Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Geperste koppeling en in het midden een reduceerventiel. Alle slangenklemmen aan mijn autos zijn de originele rvs klemmen van BMW. Enige jammere daaraan is dat het boutje van gewoon metaal is en wel corrodeert, maar die zijn echt perfect. Heb wel eens een paar zakjes nieuwe gekocbt, niet goedkoop, maar ook wel wat gewonnen van slopers.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Die originele rvs slangklemmen zijn best goed, maar inderdaad slechts een paar keer aan te draaien, op een gegeven moment is het tandprofiel schijnbaar vervormd en krijg je ze niet meer vast genoeg aangedraaid en breekt de kop af.
Drupje olie op het wormwieltje wil wel helpen, ook voor behoud.
Ik ga op zoek naar iets vergelijkbaars.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

BertjeConti wrote: Tue Jul 21, 2020 8:49 pm Nu ligt er dus een smetteloos motorblok voorin de Pastellblauer, maar vind ik wel oliedrupjes op de oprit. Dat kan natuurlijk niet.

Het is de PAS pomp die een drupje verliest, dat doet ie al zolang ik de auto heb, maar voorheen vielen die drupjes dus op de carterbescherming.
Nu de PAS pomp schoongemaakt is, kan ik dus mooi zien waar dat dat ding dan zou lekken, mijn verdacht ging altijd uit naar de as afdichting achter de poelie, maar daar blijft de pomp dus kurkdroog. Zoals het er nu uit ziet lekt de pomp zelf helemaal niet, maar is het de hogedruk slang die vooraan bij de klem nat is, en daar dus waarschijnlijk lekt, en dus alleen lekt als er druk op staat (motor draait).
Na de schoonmaakbeurt een paar dagen terug blijft ook de hogedrukslang droog, ik zie alleen een lek bij de wartel van de retourleiding op de pomp.
Deze wartel een stukje vaster gedraaid en maar eens kijken of het droog blijft.
Het zal toch niet zo simpel zijn? :stupidme
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Kan he, tis zulke dunne troep... duimen maar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

En anders losmaken, schoonmaken en weer vastzetten met de juiste locktite.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

shakedown en eerste "rally" van dit jaar

Nadat we gisteravond een mail ontvingen van de organisatie van de Peelrand Classic met het nieuws dat ze dit jaar deze rally (6 september) gaan organiseren met de "rallycheck" app, in plaats van de gebruikelijke papieren controle kaart en bordjes/stempels/bemande controles naast de weg.
Hiervoor heeft de organisatie gekozen ivm de heersende covid-19 pandemie.

Owjee, die rallycheck app, daar hebben we nog helemaal geen ervaring mee.
Dus aan de ontbijttafel ingelezen in het hoe en wat met deze app.
Account aangemaakt, app geïnstalleerd, tsja en hoe test je dat dan?

Nou, er zijn een aantal rally's beschikbaar voor deze app die je kunt gaan rijden als het jou uitkomt, ongepland dus.
Dat lijkt ons wel wat, Rally uitgezocht en gekocht, met als startplaats Kesteren in de Betuwe (bij Tiel).
Nadat je zo'n rally gekocht hebt, verschijnt hij in de rallycheck app en kun je de routeopdracht downloaden en zelf uitprinten.
Zo gezegd zo gedaan, en later deze ochtend zaten we in de Pastellblauer onderweg naar Kesteren voor onze eerste rally dit jaar.

Op de startlocatie aangekomen, rallycheck app starten, rally selecteren, en dan kun je starten.
Het rijden van de rally is niet anders dan we gewend zijn gewapend met kaart/meetlat/tripmaster/stopwatch en kompas.
Alleen staan er geen echte controle bordjes langs de weg, maar die controles verschijnen in de app als je er langs rijdt, dan krijg je de keuze een controle te noteren of niet. Er zijn zo ook tijd controles, route opdrachten en snelheids controles mogelijk.
Na een twee uurtjes hadden we deze rally afgerond, ben je gefinisht, dan krijg je automatisch je controlelaart gemaild, en kun je de uitleg en je gereden route downloaden.
Nou dat is allemaal prima gelukt, behalve dan dat bij ons de app na een aantal controles weigerde een geluidssignaal af te geven bij het passeren van een controle.
Na de rally hebben we nog een mooie toeristische route terug gereden, 350km totaal afgetikt.
Eenmaal thuis het resultaat bekeken, ruim binnen tijd en slechts één foute controle, niet slecht na een half jaartje niks doen.

En de nieuwe motor in de Pastellblauer dan?

Naar Kesteren toe heb ik gereden, tsja met max 100 op de snelweg rijdt dat natuurlijk soepeltjes. In z'n 5 draait de motor dan net geen 3000rpm bij 105-110km/u, olietemp netjes op 85 graden, druk 3,5 - 4 Bar, verbruik 7-8 l/100km.
In Kesteren neemt Petra het stuur over, ik heb niks gezegd over inrijden of zo, dus gaat het gas er regelmatig flink op, ook tikt de toerenteller regelmatig de 5000 aan.
Dat waren 80km flink doortaffelen, heerlijk.

Eenmaal thuis de vloeistof niveaus gechecked, olie en koelvloeistof op hetzelfde niveau, prima dus. Olie op de peilstok is nog net zo doorzichtig als nieuw. Ook kan ik nergens lekjes op de motor vinden, behalve op de pas-pomp, die lekt nog steeds.

