Page 1 of 4

Wat te doen na 10 jaar stilstaan 323i (P3 alpina's eronder)

Posted: Wed Apr 21, 2010 11:35 pm
by srtetsuya
Hallo allemaal,

Ik ben hier voor het eerst, en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ben in het bezit van een 323i, e21. Ooit geïmporteerd uit Abu Dhabi.. ja je verzint het niet.. :D het bouwjaar weet ik zo niet uit het hoofd, wel weet ik dat de auto stuurbekrachtiging en airco heeft.

Nu het probleem, de auto staat al dik 10 jaar stil zonder dat die gelopen heeft, welliswaar droog maargoed, alsnog zonde.

Waar moet ik allemaal op letten nu ik de auto weer in orde wil maken?

Posted: Wed Apr 21, 2010 11:52 pm
by Danny043
Allereerst welkom hier. Een E21 uit Abu Dhabi, is die roestvrij?

Waar je op moet letten:

Drap in de benzinetanks. Het beste is om deze helemaal schoon te maken.
Verdroogde / gescheurde (benzine)leidingen en andere slangen.
Vastzittende remmen.
Eigenlijk zou ik het motorblok niet starten, en eerst reviseren. Maar het kan gewoon goed gaan. Het kan misgaan met de distributieriem en volgens mij nog meer dingen.
Alle rubbers (onderstel, stofkappen, etc)

Dat is wat ik zo snel kan bedenken.

Veel plezier ermee, enne... FOTO'S!!! :wink:

Posted: Thu Apr 22, 2010 12:12 am
by srtetsuya
Bedankt voor de reactie :) zal er op letten! Ben eigenlijk niet van plan het blok te reviseren dus hopen maar dat het goed gaat.

Zal van de week ff foto's maken kan zo niets meer vinden op de pc.
Roestvrij is die niet helemaal, onder de achterklep zit wat roest en bij de rand van het rechtervoorspatbord zit wat roest.. helaas..

Ben eerst maar begonnen met de remmen, cilindertjes zitten allemaal vrij vast, wordt je snel zat van als je telkens moet duwen met remmen die aanlopen ;)

Posted: Thu Apr 22, 2010 12:21 am
by Jeroen
Welkom! Mijn insteek (en ik heb er al over nagedacht, moet zaterdag ook zoiets tot leven gaan wekken):

Zorg voor verse benzine, bougies, distributieriem (!!) en waterpomp en controleer rotor en verdelerkap. Volle accu, stroomverbruikers uit. Liefst het kleppendeksel even lichten en met een oliespuit wat motorolie op de bewegende delen en met name de nokkenas. Bidden dat de brandstofpomp het nog doet. Dan bobinekabel afkoppelen (contact uit!) en de auto starten tot het oliedruklampje uit gaat. Dan contact uit, bobinekabel er weer op en starten maar.

Zodra de motor loopt (hou 'm op 1200-1800 toeren, niet meer) onder de kap controleren op lekkages, met name brandstofleidingen en bij de injectoren op het inlaatspruitstuk. Laat de auto eerst even een paar minuten draaien voordat je gas gaat geven of zelfs gaat rijden. Bij het rijden kun je het beste een soort verkort inrijschema volgen. Zolang de olietemperatuur nog niet op peil is en dat duurt ongeveer 10-15 min zou ik niet boven de 2500 rpm komen en dan voorzichtig wat opbouwen al zou ik voor een eerste rit zeker niet te ver gaan en zeker vollast vermijden.

Succes en we zien graag een verslagje!

Posted: Thu Apr 22, 2010 5:28 am
by Peter V.
Jeroen wrote:Welkom! Mijn insteek (en ik heb er al over nagedacht, moet zaterdag ook zoiets tot leven gaan wekken):
Er valt weinig meer aan toe te voegen. Wellicht eerst handmatig de motor iets rond draaien via de bout op de krukaspoulie maar verder klopt dit wel. in ieder geval welkom hier.

@Jeroen, Oja :?:

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:08 am
by Jeroen
:wink:

Image

Image

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:17 am
by Thegs
Tja, tuurlijk is het qua techniek beter hier boven, maar we hebben het afgelopen keer in Wezep nog besproken. Mijne heeft 15+ jaar binnen gestaan bij de vorige eigenaar, gewoon een verse accu erin en starten lopen.

Natuurlijk heb ik daarna wel een inhaalslag gemaakt qua onderhoud, distributieriem, olie, bougies, contactpunten, verdeler en andere dingen.

Gerwin

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:23 am
by Jeroen
Tsja zelfs als ik na 'slechts' een paar maanden weer een auto tot leven wek ben ik extra voorzichtig. Overal olie weggelopen, duurt langer voordat er oliedruk is, dat betekent gewoon slijtage en die probeer ik altijd tot een minimum terug te dringen. En dan nog de distributie: goede kans dattie heel blijft, maar ik heb ook al eens anders meegemaakt. Moet je toch gaan reviseren terwijl dat helemaal niet nodig was.

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:23 am
by gerrit323
Wat een mooie e30 zeg .. 325??

Ivm met de opstart van de e21 ... In de K-jetronic wil er al is een onderdeeltje komen vast te zitten na zo'n lange stilstand, nl de bewegende as (control plunger) die aan de sensor plate vasthangt waardoor deze niet meer beweegt en dan draait hij enkel stationair maar reageert niet op de gas.

Suc6 verder

Gerrit

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:29 am
by Jeroen
Das wel een goede. Als zich dat voordoet: motor weer uit, luchtfilterhuis open klappen en luchtfilter aan de kant en met je hand in het huis en bovenin voelen, zeg maar recht onder de brandstofverdeler. Daar kom je een stalen strip tegen die je (voorzichtig) omhoog kunt duwen. Dat een paar keer herhalen, zul je zien dat dat steeds iets soepeler gaat. Kun je natuurlijk ook vooraf al even doen als je toch al aan de sleutel bent.

E30: oorspronkelijk 325i maar nu met zo'n gesmeed diesel krukasje :P

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:32 am
by gerrit323
Jeroen wrote: E30: oorspronkelijk 325i maar nu met zo'n gesmeed diesel krukasje :P
... en zo doet een diesel toch nog iets goeds :D

Posted: Thu Apr 22, 2010 8:38 am
by 323baur
Wat een leuk draadje is dit weer.
Allereerst ook welkom, en foto's...

Aan alle goede adviezen kan ik eigenlijk alleen maar toevoegen dat ik het er enorm mee eens ben. Ik zou iig de distributie + waterpomp vervangen, want dat moet toch.
Gezien de Kjet zou ik ook alle oude benzine verwijderen.
Het risico van verstopping waardan ook wil je echt niet.

Succes - hou ons op de hoogte.

Posted: Thu Apr 22, 2010 9:24 am
by srtetsuya
Super deze reacties! mooie e30 trouwens ja :D

Hier kan ik erg veel mee, zal maar eens even een lijstje ervan maken en dan aan de slag. Post eerdaags wel ff fotos!

In ieder geval vast bedankt! :)

Posted: Thu Apr 22, 2010 9:48 am
by STEENGE.C.S.
maak jij maar ff een lijstje jonge! 8)

Posted: Thu Apr 22, 2010 12:11 pm
by ruudariaans
Thermostaat zal ook wel niet meer werken? Heb ik iig gehad :P En nieuwe olie erin, en deze na 1000 of 2000 km weer vervangen, zal dan vol zitten met alle rotzooi die losgeweekt is in het motorblok.