Page 1 of 1

Mis ik iets m.b.t. ontsteking?

Posted: Sat Feb 27, 2010 4:48 pm
by RJ
Hallo E21 liefhebbers, :)

Het was me al eerder opgevallen, maar vergat steeds om er een foto van te maken. (en daar heb ik nu wel aan gedacht, aangezien ik bezig ben de accu te reanimeren...)

Image

Op de foto -binnen de rode cirkel- zit een buisje en een lipje voor een kabelschoentje.
Moet er op het buisje een slangetje zitten naar bijv. de carburateur toe? En/of moet er op het lipje ook nog iets aangesloten worden?
Heb al proberen te zoeken in de Haynes / ETK, maar werd daar niet echt veel wijzer van...
Wie-o-wie weet of er iets ontbreekt?


groeten, Roel

Posted: Sat Feb 27, 2010 5:15 pm
by Wondermike
pijpje is voor vervroeging van de onsteking en hoort naar je carburateur/inlaatspruitstuk te gaan.

Exacte plek weet ik zo even niet, wat voor motor is het?

Stekkertje lijkt me een massa dinkie

Posted: Sat Feb 27, 2010 5:30 pm
by RJ
Wondermike wrote:pijpje is voor vervroeging van de onsteking en hoort naar je carburateur/inlaatspruitstuk te gaan.

Exacte plek weet ik zo even niet, wat voor motor is het?

Stekkertje lijkt me een massa dinkie

De motor is een M10 316 (1800cc) bj '82

Hmmz, nu nog achter zien te komen hoe ik alles moet aansluiten.
Kan het ontbreken van een slangetje op het buisje ervoor zorgen dat de motor een beetje schokt/stottert bij bijv. constant 80 rijden? (lichtjes).

Overigens zit er aan de onderkant ook een pijpje, waar wel een slangetje opzit dat naar de carburateur toe gaat...

Posted: Sat Feb 27, 2010 6:12 pm
by Wondermike
volgens mij hoort er 1 voor de gasklep en 1 na de gasklep.
Misschien kan iemand met een carburateur versie het even voor je opzoeken.

Posted: Sat Feb 27, 2010 6:57 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:volgens mij hoort er 1 voor de gasklep en 1 na de gasklep.
Misschien kan iemand met een carburateur versie het even voor je opzoeken.
Helemaal mee eens.

Als de ene op de carburateur zit dan zit meestal de andere op het inlaatspruitstuk.
Het is je vacuumvervroeging/verlating en kan wel degelijk invloed hebben op de loop van de motor.

Posted: Sun Feb 28, 2010 12:46 pm
by RJ
oei oei ik zal maar niet vermelden dat (waarschijnlijk) zolang ik de auto heb, daar nog geen slangetje heeft gezeten :oops: :oops: :oops:

Maar heeft iemand toevallig een foto(s) of plaatje(s) voor me waar dat slangetje naartoe moet? (2b4 carburateur)

Is daarnaast het massa-kabeltje een pre?

Posted: Sun Feb 28, 2010 5:26 pm
by Cerberus
normalerwijse zou je op het spruitstuk of carb wel een ander tutje zonder slang moeten vinden toch?

Posted: Sun Feb 28, 2010 7:14 pm
by Kuist318
hallo

ik heb foto's van hoe de slangetjes moeten zitten.
slang A op slang A en slang B OP slang B
slang A zit op de senzor
slang B zit aan de carbarateur
hoop je voldoende te geinformeerd
Image

Image

Image

Image

hoop dat je het begrijpt

mvrg Stefan

Posted: Sun Feb 28, 2010 9:26 pm
by RJ
Hoi Stefan,

Bedankt voor de foto's! Ik zal -als het weer droog is- eens kijken of ik de locaties kan vinden. Lettertjes zijn wel beetje klein :oops:, ik neem aan dat de eerste 2 foto's A zijn en de 3e en 4e B? :wink:

Posted: Sun Feb 28, 2010 9:31 pm
by Kuist318
hoi

sorry voor de kleine letters,maar je heb t juist gezien :D
succes verder

mvrg Stefan

Posted: Sun Mar 07, 2010 2:37 pm
by RJ
Goedemiddag,

Aangezien het zonnetje zo lekker schijnt, heb ik maar eens het luchtfilterhuis van de carburateur afgehaald.
Daarna aan de hand van Stefan's foto's gekeken of ik de aansluitingen kon vinden, maar volgens mij zit het op mijn motor anders... ik kan de aansluiting niet vinden...

Op Stefan's 2e foto kun je zien dat hij het slangetje van de vacuumvervroeger/verlater op die plek aan kan sluiten.
Bij mij (rood omcirkeld) zit daar een stekker. Daarnaast zitten bij mijn auto in de groene cirkel 2 stekkers, i.p.v 1 zoals bij Stefan's auto.

Image

Op de volgende foto wordt met groen aangegeven het slangetje wat wel aangesloten is. De 2 rode omcirkelde slangen gaan naar het luchtfilterhuis toe. Ik kan verder geen aansluitingen vinden die ongebruikt zijn. :?:

Image

Iemand nog suggesties?

groeten, Roel

Posted: Sun Mar 28, 2010 1:48 pm
by RJ
Nou ik ben eruit. Van de week moest de E21 toch naar de apk (weer een jaar goedgekeurd! :P) en toen heb ik bij de garage maar gevraagd of ik wat mis bij de ontsteking.

Het blijkt dat de vroege types twee slangetjes nodig hebben en de latere types maar één t.b.v. vacuumvervroeging.

Weer een mysterie opgelost :wink:

Re:

Posted: Sun Aug 28, 2011 7:40 pm
by gertjan
Bij mijn E21 320/4 heb ik ook een probleem met die slangetjes want ik mis zowiezo 1 slang maar nu zie ik hoe die aangesloten moet worden!
Maar kan het ook zijn als de auto vaak afslaat dit iets te maken heeft met die slangetjes?