Page 7 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Oct 26, 2017 12:51 pm
by uwbuurman
Wag Nick zegt, op naar de volgende 15!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 06, 2017 8:25 pm
by BertjeConti
Ster van Valkenburg

Zaterdag 4 november hebben we de "ster van Valkenburg" gereden, voor het eerst dus wisten we niet wat te verwachten.
Zoals vaak bij kaartleesritten komen er maar weinig oldtimers opdagen. de meeste deelnemers zijn zelf oldtimers en die komen liever in hun luxe zogenaamde SUV's.... jammer jammer.
De ster van Valkenburg telt mee voor het NRF kampioenschap, en dus zijn er wel degelijk belangen. Zo was oa de winnende navigator van de tulpenrallye van de partij.

In totaal 18 equipes, wat erg weinig te noemen is.

Onze starttijd was 10:12 en voor de ochtendsessie stond exact 2 uur, daarna verplicht een uur pauze (lunch) en dan de middagsessie waarvoor een ideale tijd van 135 minuten vastgesteld was. In de B klasse hadden we slechts 4 concurrenten.

Ochtend deel bestond volledig uit "ingetekende lijn met baricades" , bij de ontvangst van de opdracht bleek dat de gehele ochtend opdracht met gemak op één A4tje te passen, met een bijzondere schaal van 1:40.000 en niet al te best afgedrukt kaartmateriaal wordt het alleen maar moeilijker. Op papier een gemakkelijke opdracht, maar in de praktijk bleek ook wel waarom. Bij elk leuk zijweggetje stond een keercontrole, wat betekend dat je er niet in mag en moet gaan herconstrueren. Dit was dan ook de rode draad van de Ster van Valkenburg.
Natuurlijk zaten er in zuid limburg wel prachtige weggetjes in, maar op veel mochten we dus helaas niet op.
Op zich hadden we de ochtend er toch wel redelijk goed vanaf gebracht en stonden we in de pauze op plekje 1 van de 5 deelnemers in de B klasse.

Na de pauze de opdracht voor de middagsessie in ontvangst genomen, ook nu weer paste de gehele rit op één A4 en bestond de opdracht uit "pijlen één na kortste route", je zoekt dan eerst de kortste route naar de volgende pijl en probeert dan ergens het kortste stukje omleiding te vinden, zodat je de op één na kortste route hebt.
We hoopte op minder herconstructies dan in de ochtend sessie, maar helaas, het waren er alleen maar meer, en voor mij maakte het allemaal geen zin. Volgens het reglement moest je bij een keeropdracht opnieuw de op één na kortste route gaan maken en dat maakte vaak geen zin.
Al met al liep het dus ook voor geen meter meer en kwamen we net binnen tijd aan bij de finish.
Een uurtje later kwam de uitslag, en ja hoor, 10 controle fouten in de middag, tegen 1 in de ochtend. Daarmee waren we exact in de midden geëindigd.

Later thuis bij het doornemen van de uitleg (hoe het had gemoeten) bleek dat we de herconstructie regels verkeerd hadden toegepast :stupidme , we moesten niet opnieuw de op één na kortste route gaan maken, maar proberen met een herconstructie zo veel mogelijk van de oorspronkelijk geconstrueerde route alsnog op te pakken, tsja en dan maakte de keercontroles plots ook veel meer zin.

jammer jammer, maar weer geleerd dat je het reglement goed moet doornemen.

Alle oldtimer deelnemers gevat in één plaatje, en de healey is ook nog eens uitgevallen met motorpech.
De D-kadett 1.6d rammelbak was overgens de winnaar in de B klasse.

Image

opdracht kaart ochtend deel:
Image

opdracht kaart middagdeel:
Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 06, 2017 8:57 pm
by BertjeConti
Navigators cockpit

Image

hierboven zie je de "navigator werkplek" tijdens onze rally's.
Het dashboard van de bmw blijkt erg geschikt te zijn om als rally dashboard te dienen, zo is het oplegvak boven het handschoen kastje ideaal om allerlei spul neer te leggen dat je bij de hand moet hebben, tijdens de rally's ligt daar onder andere: markeerstift om overgenomen controles af te strepen, stempelkussen, meetlatje als ik het niet in de hand heb.

Ook het luchtroostertje helemaal rechts blijkt een ideale pennen houder te zijn, vooral de BIG M10 pennen (de enige die het altijd doen) passen er perfect in.