Dit was een goede shakedown dunkt mij, 500km inrijden zit erop, nu beraadslagen welke olie we er nu in gaan kieperen. Zal wel 10W40 blijven, maar welke?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Fijn dat alles goed gaat met die motor! Toch eens nader onderzoeken waar die pomp nou lekt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Goede berichten! Qua motorolie zou ik eens denken over Mobil 1 Extended Life 10W-60.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1994
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Ik gebruik de 5W50 van Mobil voor goede koude start en wat dikker bij hoge toeren.

Omdat de motor nu helemaal schoon is, zou ik sowieso voor een volsyntheet gaan.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

positieve verrassing

Met het idee dat Petra meer wil gaan navigeren werd het tijd voor haar een passende voetensteun in de BMW te maken. Voor mij is het schutbord zelf een prima voetensteun, maar omdat Petra veel kleiner is moet er een aparte voetensteun komen die een stuk terug op de vloer zit, zodat zij zich bij wat heftiger rij werk ook goed kan schrap zetten. Omdat we nogal eens wisselen moet deze voetensteun snel te verwijderen zijn.
Om deze voetensteun goed vast te zetten moeten er een paar zelfgemaakte beugels in de voetenbak komen, dat betekend tapijtje lichten.
Het idee was om ook meteen de consoles voor de bijrijder stoel te verstevigen, zoals ik vorig jaar aan de bestuurderskant gedaan had. Iets kraakt er namelijk altijd als je je op de stoel beweegt.

Dus bijrijders stoel eruit, railtjes weg, gordel los en dan kan het tapijt aan de kant gelegd worden. Eerste positieve verrassing, vloer voor en achter kurkdroog, en dat terwijl we de dag ervoor nog best wel wat regen hebben gehad tijdens de RallyCheck app rally.

Maar dan komt de verrassing dat de stoelconsoles op de bijrijderskant helemaal niet demontabel zijn, en in tegenstelling tot de bestuurderskant zijn hier ook helemaal geen scheurtjes in het metaal te ontdekken bij de opnamepunten:

Image

Dus besloten deze consoles te laten voor wat het is.
Daarna verder met de montage van de beugels voor de voetensteun, dus ook het tapijt helemaal voorin de vloer omhoog. Even onder de isolatie matten kijken hoe het met de reparatie van 5 jaar geleden is:

Image

Kijk, daar wordt een mens blij van, helemaal droog en intact alsof de reparatie vorige week uitgevoerd is :thumbsup :boogie
Dat zincor plaatwerk is toch wel goed spul zo blijkt.

Nu gauw verder met de steuntjes, er komt er één tegen de binnendorpel en één tegen de tunnel aan de overzijde. Vastlassen vond ik niet zo'n goed idee, dus gekozen voor schroeven en trekmoeren in het plaatwerk zetten:

Image

Image

Image

ff testen of de voetensteunbuis in de beugels past:
Image

Daarna weer alles terug leggen en op zijn plaats, aan de buis komt nog een stuk traanplaat dat dan tegen de vloer onder de juiste hoek af steunt:
Image

Image

Jaja ik weet het, een smetteloos tapijt kapot gesneden :nah

Ohja, die slangenklemmen, het zijn dus de onderste op onderstaande foto die niet genoeg spanningskracht hebben en overal lekkages veroorzaken op de benzine drukleiding:
Image
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:22 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hahah, mooie oplossing, Rob! Hoe heb je bepaald waar de stang moest komen? Petra in de auto en meten??

Maar wat bedoel jij met demontabele stoelconsole?? Die zitten altijd vastgelast aan de carrosserie, dus als dat bij jouw e12 aan de bestuurderszijde niet zo is, dan is daar iets aan de hand (geweest). Heb je daar plaatjes van??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Mon Jul 27, 2020 10:06 am Hahah, mooie oplossing, Rob! Hoe heb je bepaald waar de stang moest komen? Petra in de auto en meten??

Maar wat bedoel jij met demontabele stoelconsole?? Die zitten altijd vastgelast aan de carrosserie, dus als dat bij jouw e12 aan de bestuurderszijde niet zo is, dan is daar iets aan de hand (geweest). Heb je daar plaatjes van??
Pagina 45 van dit draadje komen de consoles voorbij, ze zijn zwart, type gebruikte consoles zal afhankelijk geweest zijn of je wel of geen in hoogte verstelbare bestuurdersstoel optie had.
Bedenk wel dat de vloerconstrunctie bij de stoelen in '77 beduidend anders was dan in een '80+ model.

Ja Petra heeft proef gezeten om zo de juiste positie te bepalen, komt zicht overigens niet zo nauw, je kunt de stoel dan nog een standje naar voren of achteren zetten voor een exacte afstelling.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Nou ja, ze moet ook bij de tripmaster kunnen, dus is te ver naar achter niet handig? Kortere pootjes is ook korter armbereik. Maar mooi werk!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

@stoelsteunen, ik heb er al een paar gesloopt, nog niet eerder gezien. Maar ik heb nooit oudere dan 1978 gehad....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by gerrit323 »

En dit weekend gespot op de a50 richting Eindhoven.. toen ik op terugweg was van oldenzaal ..

Blijft een leuke verschijning ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply