Page 1 of 2

Wat moet er allemaal veranderd worden bij ombouw injectie?

Posted: Sun Mar 28, 2010 6:42 pm
by BMW-POWER
hoi collega's,

ik ben al een tijdje bezig met een gezond draaiende 2,5 vanaf 0 op te bouwen, met gehoond blok, vernieuwde 885 cilinderkop, scherpere kentcams nokkenas + regelbare poulie, een hartge spaghetti uitlaatcollector, kempower ECU, grotere gasklep
nu zou ik deze willen inbouwen in mijn E21 320/6 (wegens aanslepende carbu problemen)
wat moet er hierbij allemaal veranderd worden?
het is een VFL 325i blok, dus met de sensoren in de v-bak gemonteerd tov het vliegwiel... dus moet ik een 325 versnellingsbak monteren ook, hoe kan ik dan mijn snelheidsmeter doen werken?
en qua elektronica, wat moet er allemaal veranderd worden? heeft iemand dit al gedaan op dit forum?
een andere mogelijkheid is deze motor met 3 dubbele 45' webers,en een E21 5bak, maar dan groeit het kostenplaatje ook weer... :roll:
heeft iemand wat tips?
mvg G

Posted: Sun Mar 28, 2010 6:51 pm
by Thijsse
gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Posted: Sun Mar 28, 2010 6:56 pm
by Arnold D
Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.

Posted: Sun Mar 28, 2010 9:10 pm
by Thijsse
Arnold D wrote:
Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
e30 zekeringkast inbouwen is beetje moeilijk, zit in een carb versie geen zekering voor injectie, maar dan zonder de bedrading eraan

Posted: Sun Mar 28, 2010 9:59 pm
by Peter V.
Arnold D wrote:
Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
De zekeringkast vind ik apart :?: Bij mijn 323i was de zekeringkast een zooitje dus heb ik die omgewisseld met die van mijn 320/6. Probleemloos gegaan. Wat was er dan verkeerd aan de zekeringkast van Dennis??

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:00 pm
by e-einundzwanzig
Arnold D wrote: Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
zekeringkast ombouwen is niet nodig, benzine pomp kabel gewoon bij op zekering #3 solderen/prutsen (groene kabel)

Martin

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:21 pm
by Arnold D
Kijk het ETK maar eens na. Er is voor ieder jaar wel een nieuwe draadboom en zekeringskast gemaakt.
Het is misschien maar een draadje wat anders zit.

Martin, van solderen/prutsen houden we niet zo van. :wink:

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:27 pm
by e-einundzwanzig
Arnold D wrote:Kijk het ETK maar eens na. Er is voor ieder jaar wel een nieuwe draadboom en zekeringskast gemaakt.
Het is misschien maar een draadje wat anders zit.

Martin, van solderen/prutsen houden we niet zo van. :wink:
t is maar net wat je wilt. geld uitgeven aan een ander zekeringskast en veel tijd in het monteren steken,

of een kleine 5 minuten een klein draadje aan een stukje blik solderen.

(volgens mij hoeft dat nog niet eens, als je de motor ombouwt hou je (ik weet niet hoe) één groen draadje over waar je m aan vast kan monteren.)

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:50 pm
by marcel krol
Hoi

Ik zou er een 323i motor in pleuren met een e21 5-bak. Geen gezeik met computers en t rijd geweldig en de enkele pijp met 323 power klinkt mooier vind ik persoonlijk als de mooier uitziende 323i pijpjes.

Groeten

Marcel

PS: ombouw is goed te doen

Posted: Mon Mar 29, 2010 10:13 am
by Thijsse
marcel krol wrote:Hoi

Ik zou er een 323i motor in pleuren met een e21 5-bak. Geen gezeik met computers en t rijd geweldig en de enkele pijp met 323 power klinkt mooier vind ik persoonlijk als de mooier uitziende 323i pijpjes.

