdek kun je het wel horen/voelen.

Uiteraard totaal niets te vinden zelfs niet als ik de wielen niet vrij laat hangen maar op rijhoogte breng.
Dus maar wachten totdat het erger wordt en het wel daadwerkelijk te voelen is. Om nu doelloos alles te vervangen aan de voorzijde lijkt me zinloos en kostbaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Ja, dat zijn de lastigste... ik heb bij de e91 de draagarmen en stabistokjes en rubber vervangen. Wel gewoon het hele rondje. Kwam er toch aan zo richting de 3ton. Maar daarna was het wel goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Ja, dat zijn de lastigste... ik heb bij de e91 de draagarmen en stabistokjes en rubber vervangen. Wel gewoon het hele rondje. Kwam er toch aan zo richting de 3ton. Maar daarna was het wel goed.
Ik zal daar op een gegeven moment ook wel op uitkomen natuurlijk. Gewoon het gehele pakket inclusief spoorstangen. Komt origineel BMW even uit op ongeveer 1250 euro materiaal. Tijd om maar weer te sparen denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by 323baur »

Meestal zijn het de voorste draagarmen. Zet maar eens een koevoet tussen het grote oog en de houder. Het begint idd met lichtjes trillen. Alle zwaardere bmw series hebben er last van deze bouwjaren. Uitsluitend Lemförder monteren, en zeker geen Meyle oid.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply