Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dank Ite, maar heb alle spullen in huis, behalve nieuwe lagers... Eigenlijk moet ik wat rubbers en slangen hebben en dan ben ik er wel. Zal totaal nog een fors bedrag zijn, aan klein spul..
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dat rotte stripje irriteerde me mateloos. Waarom nu toch nog weer rottigheid… deze auto blijft me verbazen. Maar goed, wat te doen: wegslopen! En de bovenzijde is zo goed als helemaal weggevroten…

’t Gekke is dat de strip van de veerpoottoren, waar dit stuk roest tegenaan zat, nagenoeg onaangetast is.

Gelukkig heb ik nog een slopertje staan, slechts een halfjaar jonger, maar dit deel is nog klokgaaf!!


En kaal gemaakt

De achterkant is eigenlijk zo goed als nieuw…

Dan tot slot: het eerste deel staat weer in de Polarislak!! Hier kom je niet meer bij als de langsdrager er weer opgelast is, dus voor de bescherming twee lagen zinkspray, een primer en 2 lagen aflak. Hoeft niet netjes, maar laagdikte is van belang.


En ook de langsdragers zelf in de beschermende kleur.

Binnenkort maar eens terugzetten en aflassen, dan is de andere kant aan de beurt!

’t Gekke is dat de strip van de veerpoottoren, waar dit stuk roest tegenaan zat, nagenoeg onaangetast is.

Gelukkig heb ik nog een slopertje staan, slechts een halfjaar jonger, maar dit deel is nog klokgaaf!!


En kaal gemaakt

De achterkant is eigenlijk zo goed als nieuw…

Dan tot slot: het eerste deel staat weer in de Polarislak!! Hier kom je niet meer bij als de langsdrager er weer opgelast is, dus voor de bescherming twee lagen zinkspray, een primer en 2 lagen aflak. Hoeft niet netjes, maar laagdikte is van belang.


En ook de langsdragers zelf in de beschermende kleur.

Binnenkort maar eens terugzetten en aflassen, dan is de andere kant aan de beurt!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:15 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Nu alles is kaal gemaakt en voorbereid, kan er gelast worden. Maar niet voordat de roestwerende primer is aangebracht op de cas:

En de strip nog een extra laag zinkspray heeft gekregen

Stripje weer mooi vastgezet:

Langsdrager vastklemmen op de juiste positie


En gelast

Heee, mijn blik! Eehhh, mijn plamuur bedoel ik…. (FCUK Brové!!!)

En netjes afgewerkt en in de zinkspray





En de strip nog een extra laag zinkspray heeft gekregen

Stripje weer mooi vastgezet:

Langsdrager vastklemmen op de juiste positie


En gelast

Heee, mijn blik! Eehhh, mijn plamuur bedoel ik…. (FCUK Brové!!!)

En netjes afgewerkt en in de zinkspray




Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:15 pm, edited 2 times in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik zeg dat ziet er weer tip top uit!
Ga vooral zo door!
Ga vooral zo door!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Het geval wil dat de rechter zijde voor wat betreft wielkastdrager en omgeving met erg meegevallen is, althans het werk eraan. Dus vol goede moed begon ik aan het einde van de middag aan de linker zijde. Er zat hier wel wat plamuur, dus ik heb de gasbrander gepakt en heb die troep eraf gestookt. Mooi werk om te doen!!
Om te beginnen wilde ik weten waarom deze vreemde knik in de rand van het spatbord zit.


Daarna wilde ik weten waarom hier zoveel plamuur lijkt te zitten

Deze hoek is er later in gezet, eens onderzoeken of dit te herstellen is of dat het exit is voor dit stuk blik.

Als je goed kijkt zie je een dubbel randje zitten. Hoort niet, moet anders…

Dit moet vlak metaal zijn, ik zie een overlappend deel…

Meer lasnaden

En nog meer gesmeer met plamuur….

Dus de gasbrander erop en krabben maar!

Op plekken 4 mm dik!!

De kat krabt de krullen van de trap… ehh auto….

De langsdrager moest eraf om verder te kunnen, dus de puntlassen uittekenen.

Deze langsdrager zit met precies NUL lassen vast aan de veerpootschotel. Had de andere kant nog tenminste één, deze zijde niets! En er horen een stuk of 12.

Een stuk van het front af gesloopt en dan is er ineens weer dat dubbele randje. Een brok roest. Het blijkt een randje van een vorig front te zijn, dat voor het gemak tussen wielkast en
nieuw front mocht blijven zitten. Verwijderen en het goed doen was ook wel weer veel moeite…

En toen de stoute schoenen maar aangetrokken en de hele rotte en verpeste bende er uitgezaagd. Is eerlijk gezegd wel een van de meer spannende acties.

Het verwijderde deel.


Op het snijvlak is mooi te zien dat er op plaatsen meer plamuurdikte zit dan plaatdikte.

Tussen wielkast en veerpootschotel zit iets bruins.

Donormateriaal moet ook even kaal, gelukkig komt dat er mooi onder vandaan.

Donor samen met z’n voorganger op de foto.

Later in dit theater: hoe de donordelen hun plaats krijgen!
Om te beginnen wilde ik weten waarom deze vreemde knik in de rand van het spatbord zit.


Daarna wilde ik weten waarom hier zoveel plamuur lijkt te zitten

Deze hoek is er later in gezet, eens onderzoeken of dit te herstellen is of dat het exit is voor dit stuk blik.

Als je goed kijkt zie je een dubbel randje zitten. Hoort niet, moet anders…

Dit moet vlak metaal zijn, ik zie een overlappend deel…

Meer lasnaden

En nog meer gesmeer met plamuur….

Dus de gasbrander erop en krabben maar!

Op plekken 4 mm dik!!

De kat krabt de krullen van de trap… ehh auto….

De langsdrager moest eraf om verder te kunnen, dus de puntlassen uittekenen.

Deze langsdrager zit met precies NUL lassen vast aan de veerpootschotel. Had de andere kant nog tenminste één, deze zijde niets! En er horen een stuk of 12.

Een stuk van het front af gesloopt en dan is er ineens weer dat dubbele randje. Een brok roest. Het blijkt een randje van een vorig front te zijn, dat voor het gemak tussen wielkast en
nieuw front mocht blijven zitten. Verwijderen en het goed doen was ook wel weer veel moeite…

En toen de stoute schoenen maar aangetrokken en de hele rotte en verpeste bende er uitgezaagd. Is eerlijk gezegd wel een van de meer spannende acties.

Het verwijderde deel.


Op het snijvlak is mooi te zien dat er op plaatsen meer plamuurdikte zit dan plaatdikte.

Tussen wielkast en veerpootschotel zit iets bruins.

Donormateriaal moet ook even kaal, gelukkig komt dat er mooi onder vandaan.

Donor samen met z’n voorganger op de foto.

Later in dit theater: hoe de donordelen hun plaats krijgen!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:17 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Zucht...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dat kan je wel zeggen inderdaad. Zoals al eerder gezegd, hulde voor het doorzetten.323baur wrote:Zucht...
Nu ik trouwens die twee gaten zie ben ik er steeds meer zeker van dat dit voor de stuurbekrachtiging is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Goed, het gare en verprutste en zwaar geplamuurde stuk blik is er dus uit. Er zit op de veerpoottoren roest en ook gaten zijn gezien. De donor lijkt goed en dat is het vertrekpunt voor deze update.
Donormateriaal gewonnen uit de voorzijde van de donorauto:

De veerpoottoren eronder op de donor heeft wel een beetje roest:

Maar de mijne is er behoorlijk slechter aan toe.

Donorstuk eerst koud passen


Daarna aftekenen en meer op maat slijpen

Vastleggen hoe de originele aansluiting van de wielkast op het front zit:

Uitmeten en uitcijferen

Vervolgens de randen van het te lassen oppervlak blank gestraald en de delen die straks weer netjes overlappen in de primer gezet.


Gehecht en nagemeten


Alles ok dus afgelast


Vervolgens eens gekeken naar die gare veerpoottoren, althans de rand is erg slecht. De veerpoottoren sluit ook aan op de zijkant, waar het reparatiestuk zit, dat nog moet worden hersteld.

Van binnen in de auto gezien, dit is onder het dashboard.

Van buiten zit het in de wielkast. Hier heb ik de rand van de veerpoottoren ook weggeslepen.

Omdat dit een complex hoekje is waar op plaatsen 4 stukken plaatwerk over elkaar heen vallen, heb ik de donor eens verder ontleed. Dit stuk gaan we gebruiken!


Vervolgens uitelkaar gepeuterd en schoongemaakt.

Stralen, eventueel herstellen, primeren en lassen maar! Maar dat is voor een andere keer.
Donormateriaal gewonnen uit de voorzijde van de donorauto:

De veerpoottoren eronder op de donor heeft wel een beetje roest:

Maar de mijne is er behoorlijk slechter aan toe.

Donorstuk eerst koud passen


Daarna aftekenen en meer op maat slijpen

Vastleggen hoe de originele aansluiting van de wielkast op het front zit:

Uitmeten en uitcijferen

Vervolgens de randen van het te lassen oppervlak blank gestraald en de delen die straks weer netjes overlappen in de primer gezet.


Gehecht en nagemeten


Alles ok dus afgelast


Vervolgens eens gekeken naar die gare veerpoottoren, althans de rand is erg slecht. De veerpoottoren sluit ook aan op de zijkant, waar het reparatiestuk zit, dat nog moet worden hersteld.

Van binnen in de auto gezien, dit is onder het dashboard.

Van buiten zit het in de wielkast. Hier heb ik de rand van de veerpoottoren ook weggeslepen.

Omdat dit een complex hoekje is waar op plaatsen 4 stukken plaatwerk over elkaar heen vallen, heb ik de donor eens verder ontleed. Dit stuk gaan we gebruiken!


Vervolgens uitelkaar gepeuterd en schoongemaakt.

Stralen, eventueel herstellen, primeren en lassen maar! Maar dat is voor een andere keer.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:18 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dat is inderdaad een rothoek om te herstellen maar het gaat weer helemaal goedkomen. 

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4557
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Wat een werk Koos niet normaal meer.
Dt moet toch wel zo'n beetje het laatste zijn wat je nog kan vervangen?
Dt moet toch wel zo'n beetje het laatste zijn wat je nog kan vervangen?
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dat heb ik al een paar keer gedacht, Patrick. Maar ik neem niets meer aan. Toch hoop ik op het volgende: dit klaar maken, dan de A-stijl aan linkerzijde en ook de strip langs de vloer, net als aan de rechterzijde is gebeurd is. Dan nog het front vervangen en dan is het laswerk klaar. Dan de richtbank voor controles en met een beetje pech kan ik weer herstellen hahaha maar dan zijn we wel rond de bouwvak...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
pffffffffff we hebben het weleens over Pools budgetwerk maar dat kun je Bart Holland noemen als je het vergelijkt met het gestuntel van Brové, het verbaast me telkens weer. Jouw auto moet al gauw 2 ton hebben gewogen met al die plamuur, geen wonder dat het blokje dat niet meer kon trekken!
Regards/groeten, Jeroen