Groeten van Marcel aan Jeroen !
Vandaag stond de afspraak met Marcel van Boltuning voor het afstellen van de 2.7 motor.
Bij de eerste check kwam naar voren dat de gasklep schakelaar niet in de nul stand klikte. Dit was redelijk snel opgelost nadat we de gasklep van het spruitstuk los hebben gehaald en de schakelaar iets hebben verstellen zodat deze kon klikken als de gasklep gesloten staat.
Het volgende was om de motronic uit lezen op eventuele fouten en de lambda regeling uit te schakelen.
Vervolgens de eerste proefrit met de laptop aangesloten i.p.v. de motronic.
Wat verschillende toeren moeten maken en een vol gas meeting.
Terug in de werkplaats is het e.e.a. verwerkt en op de nieuwe chip geladen en gemonteerd op de print.
Stationair draait de motor 970 tpm volgens de bmw kast. Op de toerenteller zelf is dit 1000 tpm, iets hoger dan standaard i.v.m. de scherpere nokkenas.
Maximaal toeren is ingesteld op 6900 tpm, 7000 op de teller. Meer toeren is mogelijk maar om het heel te houden is 7000 tpm de max voor de standaard tuimelaars.
Motronic terug aangesloten en de co opnieuw afgesteld, klaar voor de tweede proefrit.
Jammer genoeg zitten de twee eindpijpjes nog niet op de dempers waardoor de lambda meeting niet gedaan kan worden.
Dit omdat de sensor aan de uitlaat vast gemaakt moet worden tijdens het rijden en nu niet bevestigd kan worden, dus daar moet ik nog een keer voor terug.
Volgens Marcel zijn gevoel is het in orde maar om het 100% zeker te weten wil hij deze meeting toch nog uitvoeren.

Wat een koppel en snelheid, maakt niet uit in welke versnelling als je gas geeft gaat ie.
Volgens Marcel moet deze de teller uitlopen...
Gelijk een temperatuur meeting gedaan tijdens het rijden omdat ik mijn twijfels had over de waarde van de e21 meter i.c.m. de temperatuur sensor van de e30 motor.
De waarde is in orde alleen is de bedrijfstemperatuur van de motor aan de lage kant 79 graden.
Dit klopt ook met de waarde die de temperatuur meter in het dashboard aangeeft, net voorbij het tweede streepje dus op een kwart. Dit moet zijn net voor de helft met een waarde van rond de 85 graden.
Ik voormoed dat de thermostaat te veel doorlaat en zal deze dan ook gaan vervangen voor een 82 graden type.
Tot slot. Ik zal proberen een filmpje te maken lekker in de toeren, ik weet alleen nog niet hoe.
Met m'n telefoon is namelijk de enige optie
