Page 1 of 2
brandstofverbruik
Posted: Thu May 27, 2010 12:02 am
by e-einundzwanzig
hallo jongens,
ik zit eigenlijk met een probleempje,
nu de inhoud van een tank van de e21 is 50 liter (exclusief vulslang) als ik me niet vergis.
mijn gegevens
520i e28 motor (zeg maar de 320/6 met k-jet)
alles piekfijn afgesteld, 900 toeren stationair (warm) (koud ietsjes hoger)
voor een paar weken terug een nieuwe mechanische extra luchtschuif gekocht (120 eur

) kortom, motor loopt als een zonnetje
3.45 differentieel (van een 323i)
en een 4 bak..... (5 bak met cardan heb ik liggen, tzt monteren)
nu als ik normaal rij (woon werk verkeer en hééél af en toe doortrekken) kom ik altijd uit tussen de
350 en 380 km op een volle tank
dan kom je ongeveer uit op 1:6,5
volgens mij is dit niet normaal......... Of wel?
waar kan het eventueel aan liggen?
martin
Posted: Thu May 27, 2010 12:28 am
by Jeroen
Ontsteking staat goed? Hoe hoog staat de CO? En wat is de berekende lambda en mengselverhouding dan?
Posted: Thu May 27, 2010 8:09 am
by e-einundzwanzig
motor is voor een tijdje terug bij een autogarage afgesteld en er is meteen een apk er op gegooid. weet alleen niet de waarden. moet ik mijn neef maar even vragen. die is automonteur daar en heeft mijn auto onder handen genomen.
en oja, ik heb ook een brandstofpomp van een 520i er onder zitten, deze geeft rond de 8 bar. maar een te hoge benzinedruk moet toch niet uitmaken ofwel?
martin
Posted: Thu May 27, 2010 8:58 am
by 323baur
Verbruik is echt te hoog.
Je zal eerst de uitlaatgas waarden moeten achterhalen.
Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
Posted: Thu May 27, 2010 10:42 am
by Thijsse
ligt er heel erg aan wat voor verkeer je doet, als je met die 4bak constant 120-130 loopt te rijden kan ik me er wel iets bij voorstellen
en als je alleen stadsverkeer doet vind ik het ook niet gek
Posted: Sun Jun 06, 2010 6:26 pm
by Smartie
Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
Op de lange rit wel. Heb op 1 tank per toeval een keertje 1:11 gehaald.
PS. dit was wel met de 320/6 zonder injectie.

in de herfst.
Een lange rit met weinig file en cruisen tussen de 120 en 140.
Misschien een reinigingsmiddel voor de injectoren/kleppen bij een tankbeurt toevoegen.
Posted: Mon Jun 07, 2010 11:21 pm
by marc245
Hoi,
Ik heb identiek dezelfde motorconversie gedaan enkel jaren terug.
In het beste geval reed ik 350 km met een volle tank.
Dan eens de ontsteking perfect laten afstellen en nu doe ik mooi 500 km of meer met een volle tank.
Zeker doen dus !
De ontsteking bedraagt 23° bij 5000 toeren (zonder de twee vacuumslangetjes)
De benzinepomp moet 2.3 - 2.7 bar druk geven
Co bij stationair toerental : 0.5-1.5 Vol%
Hopelijk levert dit wat op.
Groeten,
Marc
Posted: Mon Jun 07, 2010 11:30 pm
by Jeroen
Bijna goed, voor 320/6 en 323i geldt 22 graden voorontsteking bij 1500 tpm. Bij 5000 tpm is sowieso niet correct.
Posted: Tue Jun 08, 2010 7:01 am
by Wondermike
Ik trek altijd alleen de witte vacuumkabel eraf (die bovenop het inlaathuis)
En verders wat Jeroen zegt 22 graden bij 1500 toeren.
Posted: Tue Jun 08, 2010 7:40 am
by e-einundzwanzig
bedankt voor de info!!! maar wat ik me afvraag... gaat de motor dan niet beroerder lopen?
Martin
Posted: Tue Jun 08, 2010 8:05 am
by Jeroen
Wat, als je 'm afstelt?
Vervroeging moet los omdat anders bij verstellen van het statische punt (verdraaien huis) de vervroeging bij gaat regelen. Dan blijf je bezig en krijg je de basis niet goed...
Posted: Tue Jun 08, 2010 8:08 am
by Peter V.
Ik denk dat het wel meevalt dat de motor anders gaat lopen.
Let op dat bijvoorbeeld 2 a 3 graden verplaatsing al een heel ander beeld geeft voor wat betreft verbruik en vermogen vanaf lage toeren. De motorloop kan op gehoor dan nog niet eens zoveel veranderen.
Wel je Co opnieuw afstellen na zo'n actie.
Engine Code
Posted: Tue Jun 08, 2010 6:12 pm
by marc245
Best eens controleren wat de motorcode is, zo kun je exact opzoeken wat de afsteldata zijn, vb :
320i, (E30), 1990 cc, 1986-88, Engine Code 20 6E D
Ignition Data
Ignition system type: El-i
Ignition coil make/type: Bo/0 221 122 319
Supply voltage: 11 - Volts without ballast resistor
Primary resistance: 0.6-1.0 Ohms
Secondary resistance: 8250 Ohms
Distributor make/type: Bo/0 237 304 024
Contact breaker gap/air: 0.35-0.70 mm
Dwell angle: n / a Deg
Ignition Timing - unleaded: 19/5000 Deg eng/rpm (without vacuum)
Ignition Timing - leaded: 23/5000 Deg eng/rpm (without vacuum)
Timing mark location: Pulley
No 1 plug location: Pulley
Firing Order: 1-5-3-6-2-4
Spark plug make: Bosch
Spark plug type: W8LCR
Electrode gap: 0.7 mm
Fuel System
Fuel type: L/U
Fuel pump type/pressure: Elec/2.3-2.7 bar
Engine idle speed: 800 50 rpm
Fast idle speed: n / a rpm
CO level at idle speed: 0.5-1.5 Vol %
Engine Data
Valve clearance - inlet: 0.25 c mm (cold)
Valve clearance - exhaust: 0.25 c mm (cold)
Compression pressure: 10-11 bar
Oil pressure: 0.5-2.0/800 bar/eng/rpm
Radiator pressure cap: 0.9-1.1 bar/type
Drive belt 1 - size: 9.5x965 KDB960 mm/type
Drive belt 2 - size: n / a mm/type
Electrical System
Alternator output: 80/2500 Amps/eng/rpm
Regulated output: 13.5-14.2 Volts
Battery: 12/50 V/Ah
Starter motor make/type: Bo/0 001 311 125
Other Data
Clutch operation type: Hyd
Clutch adjustment: S/Adj. mm
Cambelt failure: Damage
Cambelt Part Number: 11311713361
Tyre pressures: 2.0(28)f 2.0(28)r bar (psi)
Posted: Tue Jun 08, 2010 7:57 pm
by Jeroen
Da's een E30 met L-Jet, en dan nog vind ik 5000 tpm heel veel!
Ik heb gewoon de blauwe mappen van de dealer erbij gepakt, heb je meer aan dan welke aftermarket klojo...
oh heb die gegevens ook in Duits en Nederlands alleen deze had ik al digitaal

Posted: Tue Jun 08, 2010 10:01 pm
by r@n-d
323baur wrote:Verbruik is echt te hoog.
Je zal eerst de uitlaatgas waarden moeten achterhalen.
Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
idd... dat haal ik met mn carb. zelfs (of ik moet hele korte stukjes gaan rijden)