Page 1 of 1

thermostaathuis 320/6

Posted: Sat Apr 03, 2010 7:34 am
by sendme
Vraagje voor de techneuten & verzamelaars.

Wie kan me helpen aan een goed thermostaathuis voor een 320/6 uit 02-1978 (type 1) met een M20 motor?

Bij de mijne is de aansluitnippel dermate afgebroken (afb. 1), dat de slang er nog maar net op vast blijft zitten. Echter weet ik niet hoelang dit goed gaat, vandaar dat ik met spoed een ander thermostaathuis zoek.

Tevens heb ik een vraag omtrent het vervangen van dit huis. De schroeven op het blok zijn nogal roestig (afb. 2). Zijn deze nog normaal los te krijgen?

Volgens mijn monteur zou de klep in dit huis niet meer goed functioneren, omdat mijn temperatuurmeter erg hoog staat. De reden hiervan zou zijn dat de klep niet opengaat, waardoor er geen warme vloeistof naar het onderblok loopt en de visco fan niet automatisch aanslaat. Komt iemand dit bekend voor?

afb. 1 bovenaanzicht

Image

afb. 2 zijaanzicht

Image

mvg. Rogér

Posted: Sat Apr 03, 2010 11:15 am
by Thijsse
die huizen rotten inderdaad weg als een gek ventje als er water in heeft gezeten in plaats van koelvloeistof

die bouten ga je wel los krijgen, beetje links/rechtsom blijven draaien bij het loshalen.

wordt je radiateur warm? zo niet dan is je thermostaat inderdaad stuk

Posted: Sat Apr 03, 2010 12:11 pm
by Cerberus
zal vanmiddag eens kijken op de 520/6 motor van 1978 die ik overigens verkoop.

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

Maar aangezien niemand, maar dan ook niemand interesse vertoont heb ik er geen probleem mee dat je met wat stukjes gaat gaan lopen voor wat eurocentjes :lol:

Posted: Sun Apr 04, 2010 5:35 pm
by Cerberus
Vandaag even de thermostaat afgehaald, opgekuist en van een nieuw ontluchtingsvijsje voorzien.

Image

Image

Image

Niet meer nieuw, maar zal nog wel zijn tijd meegaan.

Posted: Tue Apr 13, 2010 9:52 pm
by Cerberus
en, hoe gaat het er nu mee?.

Posted: Tue Apr 13, 2010 10:30 pm
by sendme
Hij zit er op, maar het bleek niet helemaal dezelfde te zijn.

Er ontbrak een aansluiting voor de 2 witte slangetjes. Deze hebben we niet aangesloten, maar aan elkaar vastgemaakt.

De temperatuur is nu lager, maar de vin springt nog vrij laat in (boven 3/4). Ik bestel nu een nieuwe thermostaat schakelaar van 91 graden, in de hoop, dat de vin eerder aanspringt.

Posted: Wed Apr 14, 2010 9:16 am
by 323baur
Heb ik ook gedaan. Sensor kopen van een Fiat Argenta (..wie kent hem nog..) 87/91. Rijdt een stuk relaxater!
kost overigens minder dan een euro 8)

Posted: Wed Apr 14, 2010 9:24 am
by Thegs
323baur wrote:Heb ik ook gedaan. Sensor kopen van een Fiat Argenta (..wie kent hem nog..) 87/91. Rijdt een stuk relaxater!
kost overigens minder dan een euro 8)
Dit was de info die ik hebben moest! Weet je toevallig van welk motortype hij was (en wellicht weet je nog een bestelnummer)? Dan kan ik er ook eentje bestellen.

Gerwin

Posted: Wed Apr 14, 2010 10:42 am
by 323baur
Oei, dat weet ik niet meer.
Volgens mij (heel diep graven) was het een sensor van de VM diesel.
Het beste is de sensor die er nu inzit er uit halen, en mee nemen naar de autoonderdelen shop.
Dan melden dat je een 87/91 graden type wilt. Ze zitten boven elkaar in de stijgbuis naast de radiator.

Mijn set up is nu zo:
De 94/97 graden sensor als 2e trap heb ik vervangen door daar de originele eerste trap sensor voor te plaatsen: 91/94. En voor de eerste trap heb ik de 87/91 graden sensor gekocht.
Gevolg: metertje blijft zelfs in de file met 35graden mooi ongeveer in het midden.

Ik snap sowieso niet waarom BMW die dingen origineel zo warm liet worden hoor. Toch best wel risico..