320/6 1978 Martin

Post Reply
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Post by Smartie »

Jammer genoeg heb ik geen bavaria radio maar blaupunkt, gelukkig zijn alle boxen ook van blaupunkt leuke en originele set, gaat er zeker weer in.
Waarschijnlijk met FM stereo aanvulling en stekker voor MP3. :)

Velgen, helaas is de KB weg met die mooie velgen.
Heb de set die er nu onder zit en de originele 6-cilinder velgen met chromen ring denk dat het een setje winter en zomer wordt.
Heb afgelopen winter al vaak genoeg moeilijk met de zomerbanden weg kunnen komen als de weg kuilen had of opliep. :(


User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Post by Smartie »

Vraagje:
Heb een reserve Solex 4a1 erbij, is al uit elkaar en in de vaatwasser geweest.
Deze wou ik reviseren, iemand nog een tip om ze nu verder mooi schoon te krijgen? Dacht zelf aan iets om te polijsten :?
Verder een revisie setje via WN lijkt me goed idee.

Wat mag een gereviseerde 4A1 kosten?
Zijn nogal veel onderdelen, was ff vissen in de vaatwasser.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2406
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Tja, Solex 4a1, dat is nu echt een verhaal apart. Vanwege de motorwarmte heeft de carb nogal de neiging om krom te trekken. Hierdoor ontstaan er allerlei andere problemen, zoals valse lucht aantrekken, stroef werkende delen en pakkingen die het begeven.

Inderdaad is de set van W&N een leuke oplossing, maar ik vraag me af in welke mate dat nu heeft op een "versleten" carb. Let wel op, ik ga even bij mijn eigen af die niet al te best meer lijkt te zijn. Dit ligt natuurlijk aan gebruik, kilometerstand en allerhande andere zaken.

Ik wens je in ieder geval veel succes en houdt eens een fotoverslag bij, er zullen meerdere mensen interesse in hebben gok ik.

Andere oplossing is een kant en klare set kopen van een Weber 38 carb. Deze is de koop met een opbouwset voor een 320 en deze zou op alles voordelen hebben. Betere prestaties, beter geluid en betere cijfers qua verbruik. Hierover binnenkort meer, volgende week ga ik de mijne ophalen :twisted:

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Als hij toch helemaal uiteen is zou ik hem in een ultrasoon bad doen, hebben ze bij de meeste motorwinkels. De laatste keer dat ik er één heb laten reinigen kostte mij dat €10, en alles kraaknet.

succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Smartie wrote:Vraagje:
Heb een reserve Solex 4a1 erbij, is al uit elkaar en in de vaatwasser geweest.
Deze wou ik reviseren, iemand nog een tip om ze nu verder mooi schoon te krijgen? Dacht zelf aan iets om te polijsten :?
Verder een revisie setje via WN lijkt me goed idee.

Wat mag een gereviseerde 4A1 kosten?
Zijn nogal veel onderdelen, was ff vissen in de vaatwasser.
Ik heb precies hetzelfde gedaan alleen niet meer gereviseerd... Leg eens een winkelhaak onderop... staat ie dan krom??? dat gaat echt niet goedkomen met vaatwasser of ultrasoon bad (ofzoiets)... en als je toch aan t schroeven bent... check dan ook even of het bovenste huis recht is??? waarschijnlijk is dit allemaal krom... en dan is 90 euro revisie + 10 utrasoonbad en nog evt. extra kosten zonde van je geld... ook de asjes uitveilen, polijsten etc. is niet echt super... Ik heb zelf een nieuwe erop gezet... deze kosten bij de dealer 1800 euro ongeveer... Als originaliteit niet belangrijk vind zou ik dan kiezen voor een weber...
Ik hoor het wel als je vragen hebt...

Groetjs Randy

Ojah over t vissen in de vaatwasser... vraag me wel af of alles erin mocht :P
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Post by Smartie »

r@n-d wrote:Ojah over t vissen in de vaatwasser... vraag me wel af of alles erin mocht :P
Hahaha, ik heb niet eens een vaatwasser. Bij mijn ouders thuis heeft niemand er iets van gemerkt. :twisted: Was ff zoeken naar de kleine onderdelen.

Kijk inderdaad eerst wel even of de handel krom is.
Zo niet Ultrasoon reinigen, anders eerst langs een revisiebedrijf om af te vlakken.