Buiten beeld gevallen zijn een pennenbakje dat tegen de middenconsole zit waar nog meer pennen, markeerstiften en een vergrootglas in liggen. Ook buiten beeld is een verlicht magnetisch kompas dat naast het binnenspiegel tegen de voorruit zit.

ook zie je de "nulling pedaal", die ik met mijn linkervoet bedien om "trip 2" op de tripmaster te nullen, dit is het allerbelangrijkste hulpmiddel dat we hebben.

Verder zie je bijvoorbeeld een pakketje papieren strookjes, die gebruik ik om te kunnen bepalen welke van 2 routes de kortste route is op een kaart, dat heb je nodig als wegen lastig lopen en niet met je meetlatje te meten zijn.

dan zie je nog een GPS klok en kompas. de GPS klok geeft altijd de correcte tijd weer, en het kompas gebruik je alleen om je rijrichting te controleren. Daarnaast logt de GPS de rit en soms lees ik die achteraf uit om één en ander te controleren.

Dan ligt er nog een bril die ik normaal op heb en speciaal voor de rally's heb aangeschaft. Als 50+ heb ik helaas een leesbril nodig en een leesbril in de auto is niet handig. deze bril is een fietsbril met photochromatische lenzen en een leesdeel onderin.

Ook zie je de kaartleeslamp die ik op het schakelpaneel kan inschakelen, deze lamp heb ik zelf gemaakt van een 12V led GU4 spot, geeft goed gericht licht.

Dan de nieuwste aanwinst is een super zaklamp, om donkere bosweggetjes mee in te kijken, met dat ding schijn je gemakkelijk 100 meter ver.

Tsja en dan het allerbelangrijkste en mooiste deel is mijn zelfbouw tripmaster met 3 displays, waar een bak aan functies in zit. Analoog aan deze tripmaster benik nog een rallyklok aan het bouwen, ook weer met rode 7 segment display's.

In het handschoenkastje liggen nog een aantal meetlatjes met verschillende schalen zoals 1:25000, 1:40000, 1:50000, 1:100000 en 1:200000.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 06, 2017 10:08 pm
by bmw e12 e21
Mooi Rob, alles heeft zijn handige plaats gekregen! :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 06, 2017 10:10 pm
by Wilmo
Freshmaker ;D

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 06, 2017 11:53 pm
by uwbuurman
Gaaf man, de mate waarin jullie deze hobby doorvoeren vind ik heel gaaf. Grote complimenten!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Nov 07, 2017 6:00 am
by Jeroen
Begint er erg profi uit te zien zeg! Die eigen tripmaster is natuurlijk da bomb. En man man man al die verschillende aanpakken qua rally's/routes, dat vergt zeker wel even denkwerk, puzzelwerk en geduld. Maar als je een tijdje meedraait dan heb je ze allemaal wel een keer gezien en gaat het vast vlotter en pakken jullie weer topplekken, ook in een groter veld!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Nov 07, 2017 3:01 pm
by Peter V.
Mooi om weer te lezen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Nov 08, 2017 8:45 pm
by Nick1984
prachtig die cockpit met de nodige uitleg! :D

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Nov 08, 2017 9:24 pm
by krijn98
Wat een respect voor de gene die in de bijrijdersstoel zit! Zoveel dingen tegelijk
doen en toch maar weer de rit uit rijden. Zeer gaaf!

Mvg, Krijn

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 20, 2017 10:41 pm
by BertjeConti
Hornenacht 2017

Image

Zaterdag 18 november was het dan eindelijk tijd voor de Hornenacht, wij hadden startnummer 33 toegewezen gekregen, starttijd was dan ook 17:33.

De Hornenacht telt mee voor het NRF klassiek kampioenschap en is de laatste wedstrijd van het jaar, tijdens deze laatste rally wordt ook het kampioenschap beslist.