Groeten

Marcel

PS: ombouw is goed te doen
323 e30 motor is inderdaad makkelijker, die ombouw heb ik ook ooit gedaan, heb de elektrische schemas nog liggen

Posted: Mon Mar 29, 2010 11:37 am
by Peter V.
Al dit gelezen te hebben over de zekeringkast zou ik dus moeten concluderen dat in mijn 320/6 toen al een zekeringkast zat van een 323i dan. :?: :shock:

Ik heb niets moeten solderen maar alleen omgezet ( de verschillende stekkers en draden van de draadboom konden zo geplaatst worden zonder aanpassingen).

Posted: Mon Mar 29, 2010 11:42 am
by Thijsse
Peter V. wrote:Al dit gelezen te hebben over de zekeringkast zou ik dus moeten concluderen dat in mijn 320/6 toen al een zekeringkast zat van een 323i dan. :?: :shock:

Ik heb niets moeten solderen maar alleen omgezet ( de verschillende stekkers en draden van de draadboom konden zo geplaatst worden zonder aanpassingen).
zo ver ik weet zijn alle kasten voorzien van alle zekeringen, en is het een kwestie van een paar draden met amp stekkers erbij trekken en gaan

Posted: Mon Mar 29, 2010 12:07 pm
by e-einundzwanzig
dat denk ik dan wel peter, de 320/6 zekeringkast mist aansluiting #21 (zo uit de losse mouw geschud) deze is voor de brandstofpomp.

Edit: deze aansluiting (#21 dacht ik dus) zit dan weer op zekering nummer 3.

en wat thijsse zegt klopt, het is dus idd niet nodig om de zekeringkast uit te wisselen.

maar hier was ik zelf destijds al achtergekomen (bij het ombouwen naar injectie) daarom weet ik nu zo'nbeetje alle zekering nummers en aansluiting nummertjes uit mn hoofd. haha triest eigenlijk


mvg. Martin

Posted: Mon Mar 29, 2010 2:30 pm
by Ed
k ben al een tijdje bezig met een gezond draaiende 2,5 vanaf 0 op te bouwen, met gehoond blok, vernieuwde 885 cilinderkop, scherpere kentcams nokkenas + regelbare poulie, een hartge spaghetti uitlaatcollector, kempower ECU, grotere gasklep

En welke zuigers ga je plaatsen?


Aangezien een VFL 2.5 hoogcompressie zuigers heeft en een 885 kop van een NFL van een laagcompressie 2.5 is.... (ivm katalysator) Hiermee kom je in de knoei ivm de bolling van de zuiger en diameter van de kleppen.

Hou er ook rekening mee dat je alleen maar een 0 261 200 081 Motronic 1.0 computer kan gebruiken. als je een VFL blok gebruikt.

Wellicht is het verstandiger om dan een compleet NFL systeem in te bouwen met de sensoren op de krukaspoulie ipv op de bak.
Hiermee kan je dan ook normaal een E21 M20 4, 5 eco of 5 sportbak monteren met tellerbak aansluiting.

Greetz Ed

Posted: Tue Mar 30, 2010 5:04 pm
by marcel krol
e-einundzwanzig wrote:dat denk ik dan wel peter, de 320/6 zekeringkast mist aansluiting #21 (zo uit de losse mouw geschud) deze is voor de brandstofpomp.

Edit: deze aansluiting (#21 dacht ik dus) zit dan weer op zekering nummer 3.

en wat thijsse zegt klopt, het is dus idd niet nodig om de zekeringkast uit te wisselen.

maar hier was ik zelf destijds al achtergekomen (bij het ombouwen naar injectie) daarom weet ik nu zo'nbeetje alle zekering nummers en aansluiting nummertjes uit mn hoofd. haha triest eigenlijk


mvg. Martin
Hoi,

Nummer weet ik zo niet maar een draad naar achteren is voldoende en je moet even een kort stukje naar de stekker van de motor zetten, je hebt bij een carb namelijk een pennetje minder. Heb het zelf in 2003 gedaan met mijn 320/6 en ben er nadat ik de beugel voor de brandstofpomp vast heb gemaakt en slangen op plek leggen 2,5 dag mee bezig geweest.
Gebruikte de auto toen nog dagelijks, dus kon ik hem eigenlijk niet missen. Nu eigenlijk nog niet maar ben hem nu niet meer elke dag nodig :D

Groeten

Marcel Krol