Nou moet ik ff eerlijk zijn. Er stond laatst een gereviseerde 4A1 op eBay.
Die heb ik gekocht en dient als voorbeeld. Op de auto zit er nog 1. En 1 wordt nu schoongemaakt. Heb hier al ergens een bouwtekening en een handleiding gedownload. Moet ik als geoefende technisch lego speler toch uit komen. :?
Zal proberen foto's te maken van het opbouwen. Kan ik als ik vastloop ook beter vragen stellen.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

zeker foto's trekken! Ik heb er hier ook nog één liggen die met der tijd eens opengedaan moet worden. Heb het ooit al eens gedaan, maar das weeral 3 jaar geleden.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Post by Smartie »

Foto's wordt nog ff lastig, camera kapot.
Heb de delen wel terug, stralen €25,- beetje duur. Was eenmalig bij dze firma.
Het regent hier al dus net wat geprutst.
Wat kan de oorzaak zijn dat de kleppen, niet de ronden maar die daarboven, stroef gaan?
Asje was niet krom, kleppen hebben beetje speling is dat erg en zijn deze nog te koop?
Zal deze binnenkort weer ff demonteren en inmekaar zetten met foto's.
Eerst ff wachten op de revisieset van W&N
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Als je het draadstangentje, waar je luchtifilterhuis mee vast zit, te vast aandraait dan vervorm je het kanaal waar je as doorloopt van die kleppen.
Hierdoor komt die klep dan vast te zitten. Ik hoop dat je aan mijn omschrijving aan uit kunt, want kan dat zelf nog maar amper. :lol:
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 320/6 1978 Martin

Post by Smartie »

Ik hoop dat je aan mijn omschrijving aan uit kunt, want kan dat zelf nog maar amper.
Kom er dus niet uit, geeft niet, heb een voorbeeld alleen de zomer gooit mooi weer in het eten.
Zal binnenkort ff weer een digitale camera lenen en wat updates plaatsen.

Ben momenteel mijn bumpers aan het coaten zodat die nog wat jaartjes meegaan.
:idea: Nog iemand een idee om het weer uit de top laag van het chroom te krijgen?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 1978 Martin

Post by Jeroen »

Vaak helpt Commandant nr 4 al wel aardig, anders de Autosol pasta voor chroom en RVS
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: 320/6 1978 Martin

Post by r@n-d »

Dat asje hoeft ook niet krom te zijn... maar de behuizing eronder kan wel krom zijn... je kunt m dan wel vlakken... maar dat heeft alleen effect op het aansluiten / pakking / spruitstuk etc.... Dus als je hem heb laten vlakken wil niet zeggen dat het inwerk recht is... dat is wat Nick1984 wil zeggen... omdat de carb's vaak steeds strakker gezet werden bij de draadeinden en door de hitte trekt hij langzaam krom... en niet alleen de sluitplaten maar ook het inwerk... en dit is niet gemakkelijk te repareren...

hoop dat dit wat opheldering geeft...

Grtz. R@n-d
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 320/6 1978 Martin

Post by Smartie »

hoop dat dit wat opheldering geeft...
Ja, nu wordt het wel iets duidelijker.

Gelukkig wordt er regen voorspelt, kan ik er wel even voor gaan zitten. :?
Blijft prutsen, gelukkig is hier nog aardig wat kennis voorhanden, garages weten er tegenwoordig weinig van.
Bedankt R@n-d
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: 320/6 1978 Martin

Post by r@n-d »

idd de moderne garages kunnen alleen autos met boardcomputers onder handen nemen...
maar gelukkig zit er bij ons in t dorp eentje die het wel kan... ik heb hem daar mijn nieuwe carb late afstelle... want dat is toch een vak appart...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1151
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 320/6 1978 Martin

Post by Smartie »

Mmm, rare geluid eindelijk kunnen plaatsen; wiellager.
Maar het knarsende geluid van rubber niet kunnen vinden, iemand een idee?

Heb per ongeluk, tsja niet opgemeten, een cardan van een eco 5 bak +/-147 cm.
Als ik er iemand blij mee kan maken (wat is zo'n ding eigenlijk waard), heb er tevens een rubberen 6 gaats flens bij(nieuw).
Als iemand nog een 8 gaats flens voor een cardanas heeft liggen, nieuw, pm mij.

Ziet er naar uit dat ik nog wat te doen heb voor de ardennen.
Iemand tevens nog een idee waarom het remwaarschuwingslampje gaat branden na remmen.
En uit gaat als je de handrem er even op en af doet, geen lekkage en genoeg vloeistof.

Lijkt wel of ik een bmw heb gebouwt door fransen en onderhouden door een italiaan! :shock:
Post Reply