Page 62 of 69
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Oct 18, 2013 4:13 pm
by Arnold D
Mooi, mooi, mooi.
Wie houd Patrick morgen even bezig, kom ik in mijn zwarte 323i en ruilen we hem even om.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Oct 18, 2013 4:22 pm
by pattam2009
Arnold D wrote:Mooi, mooi, mooi.
Wie houd Patrick morgen even bezig, kom ik in mijn zwarte 323i en ruilen we hem even om.

Dus hij blijft zwart

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Oct 18, 2013 8:32 pm
by Jeroen
Affengeil!
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Oct 18, 2013 10:55 pm
by Peter V.
Wat een machtig mooie E21. Morgen echt even wat foto's maken!
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Sat Nov 16, 2013 4:30 pm
by pattam2009
Omdat de meningen nogal uiteenlopen over de olie temperatuur met een 2.7i motor, wil ik het zekere voor het onzeker nemen.
Er moet dus een olietemperatuur meter komen, maar waar!
in een alpina vind ik het prachtig staan op het dashboard de drie metertjes, maar helaas ik heb geen alpina...
Ergens een losse opbouw meter plaatsen vind ik niet mooi. Uiteindelijk was het plan om een meter in het rechter ventilator roostertje van het middenconsole in te bouwen, opzich zag het er niet verkeerd uit maar het was te aanwezig.
Uiteindelijk toch iets naar mijn zin gevonden.
Een led die schakeld van rood naar groen bij 70 graden en boven de 120 graden rood gaat knipperen.
Toen nog een plekje vinden en heb deze gevonden in de tellerbak waar er al een ronde uitsparing is voorbereid. geen idee waarvoor maar het ledje past er perfect in.
Wat fotos voor de liefhebbers
Temperatuur sensor geplaats in de carter pan.
Led ingebouwd in de tellerbak
De print voor het schakelen van de led 0gr/70gr/120gr
Koud
Warm

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Sat Nov 16, 2013 5:07 pm
by Peter V.
Mooie afwerking toch. Dat gaatje zit er volgens mij voor de uitvoering van de grote klok. Kun je hem bijstellen.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Sat Nov 16, 2013 6:20 pm
by pattam2009
Peter V. wrote:Mooie afwerking toch. Dat gaatje zit er volgens mij voor de uitvoering van de grote klok. Kun je hem bijstellen.
Thx. Inderdaad nu je het zegt voor een tellerbak met klok natuurlijk.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Sun Nov 17, 2013 10:31 am
by uwbuurman
Das een prima oplossing, Patrick
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Sun Nov 17, 2013 11:19 pm
by Jeroen
Netjes idd, maar denk dat je 'm niet vaak over die 120 graden zult krijgen.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Nov 18, 2013 8:00 am
by 323baur
nou...een 2.7 loopt knap warm hoor.
Als ik een half uurtje echt ga stampen zit hij er wel aan.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Nov 18, 2013 8:51 am
by Jeroen
Ok dat kan, oliekoeler zal daar het onderscheid maken denk ik, ik verwacht dat met oliekoeler 120 graden best lastig zal zijn, op straat iig.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Nov 18, 2013 2:13 pm
by pattam2009
120 graden moet kunnen maar veel hoger wil ik de temperatuur niet zien.
Volgens Gerrit is de olie temperatuur in zijn 2.7 redelijk stabiel, max rond de 100 graden en dit zonder een olie koeler!
Volgens Ite loopt de temperatuur in zijn 2.7 een stuk hoger op, als ik het goed heb begrepen is het wel eens richting de 130 graden gegaan.
Nu is er wel een verschil t.o.v. deze 2.7 motoren.
Ondanks het verschil van de injectie systemen denk ik dat het grootste verschil zit in de keuze van de motorolie.
Ite smeert met 15w40 en Gerrit met 10w60.
Zelf smeer ik een 10w40 semi synthetisch olie. We zullen gaan zien of het ledje ooit rood gaat knipperen (boven de 120 graden).
Mocht dit voorkomen zal ik wel een oliekoeler gaan plaatsen.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Nov 18, 2013 5:28 pm
by 323baur
Nu moet ik wel zeggen dat dit alleen gebeurd bij echt doorstampen, dus echt op de max, vol achter elkaar rammen met dat ding.
Vooral in de bergen - heuveltje op - heb ik hem wel eens op 130graden gehad.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Thu Nov 21, 2013 6:48 pm
by pattam2009
Vandaag de carterpan vervangen voor één die niet lekt bij de aftap plug.
De vorige eigenaar van de carterpan heeft er een overmaat in getapt maar helaas scheef, vandaar de lekkage.
De pan moest er toch onder vandaan voor het plaatsen van de olie temperatuur sensor dus maar gelijk gecombineerd.
Verder zag alles er prima uit na de eerste 1600 km, had ook niet anders verwacht. Gelijk maar nieuwe olie erin gedaan dat geklieder met opvangen vind ik maar niks.
Klus was goed te doen, pan kan er zonder de motor te lichten onder vandaan.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Thu Nov 21, 2013 7:16 pm
by Peter V.
Nog steeds maagdelijk schoon. Mooi hoor.