Page 1 of 2
rolgeluid .. nog steeds ...
Posted: Sat May 08, 2010 9:52 pm
by gerrit323
Aangezien de techniek van e21 en e30 dicht aansluiten deze vraag toch maar hier.
ik heb vandaag met de e30 een oldtimerrit van 200+ km meegereden en wat me opviel was dat er een rolgeluid hoorbaar is vanaf 70km/u en harder.
heb de standaard test reeds gedaan ... in/uit/welke versnelling géén verschil.
Links rechts sturen geen verschil dus ik denk zelf niet dat het een wiellager is.
Waar kan dit nog van komen ... lager van de cardan? versnellingsbak? schakelt heel goed en direkt maar de olie is 7j oud ... ze wel maar 2000 km in de bak gedraaid.
wat denken jullie
Gerrit

Posted: Sun May 09, 2010 12:53 am
by Peter V.
Het rolgeluid gaat met de snelheid mee omhoog en omlaag?
Kan een tussenlager van de cardanas zijn maar ook een homokineet van de linker/rechter aandrijfas.
Posted: Sun May 09, 2010 12:57 am
by Jeroen
Als het ook niet uitmaakt gas/gas los, in de versnelling of in vrij rollen sluit dat eigenlijk de aandrijflijn grotendeels uit, steunlager ga je ook niet ineens horen, dat begint ook vaak onder last. Wiellagers lijkt het ook niet, meeste kans is de banden. Na sportief rijden wellicht wat gecupt, of het rubber wat uitgehard (dot fabricagedatum even nakijken). En als je toch naar de bandjes gaat kijken, kijk dan ook even naar merk en type. Pirelli's zijn berucht om relatief snel verouderend rubber bijvoorbeeld...
Posted: Sun May 09, 2010 12:52 pm
by Arnold D
Rollend geluid na de 70 Km/h. Was ook mijn eerste gedachte, Jeroen, de banden.
Posted: Sun May 09, 2010 6:37 pm
by gerrit323
.. mmh de banden

zou best kunnen die zijn 11 jaar oud ... productie code (15e week 1999)
Ze zijn in 1999 ook gemonteerd en hebben dan tot 2003 ongeveer 10000 km meegelopen .. dan 5 jaar op blokken met de bandendruk op 3,5 bar en dan een jaar gestaan op de banden zelf (ook bandendruk 3,5 bar)
Banden zijn uniroyal rallye 540 .. zonde want ze lijken nog nieuw ...
Kan het kwaad om hier zo mee te blijven rijden (heb binnenkort een oldtimerweekend 300+ km rijden) of is het gewoon ergerlijk (het geluid dan) ... ik zal eens een ander bandensetje proberen van een kennis .. zou zonde zijn het geld voor nieuwe banden als dit achteraf blijkt toch niet het probleem te zijn.
Alvast thx om mee te denken
Gerrit
Posted: Sun May 09, 2010 10:46 pm
by Jeroen
Tsja als er geen extreme droogtescheuren of bulten op zitten kan het niet direct kwaad al zal het grip al aanzienlijk zijn gereduceerd en dat ga je in de regen helemaal merken, maar droog ook al.
Eenvoudigste test is even andere wieltjes lenen...
Posted: Sun May 09, 2010 11:00 pm
by gerrit323
Morgen andere wielen halen om de test te doen

Posted: Mon May 10, 2010 8:59 pm
by gerrit323
Vandaag dus een setje wielen gaan halen bij een bevriend e30'er ..
Nog steeds hetzelfde rolgeluid ... ben wat op details beginnen letten en het lijkt of het diff lichtjes zoemt .. zou dit het rolgeluid kunnen geven bij + 70km/h
Wat me ook opvalt is dat als de wagen terug in de garage staat er ergens aan de achterkant een licht verbrand geurtje lijkt aan te zitten .. vooraan heb je dit niet.
Kan je op en of ander manier toch de rollementen testen want ik wil geen onderdelen gaan vervangen voor ik zeker ben dat die uitgave het probleem oplost.
Iemand??
Gerrit
Posted: Mon May 10, 2010 9:37 pm
by Jeroen
Speling op de kruiskoppeling(en) van de aandrijfassen? Gescheurde aandrijfashoezen waardoor deze droog lopen of vervuilen?
Lastig zo op afstand!
Posted: Mon May 10, 2010 11:22 pm
by Cerberus
Ik gok op de remmen, en zekers als het trommelremmen zijn.
Moeilijk om te weten door andermans ogen en oren natuurlijk.
Posted: Tue May 11, 2010 12:57 am
by Thijsse
auto opkrikken, assteunen eronder en in de 2 of 3 laten draaien met wielen in de lucht, en dan luisteren
als het er dna niet is kun je aan de voorkant verder gaan zoeken
Posted: Tue May 11, 2010 11:22 am
by Nick1984
als de wagen lange tijd heeft stil gestaan gok ik ook, zoals cerberus op de remmen. zeker omdat je nog eens een verbrande geur hebt.
na een testritje merk we normaal wel dat de remmerij aan één kant veel warmer staat dan aan de andere.
Moest het toch je diff of versnellingsbak zijn zou ik er eerst eens effe de olie vv en gelijk een additief bij doen, van liqui moly bvb. doet wonderen!
succes!
Posted: Tue May 11, 2010 7:10 pm
by gerrit323
Remmen zal ik eens checken maar de wagen rolt gewoon vlotjes uit al je van de gas gaat en hij is ook even makkelijk als de e21 met de hand te verplaatsen
Diff is reeds verandert door een korter en dit heeft geen gevolg gehad voor het rolgeluid ... ik hoor iets turbineachtigs draaien ... heb ook al gedacht aan de kardanlager .. zal eens op de brug de uitlaat losmaken en het hitteschild verwijderen. Dan kan ik de lager eens goed invetten.
Gerrit
Thx op mee te denken
Re: rolgeluid .. nog steeds ...
Posted: Tue Jan 10, 2012 11:02 pm
by Wibbe
Beste,
Ben in het bezit van een 323 en heb hetzelfde probleem.
Ik weet zeker dat het ergens achteraan is (test met opgekrikte wielen in zn 4e).
Ik verdenk het tussenlager, hebt u al uitsluitsel over de oorzaak?
Re: rolgeluid .. nog steeds ...
Posted: Wed Jan 11, 2012 7:54 am
by BMW-POWER
Zou zeker eens het cardanaslager vervangen, denk dat je probleem opgelost zal zijn
