2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 »

Ter info voor dit draadje.
Een upgrade van de luchtmassa meter is mogelijk door de standaard L.M.M. van de 2.5 ltr. motor te vervangen voor een L.M.M. van een 3.5 ltr. motor.

Hier het verschil van lucht doorstroom,

Image
Image


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Dat ademt idd sowieso beter! Punt blijft dat je met de rare klep in de luchtHOEVEELHEIDSmeter een vervelende sta-in-de-weg houdt. Een luchtMASSAmeter zou dan veel beter zijn. Ik ben toevallig aan het broeden op een ombouw zoals van Split Second (voor de 320iS). Daar win je ruimschoots meer mee. Voor diverse BMW's inclusief de 325i hebben ze kant en klare sets.

http://splitsec.com/products/mafkits/MAFkits2.htm
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 »

Leuk patrick dat je er eentje gevonden hebt :thumbsup zit ook op mijn 2.7 zoals je weet en het zijn alle die kleine extra's die voor het leuke eindvermogen/koppel zorgen

Wat Jeroen zegt klopt helemaal en heb ik ook wel eens bekeken .. mss komt dat er ooit nog van .. Scheelt weer een aantal pk's :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 »

Jeroen wrote:Dat ademt idd sowieso beter! Punt blijft dat je met de rare klep in de luchtHOEVEELHEIDSmeter een vervelende sta-in-de-weg houdt. Een luchtMASSAmeter zou dan veel beter zijn. Ik ben toevallig aan het broeden op een ombouw zoals van Split Second (voor de 320iS). Daar win je ruimschoots meer mee. Voor diverse BMW's inclusief de 325i hebben ze kant en klare sets.

http://splitsec.com/products/mafkits/MAFkits2.htm
Was ik niet van op de hoogte, ziet er goed uit zo'n kit.
Vind de prijs voor deze aanpassing wel serieus, eerst maar eens alles opbouwen en het rijdend krijgen en gaan zien hoe deze lucht HOEVEELHEIDS meter het gaat doen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Die prijs is een schijntje, op een goedkopere manier kun je een M20, M30, S14 etc niet een leuke vermogenssprong laten maken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:op een goedkopere manier kun je een M20, M30, S14 etc niet een leuke vermogenssprong laten maken.
+1
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 »

5 pk voor €100,- :wink: en weer zo mooi als een nieuwe.

Image




Zo'n kit van Split Second is wel een mooie professionele set en de aanpassing van de groter L.H.M is niet meer dan een creatieve aanpassing, maar ben er blij mee, tot nu toe :wink:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by gerrit323 »

Ik ben een tijdje aan het uikijken geweest voor Intake Trottle Bodies van dbilas op mijn 2.7 te monteren maar de zwakke plek blijft ook met die setup de LMM.

ITB's in combi met de set die jeroen aangaf (type MAF) gaat wel sprongen voorwaarts maken .. maar ook €€€ kosten

Leuk zo'n propere LMM :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by uwbuurman »

LHM!

Mooi, gepareld?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Nick1984 »

Kogel is door de kerk, heb zonet een gereviseerd 2.8 onderblok gekocht, met m52 krukas, aangepast voor distributieriem, en bijgewerkte zuigers.
Enige obstakel is nog (zoals Gerrit al aanhaalde) de compressieverhouding.
Ik denk dat ik eens ga zoeken naar een cilinderkoppakking voor een m20 turbomotor of zo (4mm dikte) en een verstelbaar nokkenastandwiel.
leuke goodies bij de motor:
-supersprint spaghetti (zou volgens verkoper e21 zijn, maar moet ik nog uitzoeken)
-vliegwiel van 5 kg ipv 8 (zou origineel zijn???)
-compleet gereviseerde kop van een 2.5
-alle dichtingen voor het blok, + tussenschot in het carter opdat de olie in de bochten beneden zou blijven.
-nog een paar dozen aanbouwdelen + boite + extra 2.5 blok
-oliekoeler met leidingen en flens
-éénmalig gebruikte universele motorsteun om het blok in te hangen tijdens de werken

K-Jet, L-jet, motronic of carbs ben ik nog niet uit, ook wat de ontsteking betreft heb ik nog geen keuze gemaakt.
Verder staat op mp nog een "M20 Alpina Nokkenas NIEUW Kolbenschmidt" te koop, 280° , zeker scherp genoeg naar mijn mening, maar ook prijzig...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Leuke plannen hoor! Denk dat je met standaard K-Jet al snel tegen capaciteitsbeperkingen aan gaat lopen en dan moet je naar een redelijk schaarse grotere verdeler en injectoren. Met Motronic oid wordt het ook al combineren en verplicht herprogrammeren op de rollenbank dus gaat ook geld kosten terwijl je blijft aanklooien met een luchthoeveelheidsmeter. Vanwege het geweldige aanzuiggeluid kun je er 3 Webers opzetten, maar zuipt natuurlijk wel en is wel regelmatig opnieuw afstellen.

Mijn keuze? Luchtmassameter zoals de eerdere MAF conversion kits, gewoon een vrij programmeerbaar systeem. Te combineren met M50 inlaat of als je echt gek wilt doen met ITB's want dat blijft toch onovertroffen.

Succes iig, oh en verstelbaar nokkenastandwiel (en meer!) kun je prima vinden bij onze nieuwe sponsor Hardeman Motorsport:
http://www.motorsportparts.nl/Verstelba ... ndwiel_M20
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by pattam2009 »

Ik heb gekozen voor de nokkenas 285gr. en verstelbare poelie van Cat Cams.

Image
Image

Klep opening en speling afgesteld.

Image
Image


Wat betreft het draaiend gedeelte is de motor klaar

Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Nick1984 »

Zoals altijd zeer proper werk!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Jeroen »

Ernstig netjes, en schiet al lekker op!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw naar 2.7

Post by Peter V. »

Vakwerk hoor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply