Page 1 of 1

Weer e30 ... misschien probleem

Posted: Sat May 22, 2010 9:39 pm
by gerrit323
een mechanisch (licht schurend) geluid ter hoogte van het nokkenastandwiel (e21 heeft dit niet) ... iemand een idee wat dit kan veroorzaken :?:

Motor heeft 257.000km gelopen

Thx gerrit

Posted: Sun May 23, 2010 12:03 am
by Jeroen
Tsja een zingend nokkenaslager is nog redelijk normaal maar dat is dit zo te horen niet. Komt er wel olie bovenin? Kleppen nog netjes stil? Mogelijk dat de d-riem tegen het distributiedeksel loopt, ff deksel verwijderen.

Posted: Sun May 23, 2010 12:15 am
by gerrit323
Was mijn idee Jeroen dit heb ik dus net gedaan en de d-riem ligt netjes in het midden van het tandwiel .. ik heb om zeker te zijn het deksel nog niet volledig terug tegen de kop gedraaid zodat er iets meer speling overblijft .. morgen zo eens starten alvorens terug compleet vast te draaien :wink:

Olie komt er bovenin .. heb de oliedop eraf gehad en er was duidelijk olie bovenin de kop ..

Gerrit

Posted: Sun May 23, 2010 5:21 pm
by gerrit323
Vandaag voor de zekerheid toch maar eens de ganse distributie van de e30 blootgelegd (riem niet uiteraard die is mooi blijven liggen) om te bekijken vanwaar het schurend geluid zou kunnen komen.

Niet verdachts gevonden :roll: alles terug héél secuur gemonteerd .. motor gestart en het geluid is weg ... mss was het toch gewoon het nokkenastanwiel dat tegen de afschermplaat kwam maar om welke reden :?:

Iig hij draait nu als een klokje en muisstil :D


Gerrit

Posted: Sun May 23, 2010 8:42 pm
by gerrit323
Iets te vroeg geroepen :? daarnet gaan tanken met de e30. Toen ik wegreed koude motor geen geluid .. als ik thuiskwam -------> warme motor terug dat schurend geluid ... morgenvroeg eens proberen met koude motor, als het er dan niet is lijkt het een warmtegevoelig probleem te zijn.

Ik heb toen alles openlag de riem gecheckt en deze had nergens enige vorm van slijtage, niet aan de zijkanten (ligt bijna midden van de tandwielen en ook niet bovenaan, de tekst op de riem is nog duidelijk leesbaar) moest de riem tegen het distri deksel schuren was die bedrukking al lang weggeweest denk ik zo .. :roll:

Ik bedenk eigenlijk ook hoe het zou kunnen dat de distributieriem tegen het deksel aanloopt .. zijn toch vaste punten om vast te zetten :roll: moet toch altijd goed zijn?

Gerrit

Posted: Mon May 24, 2010 12:41 am
by Jeroen
Vreemd! Meestal zie je dan dat de riem iets uit het midden gaat lopen, naar de voorkant van de auto toe, en dan dus niet van het nokkenastandwiel loopt omdat het distributiedeksel 'm tegen houdt. Maar dan zie je wel duidelijke sporen aan de binnenzijde van het deksel.

Verdere kansen zijn slechte lagers van dynamo, waterpomp of evt stuurbekrachtigingspomp. Snaren er even kort af om te kijken of 't weg is of even met een spuitbus WD40 in de weer, pas op voor het blad van de fan 8)

Posted: Mon May 24, 2010 9:13 pm
by gerrit323
Vandaag de V- riem losgehad .. dus visco, waterpomp en dynamo draaiden niet meer mee (spijtig genoeg heeft deze geen servo :( ) .. nog steeds geluid ... Ik bekijk het wel .. komende dagen geen tijd meer.

Heb de factuur gevonden .. distri riem en spanrol zijn samen vervangen vorig jaar juli :wink:

Gerrit