De e30 325iA cabrio heeft zich weer lekker gehouden in 2021. Enige is dat de olielekkage tussen kop en blok niet minder wordt. Plan was om de motor er deze winter uit te trekken en een revisie te geven, maar dat schuift (minimaal) een jaar te op. Eerst wil ik zeker weten dat de 323i betrouwbaar is. En zolang het blijft bij wat oliedruppen at most, maak ik me niet druk. Het verbruik is nauwelijks waarneembaar aan de peilstok.
Maar omdat de auto aan de onderkant toch al wat versmeert, werd het tijd om een belofte van mij aan de e30 in te lossen. De holle ruimtes heb ik opnieuw laten behandelen bij Gosliga Dinitrol antiroestcenter in Leeuwarden. Dennis heeft zijn best er op gedaan.
Je weet dat de auto goed in de Dinitrol staat als het overal uitkomt, op plekken waar de slang niet in ging. Op de voorband lag bijvoorbeeld voldoende.
Ik had het zelfs op het voorraam zitten, wat via de Astijl tussen de motorkap door was komen fluiten. De auto heeft een weekje uit staan lekken en is nu weer fijn beschermd.
Rond de zomervakantie had ik ineens het idee, terwijl ik voor de brug stond te wachten, dat ik minder geluid van de radio had. Even kijken en luisteren en inderdaad, rechtsvoor nul geluid, dat verdiende nader onderzoek. Een paar jaar geleden had ik de speakers achter vervangen door Pioneers, simpele speakertjes, maar toch echt wel een paar tandjes beter dan de kartonnen OEM gevalletjes die inmiddels al wat levenservaring hebben, sinds ze de fabriek in 1986 hebben verlaten. Dus, in afwachting van nader onderzoek heb ik een setje Pioneers besteld voor de voorzijde, want als het toch open moest, dan is vervangen ook niet zoveel werk meer.
In mijn zomervakantie de stoute schoenen en schroevendraaiers er eens bij gepakt en de boel gedemonteerd. Al vrij vlot kon ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oorzaak van het ontbrekende geluid achterhalen. Dit was geen beter leven speaker, maar een plofspeaker. Dus dat ding er uit gehaald.
Qua hoogte geen probleem, de nieuwe is compacter, hoewel een stuk beter.
Toen dat geïnstalleerd was aan beide zijden deed alles het weer naar behoren en nu kan ik weer heerlijk luisteren naar de radio.
Op de eerste foto in deze post zie je dat de uitlaat echt lelijk is. Geen punt, het ding hangt onder de auto, maar hij wordt ook slecht. In 2015 heb ik al eens een gaatje dichtgebakken en hij is er niet beter op geworden sinds die tijd. Ergo, ik hield de ogen al een tijdje open voor een goede vervanger. Ineens was bij Autodoc de Bosal einddemper beschikbaar voor de nonkat 325i e30. Dus gelijk voor kleinbier meebesteld. Deze komt er ooit een keer onder, maar eerst zoek ik nog steeds de tussendemper met Bosalnummer 283-985. Maar die vind ik nergens.
Volgende project is deze winter alle remmerij vervangen rondom, in de Eifel ging het remlampje branden, dus de blokken zijn te dun, de schijven hebben na 10 jaar mishandeling de beste tijd ook gehad, dus schijven en blokken even wisselen, klauwen even aanpakken en schoonmaken en dan kunnen we weer. Vervangingsdelen liggen klaar.