Page 1 of 2
Temperatuur 320/6
Posted: Wed Mar 03, 2010 8:29 am
by jcrucq
Vraagje, mijn temperatuurmeter staat niet netjes in het midden. Tijdens het rijden staat ie recht van het midden, en als ik even stil sta staat de wijzer op het eerste streepje recht van het midden.
Als ik lang stil sta blijft de temp wel constant. Is dit normaal? Of gewoon een afwijking van een oud metertje?
Posted: Wed Mar 03, 2010 8:39 am
by Ed
Hoe oud is de KVS?
Vloeistof op pijl?
Viscokoppeling van de fan nog goed?
Temperatuursensoren nog goed?
Hoe is 't met de waterpomp en de thermostaat?
Metertjes zijn 9 van de 10 keer niet stuk

Posted: Wed Mar 03, 2010 9:24 am
by jcrucq
Wat is een KVS

Posted: Wed Mar 03, 2010 10:21 am
by Ed
KVS
KoelVloeiStof
Sorry

Posted: Wed Mar 03, 2010 11:13 am
by Thegs
Ik heb ook een 320/6 en ik moet zeggen dat de meter soms rare dingen doet. Heb het er met de herfstmeeting nog met Randy over gehad, meter staat vaak aan de hoge kant bij beide auto's.
Ze zijn ook beide voorzien van een electrische vin welke erg laat inschakeld, bij warme dagen soms tegen het rode gebied aan. Moet ook zeggen dat de meter waarschijnlijk redelijk onnauwkeurig is, door de bochten beweegt hij nog wel eens.
Hierdoor heb ik geconcludeerd dat het allemaal zo zal horen, beide auto's doen het prima en geven een krimp. Heb er mee leren leven.
Gerwin
Posted: Wed Mar 03, 2010 11:46 am
by Jeroen
Als de temperatuur bij stilstaan oploopt en verder okee is, is het doorgaans te wijten aan de koelvin.
Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Bij een visco is het mogelijk dat de viscokoppeling niet meer correct aangrijpt en dus aan vervanging toe is.
Er is nog wel een (ruimschoots kleinere) kans op andere oorzaken zoals te weinig flow in het koelsysteem door een niet voldoende openende thermostaat, een verstopte radiateur of een antieke waterpomp. Dat komt natuurlijk juist aan het licht als je die flow volledig nodig hebt, dus als je te weinig rijwind op de radiateur hebt, dus bij file, verkeerslicht, etc.
Posted: Wed Mar 03, 2010 12:06 pm
by jcrucq
Bij volle rijwind 120km/u en 0 graden Celsius zit de temp toch iets rechts. Het kan dan inderdaad de flow zijn, bijvoorbeeld door de thermostaat of waterpomp. Ga toch de distributieriem vervangen, zet er dan gelijk een nieuwe waterpomp en thermostaat in. Eens kijken of dat wat uitmaakt.
Posted: Wed Mar 03, 2010 6:30 pm
by gerrit323
Ik had ook een soortgelijk probleem en dat opgelost door de ontsteking te controleren .. deze stond iets te laat waardoor er meer stress in het blok ontstaat .. ontsteking op punt gezet en de koeling is nu perfekt metertje mooi in het midden zowel bij rijden als bij file.
Mss het proberen waard alvorens onderdelen te gaan aanschaffen
Gerrit
Posted: Wed Mar 03, 2010 6:51 pm
by jcrucq
goede tip! Ga ik even controleren.
Posted: Wed Mar 03, 2010 7:13 pm
by 323baur
Jeroen wrote:
Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Posted: Wed Mar 03, 2010 7:46 pm
by Nick1984
Ik had met mijn 320/6 hetzelfde voor, visco gekocht van mp, en iets beterschap, maar nog niet 100%.
Even later lekke radiator gehad, en toen gelijk een nieuwe visco gemonteerd ook van bij de dealer, pijltje perfect omhoog.
dus ik zou op je visco gokken.
Posted: Wed Mar 03, 2010 8:05 pm
by Jeroen
Timing checken is een easy check dus dat kun je eerst doen. Als je de distributie gaat doen zou ik zeker de waterpomp meenemen en ach waarom niet gelijk de thermostaat voor een relatief laag bedrag (waren die dingen niet een euro of 13?). Maar idd, in de meeste gevallen is het de viscokoppeling die je gewoon nieuw moet kopen.
Als de temp ook onder rijden, zeker met dit weer, over de helft komt is ontsteking wel een kanshebber. Of, nog niet genoemd, de gever voor de temp meter. Ik had met de groene ineens forse temp problemen en schrok me dood, bleek gelukkig die gever op het thermostaathuis.
Posted: Thu Mar 04, 2010 3:09 pm
by Thegs
323baur wrote:Jeroen wrote:
Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Hier heb ik wel eens over nagedacht (want ondanks het gewenning is, blijft het minder leuk om de meter zo hoog te zien staan), maar nooit doorgedrukt. Zou je mij hierover wat meer kunnen vertellen? Als ik het goed begrijp is het de sensor in het thermostaathuis en welke moet je dan bestellen om hem eerder in te laten grijpen?
Gerwin
Posted: Thu Mar 04, 2010 3:21 pm
by Jeroen
Ik ben ook van mening dat de elektrische vin er wel eerder in moet komen. Bij de 320iS is het bijv zo dat de lage stand inschakelt net 1-2mm over het midden, de hoge stand net over 3/4.
Als je nu een elektrische vin hebt en hij schakelt veel later in, op het huis van de schakelaar staat bij welke temp hij inschakelt, van daaruit moet je dan dus een stapje lager.
Bij de facelift modellen zit die schakelaar volgens mij idd in het thermostaathuis.
Posted: Thu Mar 04, 2010 5:17 pm
by Arnold D
Hetzelfde probleem bij mijn Alpina.
M30 motor, type 2, maar met een koeling van type 1, electrisch dus.
De sensor zit onder op de radiateur en schakelt in bij 3/4 op de meter.
Toen ik hem kocht hadden ze dit met een extra schakelaar opgelost, zo kon je hem ook zelf inschakelen als de temperatuur opliep.
Ik moet nog even kijken bij welke temperatuur hij inschakelt. Hier ga ik dan een koudere inzetten. Als er al een koude inzit, ga ik hem op het thermostaathuis monteren.