Erg vreemd als je s'avonds nog moet gaan starten met een rally, eigenlijk zit je de hele dag maar een beetje te wachten, maar om 16:15 is het wachten voorbij en rijden we naar de startlocatie. Je moet je minimaal een half uur voor je vertrektijd melden aan de starttafel, en om 16:45 is er een briefing.
Tijdens de briefing wordt er wederom gehamerd op de snelheden binnen de bebouwde kom van de verschillende dorpen die we passeren, er zal gecontroleerd worden en de straffen zullen niet mild zijn.
Bij aankomst is het al te donker voor fotokes met de mobiel, dus laat maar... na het melden bij de starttafel ontvangen we onder andere de rallyschilden en de controle kaarten.
na de briefing weer naar buiten om de schilden op de bumpers te tierappen.
Rally vriend Stefan kom ik nog tegen, blijkt dat hij helaas niet mee kan doen, zijn navigator Bjorn is gisteren opgenomen in het ziekenhuis met nierstenen en ligt aan de morfine, de arme drommel.
Zelf neem ik nog snel een paar Primatoer tabletjes, tip van Bjorn, om dit keer wagenziekte te voorkomen, hopen dat het werkt.

Eindelijk is het tijd en mogen we vertrekken, Petra heeft de auto al klaar gezet en ik ga meteen met de opdrachten naar de auto om daar het voorwerk te doen, kijken welke systemen we allemaal krijgen, door de bolpijl scannen op foefjes en heel korte afstanden markeren, door het kaartmateriaal kijken of het kompleet is.
Na enkele minuten vertrekken we, groot licht erop, verstralers erbij schakelen en gaan, het eerste deel zal ongeveer 85km zijn en daarna is er een uur verplichte pauze.

Eerste deel is éénvoudig, 4,3 km ingetekende lijn volgen tot aan de Belgische grens, hierin zit maar één foefje die we direct opmerken. De controles langs de weg zijn voorzien van reflectoren, dus lekker goed zichtbaar.
Dan gaat het over in 13,8 km bol-pijl, eerst met afstanden, dan een aantal zonder afstanden, en daarbij trappen we al in de eerste val, bij één bol-pijl zit de bol niet beneden, maar links. in plaats van rechtdoor gaan we rechtsaf, en even later worden we middels een herstelopdracht (controle bordje naast de weg met een opdracht erbij) weer op het goede spoor gebracht.
Voor ons gevoel gaan we verder goed door de bol-pijl opdrachten, behalve bij één situatie waar de langste route op de bol-pijl wel heel ingewikkeld is, ook daar trappen we in. Ook hebben we één controle niet gezien.
Dan gaat de opdracht over in 20,8 km pijlen kortste en punten vrije route. Verloopt eigenlijk wel goed, maar achteraf hebben we wel een controle gemist. Bij deze opdracht moet je goed opletten want op weg naar een pijl moet je controles onderweg wel noteren, maar onderweg naar een punt niet (omdat die route vrij is).
Dan volgt er een stuk van 12,6 km ingetekende lijn met stukken blinde lijn (blinde lijn is getekende route zonder achterliggende kaart), ook hier verdwalen we gelukkig niet.
daarna nog 14,2 km grensbenadering, met als verrassing dat de grens rechts ligt, dit is bijna nooit het geval. Achteraf zien we dat we hier wel een paar fouten gemaakt hebben, zo zijn we over een fietspad en een voetgangersbrug gegaan, tenminste in de geconstrueerde route, onderweg kom je dan bij een HK (hier keren) uit waarna je moet herconstrueren. 2 fouten dus.
Laatste stukje is nog 12,1km ingetekende lijn tot aan de start/finish locatie, het is inmiddels flink beginnen te plenzen, en juist nu komen er een 3 tal zelfstempelaars achter elkaar waardoor ik telkens uit de auto mag om te stempelen. De Rubberplast op de ruiten doet goed zijn werk, ruiten blijven lekker schoon, ook na een paar diepe modderkuilen is één wisserbeweging voldoende voor perfect zicht terug te krijgen. Ook door dit laatste deel gaan we goed doorheen en we zijn uiteindelijk maar 5 minuten te laat binnen.

Binnen staat een heerlijk warm buffet klaar, daar genieten we van, en worden de instinkers en truukjes met de mede rallyers aan tafel besproken.
Na een uurtje rust mogen we aan deel 2 beginnen, als ik met de opdrachten naar buiten loop zie ik nog net de tussenstand hangen van deel 1, maar geen tijd om te kijken.

