Page 1 of 2

E30 325i in mijn E21 320/6

Posted: Mon May 17, 2010 10:19 pm
by Davegrashoek
hej jongens,

ik ga morgen eindelijk beginnen met het ombouwen van de 2,5 motor in mijn 320.

ik heb hiervoor een complete e30 325i als donor auto,
en ik heb een 5-bak gekocht die er ook achter moet komen.

ik wou nu even vragen of jullie nog wat tips hebben, of dingen waar ik rekening mee moet houden?

ltrr!

Posted: Wed May 19, 2010 9:53 am
by Thijsse
blok erin gooien, e21 motorsteunen en uitlaatspruitstukken

kabelboomverloopje maken, elek brandstofpomp erop knopen en rijden

Posted: Wed May 19, 2010 1:07 pm
by Davegrashoek
Thijsse wrote:blok erin gooien, e21 motorsteunen en uitlaatspruitstukken

kabelboomverloopje maken, elek brandstofpomp erop knopen en rijden
waarvoor moet dat kabelboomverloopje gemaakt worden?
heeft hier iemand een voorbeeld van ofzo?(A)

grz

Posted: Wed May 19, 2010 3:35 pm
by Thijsse
Davegrashoek wrote:
Thijsse wrote:blok erin gooien, e21 motorsteunen en uitlaatspruitstukken

kabelboomverloopje maken, elek brandstofpomp erop knopen en rijden
waarvoor moet dat kabelboomverloopje gemaakt worden?
heeft hier iemand een voorbeeld van ofzo?(A)

grz
omdat een 325 e30 kabelboom totaal anders is dan een 320 e21 kabelboom

5 minuten googlen en je hebt het verloop zo gevonden

Posted: Thu May 20, 2010 11:20 am
by Davegrashoek
hejhej, na 5 minuten googlen heb ik inderdaad wat gevonden :wink:
http://todor.info/repair/e21swap/

Image

ik denk dat wel een goede is, toch?:P


grzz

Posted: Fri May 21, 2010 7:06 am
by Wondermike
Als blijkt dat dit werkt mag dit best bij de technische documenten worden opgeslagen. Ziet er goed uit.
Suc6 met de ombouw.

Posted: Fri May 21, 2010 9:56 am
by Thijsse
die klopt, je gebruikt de draad die origineel de voeding van de brandstofpomp regelt voor de voeding van je lambda sonde (vergeet die niet ook in je uitlaat te verwerken)

Posted: Thu May 27, 2010 10:56 pm
by Davegrashoek
@thijsse: de e30 heeft geen lambdasonde dus daar hoef ik me niet druk om te maken :wink:


Maar ik heb nog een PROBLEEM :cry:
De e30 heeft 2 sensors op de bak zitten (zie foto), die zijn voor toerental en injectietiming (DENK IK) :wink:

maar op de e21 5-bak zitten de gaten voor deze sensors niet, heeft hier iemand ervaring mee, of hebben jullie een idee hoe ik dit op kan lossen?
ik denk dat als ik de sensors eraf haal, de motor niet zal lopen..

hoop dat jullie iets meer weten:P

Image

Posted: Thu May 27, 2010 11:19 pm
by jcrucq
Vreemd, heb zelf 2 E30 325i en beide hebben niet die sensors op de bak...

Posted: Thu May 27, 2010 11:31 pm
by Jeroen
De 325i motoren van bj 9/85 tot 9/86 hebben deze twee sensoren op het belhuis van de bak en zonder deze loopt de motor niet. Bij latere versies zijn deze twee gecombineerd en op de trillingsdemper voorop het blok geplaatst.

De E21 bak die je (vermoedelijk) wilt gaan gebruiken kun je hiervoor wellicht aanpassen, maar de positie van de sensoren is wel cruciaal dus dat luistert nauwkeuring. Misschien is het mogelijk de E30 bak te voorzien van telleraandrijving, misschien heeft die een bruikbare afgedopte achterkant (kleine kans), of misschien dat het achterste gedeelte van de E21 bak over te zetten is. Meest eenvoudig lijkt me nog om een ervaren alu lassert een deel van het belhuis over te laten zetten.

Posted: Fri May 28, 2010 11:22 pm
by edition
genaaid! je hebt t oude type blok
nu moet je wel die bak gebruiken

ik heb vorige week er een 325 ingehangen 2 dagen werk
overzetten;
motorsteunen
carterpan
waterpomp
vliegwiel+koppelingsset

accu naar t koffer verplaatsen ivm luchtmassa meter
aantal kabels op je zekeringkast aansluiten
moer op uitlaat lassen voor de lambda sonde
brandstofpomp (als je een E had)

suc6

Posted: Sat May 29, 2010 12:49 am
by Jeroen
Tsja ik kan me voorstellen dat een stukje belhuis overzetten ook prima te doen is. Lambdasonde hoef je niet te gebruiken natuurlijk, lambdaregeling kun je met DIS of een good old MoDiC eenvoudig uitzetten (maar die zal dat oudere blok hoogstwaarschijnlijk toch niet hebben).

Posted: Sat May 29, 2010 9:54 am
by edition
motronic 1.0 gebruikt idd geen lambda sonde
maar heeft wel t triggerwheel op t vliegwiel.

ik zou gewoon 2 gaten boren in je bak
exact op dezelfde plaats, en dan erdoorheen steken met 1mm luchtspleet
2 gaatjes met draad in je bak en 2 afstandsbusjes ertussen
dan ben je er ook.

Posted: Sun May 30, 2010 10:07 am
by joenak
Dit is interessant,ik kan namelijk 'n 2,7 eta motor kopen,om die dan in m'n 320/6 te bakken,maar ik zit dan ook met die sensoren op de bak.Maar ik heb zelf ook nog eens 'n automaat,en dat wil ik wel zo houden.

Posted: Sun May 30, 2010 1:36 pm
by Cerberus
en kunnen die sensoren niet verhuizen naar de trillingsdemper dan?