Page 1 of 2
kilometerteller perikelen
Posted: Sat Mar 20, 2010 7:06 pm
by Blackadder
Hoi,
ik zit met een denkpiste, en wil graag jullie technische bijstand:
kilometerteller defect => vervangen....
is vervangen, maar snelheid wordt niet correct aangeduid,
wss van verkeerd model, doch ook afkomstig van een 4cil.
Nu zit ik met het idee in mijn hoofd:
Als ik de kilometertellerunit uithaal (uit de grote bak) en ik vijs de beschermplaat af, kom ik aan het gedeelte waar de rollen met cijfers zichtbaar zijn. Daar kan de dagtellerunit (3 vijsjes) en de unit waar de tellerkabel (3 vijsjes) op past, verwijderen. Als ik nu gewoon die tellerkabelunit versteek op mijn vervangen teller, zou de snelheid dan correct worden aangeduid? Of zit het hem in het veertje van de naald?
Volgens mij zit net hierin het verschil, dus onnodig om de ganse unit met verkeerde tellerstand te monteren?
Kunnen jullie mij volgen?
Posted: Sat Mar 20, 2010 7:41 pm
by RJ
Wat staan er voor nummers op beide tellers? Misschien dat je op die manier kunt achterhalen van welke auto de teller afkomstig is... lijkt mij dat de tellers voor alle 4 cyl hetzelfde zijn...
Kabel zit er ook goed in?
Posted: Sat Mar 20, 2010 8:00 pm
by 323baur
Ik snap je bedoeling, maar ik denk dat je het van de verkeerde kant benaderd;
Voorzichtig de wijzer loshalen, let op - is gelijmd en breekt snel.
Daarna de 2 kleine zwarte schroefjes loshalen en de wijzerplaat is los.
Maak er even een howto van.
Posted: Sat Mar 20, 2010 8:05 pm
by Nick1984
Waar het verschil juist zit zou ik niet weten, als je er niet uit komt heb ik nog wel een combi liggen van een 320/4 '77 ...
Posted: Sat Mar 20, 2010 8:10 pm
by 323baur
Ik heb ook nog meerdere slooptellerbakken liggen.
Laat maar horen als het nodig is.
Posted: Sun Mar 21, 2010 11:28 am
by Blackadder
ik wil die wel vervangen, maar zou graag op een nagenoeg correcte km stand komen, nl rond de 118000 km.
Ik heb er eentje, maar met meer dan 2K op de teller. Terugdraaien zie ik niet zitten.
Zijn alle tellers van een 4 cil dan gelijk?
Dan moet het probleem elders liggen.
Teller 1 geeft 90 km/u op de teller, terwijl ik 70 doe.
De originele geeft 75 km/u op de teller terwijl ik 70 doe.
Groot verschil dus.
Posted: Sun Mar 21, 2010 4:29 pm
by 323baur
Ik weet dat er verschil zit tussen de 1e en 2e serie, en verschil tussen de 4 en 6 cilinders.
Zodoende zijn er dus minimaal 4 versies..
Posted: Sun Mar 21, 2010 4:30 pm
by 323baur
Overigens is de km stand aanpassen niet al te moeilijk hoor.
Anders probeer je het eerst met een sloop tellerbak.
Posted: Sun Mar 21, 2010 7:20 pm
by Cerberus
heb dit even op het forum gevonden
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
0,911 = 4,10-differential (315)
0,911 = 4,11-differential (316-1,6, 318)
0,866 = 3,91-differential (316-1,8, 318i, 320/4, 320i-1,8i)
0,808 = 3,64-differential (320i-2,0, 320/6)
0,762 = 3,45-differential (323i)
dus een 318i heeft een 3.91 differentieel
Posted: Sun Mar 21, 2010 8:01 pm
by Blackadder
Morgen eens kijken wat er op de originalo staat.
Dan op zoek naar een gelijke,...
Posted: Sun Mar 21, 2010 8:02 pm
by 323baur
Ik ben benieuwd!
Posted: Mon Mar 22, 2010 8:30 pm
by Blackadder
de juiste moet dus zijn: W=0866 EG.
Dus heb je zo'n exemplaartje, met ongeveer een 118k op de teller ( van 0 tot 150k is te doen om juist te zetten) in werkende staat..... opsturen die handel!

Posted: Mon Mar 22, 2010 8:44 pm
by Nick1984
Ik zal morgen eens checken welke nog in de schuur ligt.
Posted: Mon Mar 22, 2010 10:27 pm
by 323baur
Ik zal ook eens kijken.
Maar geen haast he..
Posted: Sat Mar 27, 2010 2:59 pm
by Blackadder
Blackadder wrote:de juiste moet dus zijn: W=0866 EG.
Dus heb je zo'n exemplaartje, met ongeveer een 118k op de teller ( van 0 tot 150k is te doen om juist te zetten) in werkende staat..... opsturen die handel!

Iemand al op zijn zolder geraakt?