We beginnen met 14,5 km punten vrije route, dat schiet lekker op. Zeker omdat we het wedstrijdgebied goed kennen, kunnen we de snelste/gemakkelijkste routes naar de punten kiezen, en dat is meestal niet de op de kaart meest logische route. Bij elk punt is het wel even zoeken naar de controle, en hier komt de nieuwe super zaklamp dan ook goed van pas.
Daarna gaat het over in 30,2 km pijlen kortste route, altijd oppassen, want vlak na het laatste punt staat meestal een controle die je dan wel moet noteren.
Ander grap die ze vaak uit halen is dat aan het einde van een opdracht/kaart een zelfstempelaar komt, je neemt dan alle controles die op de kaart genoteerd hebt over op de officiële controle kaart en zet dan de stempel, vaak komt er dan nog één controle die je daarna kunt vergeten omdat je op de volgende opdracht/kaart bezig bent.
In dit deel zitten een aantal lastige herconstructies, die we niet allemaal goed gedaan hebben, ook blijkt dat één pijl gedeeltelijk niet over een kaartweg loopt waarbij je eigenlijk een lus had moeten maken om nog zoveel mogelijk van die gemiste pijl op te halen. Tsja dat zijn eigenlijk sportklasse dingetjes.
Dan de visgraat, gelukkig hadden we vorige week nog een oude visgraat opdracht geoefend, en dat hielp, feilloos de 14,3km visgraat opdracht gereden, maar helaas wel één controle gemist/niet gezien.
Na de visgraat kregen we 18,8 km baril (ingetekende lijn met baricades) tot aan de finish locatie, ook hier gaan we goed doorheen maar zien wederom een controle niet, deze zelfstempelaar stond links.
Nu waren we ruim op tijd terug, zodat we in totaal 5 minuten straftijd hebben opgelopen.

Snel de controle kaart inleveren en een blik op de tussenstand, Op de lijst staan we op plekje 10 met 8 fouten en 5 strafminuten, het verdict van deel 1. In onze klasse Classic Tour zijn we met 26 equipes waarvan er 1 niet gestart is (De e21 320A van Rick en Maurice)
Tijd voor ene Karmeliet en een wijntje keuvelen we nog wat na en komt zo voor en na iedereen binnen.
Na een uurtje wordt de einduitslag opgehangen en blijkt dat we in deel 2 nog 4 fouten gemaakt hebben. Maar daarmee staan we wel op de 8e plaats, mede dankzij een goede ex aequo tijd van slechts 3 minuten, deze wordt tegen het einde van deel 1 ergens gemeten en is de afwijking ten opzichte van de ideale tijd.
We zijn er toch erg tevreden mee, zeker gezien de ervaren cracks die boven ons staan.

Oh ja, bedankt voor de tip Bjorn, de primatoers hebben hun werk gedaan.

Hornenacht 2018......laat maar komen, "niet voor watjes", maar wij zijn niet bang in het donker :launch

Geen foto's helaas, maar die komen nog wel.

Wel wel, en de Pastellblauer dan, tsja dat wordt een beetje saai, één mankementje heeft ze dit keer wel vertoond, de kachelaanjager begon een beetje irritant te piepen, waarna ik 'm maar op stand 0 gezet heb.
De oliepan bescherming voor heeft zijn diensten wederom bewezen en heeft een paar flinke klappen opgevangen, ja want er zat, zoals beloofd, veel onverhard in deze 160 km Hornenacht.
Ze staat afgetankt alweer klaar voor komend weekend, dan is de Moustache Classic aan de beurt.

Image

Inmiddels zijn de voorbreidingen voor de Moustache Classic al in volle gang bij ons, deze belgische rally heeft namelijk heel andere reglementen, dit wordt de eerste rally die we niet voor de eerste keer gaan rijden, vorig jaar hebben we heel veel geleerd.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Nov 20, 2017 10:57 pm
by uwbuurman
Wederom een prachtig verhaal!!! Maar Rob, jullie "new kid on the block" periode is wel over na dit jaar, haha, jullie lijken me inmiddels zeer bedreven en steeds meer ervaren.

Gaaf man, laat die verhalen maar blijven komen!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Nov 22, 2017 7:23 pm
by BertjeConti
Op de site van de Hornenacht (klik) zijn de eerste plaatjes vrijgegeven, hier een greep uit de collectie:

Image

Image

Image

Winnaars in de tour klasse:
Image

bmw 325iX
Image

Image

winnaars in de sportklasse:
Image

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Nov 22, 2017 9:38 pm
by uwbuurman
Leuk!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Nov 22, 2017 10:07 pm
by bmw e12 e21
Leuke hobby in de winter idd!
Ik moet me een winterhok aanschaffen. :mrgreen: