Ik wacht nog even op een datum voor het herstel van de dorpels bij de achterste kriksteunen, maar vooruitlopend daarop staan er ook nog wat technische activiteiten aan de E39 op de rol. Ik had namelijk bij lagere luchtdrukken namelijk last van een sporadisch oplichtende EML lampje, maar daarbij merkte ik geen impact op de performance of brandstofverbruik. =Daarom had ik twee van deze jongens besteld.
Het betreft de sondes voor het bewaken van de beide katalysatoren. Deze zitten onder de auto, maar de aansluitingen zitten boven het motorblok, even boven het inlaatspruitstuk.
Om de sondes los te krijgen heb ik een set met speciale gereedschappen besteld om verstuivers en sondes los te kunnen krijgen. Verstuivers heb ik niet, dus deze zijn een bonus en komen wel een keer van pas. Mij gaat het om de sleutel linksonder.
Met deze sleutel, welke van bovenaf om de lambda sonde geplaats kan worden, is het verwijderen van de sondes, die na verloop van tijd vast zijn gaan zitten een appeltje-en een eitje.
Al met al had ik voor deze activiteit welke op zich zelf best goed te doen is toch wel twee uur nodig omdat de beugel die op de aansluiting van de midden-demper op de katalysator zit, weggehaald moet worden. Dan is het ondanks de krappe ruimtes achter het motorblok zelfs met mijn grote handen best wel te doen.
Nou maar eens kijken of het EML lampje ook bij lagere luchtdrukken gedoofd blijft. Maar denk toch dat ik de twee sondes die voor de beide katalysatoren zitten nog voor mijn vakantie ga vervangen. Die zijn wat toegankelijker.
Vandaag kreeg ik de vorige week bestelde waterpomp, riemen en spanrollen geleverd. De spanrol voor de snaar die de A/C pomp aandrijft is nog prima, deze laten we zitten, maar de lagers van de twee andere spanrollen voor de andere riem maken rolgeluiden en zijn aan vervanging toe. Inmiddels levert BMW alleen maar hydraulische spanners, maar die wil ik niet, dus rest mij geen andere keus om de oude mechanische spanner van een nieuwe rol-wiel te voorzien. Deze zet ik van een nieuw geleverde spanner over. De waterpomp behoeft geen verdere uitleg.
Verder viel mij op dat er onder de auto een plasje water bleef liggen. Vorige week weet ik dat nog aan het naspoelen met leidingwater, maar na een week moet dat wel opgedroogd zijn. Dat beek niet het geval. Nader onderzoek weer uit dat de aansluiting van de rubber slang op het kunststof koppelstuk lek is. Ik was niet van plan om deze slangen te vervangen, maar ze zijn inmiddels wel bijna elf jaar oud. Ik vermoed dat ter hoogte van de metalen klem het rubber een kleine scheur heeft. Die had ook niet lang meer gehouden, dus die worden vervangen. Ik heb met spoed een tweetal nieuwe slangen bij Bergwerff besteld.
Vorige week viel mij op dat bij de vier ophangpunten voor het achterste subframe de bitumen bescherming uitgehard is en op deze plaatsen niet meer hecht. Na verwijderen van de loszittende bitumen komt er op drie van de vier ophangpunten weer aardig wat onheil tevoorschijn.
Dat vraagt eigenlijk om het demonteren van de gehele achter-brug, maar dat is een apart project. Dat gaat meer tijd kosten dan ik voor het herstel van de dorpels wenselijk vindt, dus dat komt later dit jaar wel. Gelukkig is het alleen maar vliegroest, dus heb ik e.e.a. zo goed als het kan schoongemaakt en wat roestconverter (RX5) op de ophangpunten gespoten. Daarna een laag zink-primer.
En na een dagje drogen nog een keer wat RX5. Dat laten we dan een paar daagjes drogen en sluit de laag met zinkprimer goed af. Dat stopt de corrosie en koopt wat tijd. Later dit jaar, na de vakantie laat ik de het achterste subframe wel zakken. Dan kan ik ook meteen de pakkingen en de keerringen van het differentieel vervangen.
Het wachten is nu op de gereviseerde dynamo en de nieuwe radiatorslangen. Dan is het technische werk klaar. Al met al gaat daar met deze kleine scope alleen al bijna een rug aan materiaalkosten inzitten en dan heb ik het nog niet eens over het benodigde budget voor het herstel van de roestschade aan de carrosserie. Menigeen zou dat voor een twintig jaar oude auto onverantwoord vinden. Niet alleen vanuit een economisch standpunt valt daar wat voor te zeggen, maar ja, wat is het alternatief ?