2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

uiteraard, dit is niet mijn collectie ... ik heb ze ook wel allemaal liggen 2x "200" kop 1x "731" kop en 1x "885" kop. :D

Deze zijn van de jongen waar ik het eta blok vandaan heb :wink:

bij deze ...

Image

diameter van de in/uitlaatpoorten

Image

Inlaatpoort eta kop of type "200" kop zoals de e21 320/6 en 323i 6 cilinders.

Image

Inlaatpoort "731" kop van de e30 6 cilinders 320i/323i, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze poort iets gemodifieerd is .. normaal zit er ook een kleine verdikking ter hoogte van de klepgeleider die hier is gelijkgefreesd met het kanaal.

Image

en de inlaatpoort van een "885" kop van de e30 325i

Image

Gerrit


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

Staat er op een 885 kop altijd 2.5 en 2.7 :?:
ik zal morgen is kijken op mijn b25 cilinderkop, het is mij nog niet opgevallen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

Ik heb er ook al zonder gezien, typisch bmw :roll:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

Oke, ik zie dat jou 885 kop een productie datum van "88 heeft, morgen zal ik die van mij nakijken.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by 323baur »

Sticky..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

De 885 kop is van ''86 en heeft alleen 2.5 erop staan. :!:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by 315jurre »

B27:
Wat zit er voor aanslag op de uitlaatklep van cilinder 1 of 6(meest rechts)? Is dat het gevolg van een verbrande klep o.i.d.?
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

@ pattam .. omdat wij toch beiden met dezelfde ombouw gaan beginnen .. even dit.

Ik veronderstel dat jij ook gaat voor het 2.5 of 2.7 onderblok in combi met de 325i zuigers .. met daaraan de 320i/323i/eta drijfstangen die 5mm korter zijn.

Zuiger in bovenste dode punt is dan 2mm lager dan je blok dus deze moeten van het blok af.
Na dit niet vergeten te werken met een verstelbaar nokkenastandwiel want door het afveilen van het blok en de vaste lengte van de distributieriem ga je de nokkenas een halve tand verleggen (te laat) om dit op te vangen dus deze oplossing :!:

Mss wist je dit al maar ik kan het toch maar effe melden :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

@ Gerrit,
Klopt, ik heb het gelezen op de site bmwe30.de, maar bedankt voor het meedenken.

Ik zal mijn plan beschrijven, wie weet dat er punten zijn die extra aandacht nodig hebben.

Ik ga voor de ombouw met als basis het b25 blok,
De drijfstangen van de eta motor, 5 mm korter, 130 mm.
Krukas van de eta motor, 81 mm.
De standaard 2.5 zuigers, die ingekort zullen worden i.v.m. de kortere drijfstangen en de grotere krukas slag.

Verdere toepassingen,
Krukas balanceren
cilinder wand laten controleren en evt. laten schuren.
nieuwe zuigerveren
Scherpere nokkenas, ik denk 272
kleppen en zittingen laten controleren
blok laten frezen i.v.m. compressie
nieuwe lagerschalen.

Waar ik nog over twijfel is het volgende,
Of ik ga voor de standaard injectie met computer die later afgesteld kan worden. :wink:
Of de complete injectie laten vervallen en er 3 webers op plaatsen.

Als ik voor de webers ga, zal ik als basis het eta blok gaan gebruiken, dit i.v.m. de meganische ontsteking.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

pattam2009 wrote:@ Gerrit,

Ik zal mijn plan beschrijven, wie weet dat er punten zijn die extra aandacht nodig hebben.

Ik ga voor de ombouw met als basis het b25 blok,
De drijfstangen van de eta motor, 5 mm korter, 130 mm.
Krukas van de eta motor, 81 mm.
De standaard 2.5 zuigers, die ingekort zullen worden i.v.m. de kortere drijfstangen en de grotere krukas slag.

Verdere toepassingen,
Krukas balanceren
cilinder wand laten controleren en evt. laten schuren.
nieuwe zuigerveren
Scherpere nokkenas, ik denk 272
kleppen en zittingen laten controleren
blok laten frezen i.v.m. compressie
nieuwe lagerschalen.

Waar ik nog over twijfel is het volgende,
Of ik ga voor de standaard injectie met computer die later afgesteld kan worden. :wink:
Of de complete injectie laten vervallen en er 3 webers op plaatsen.

Als ik voor de webers ga, zal ik als basis het eta blok gaan gebruiken, dit i.v.m. de meganische ontsteking.

Die zuigers daar twijfel ik nog over .. ik denk Cat. zuigers te nemen en het blok 2.2 te laten vlakken om zo de compressie toch op 9.6 te krijgen. Weet jij precies wat je aan de Non Cat zuigers moet aanpassen :?:

Moest ik jou zijn ik zou voor de injectie gaan ... daar zijn ivm sturing veel meer mogelijkheden mee .. ik heb de mogelijkheid de schnitzer en de alpina B3 2.7 eprom uit te proberen op het blok. Hierdoor kan de motor echt gefijntuned worden tot hij volledig op punt staat .. dat lijkt mij bij 3 dubbele webers moeilijker + het verbruik zal hoger zijn met de carbu's denk ik .. kwa uitzicht daarentegen ... zijn de webers gewoon 8)

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

Hier een tabel met het verschil tussen de twee types zuigers.

Image

Hieronder nog het e.e.a. toegelicht over de zuigers, het is een vertaling van de duitse site, vandaar die niet helemaal logische opbouw.

" Opgemerkt moet worden dat er verschillende lengte zuiger en dat alleen volgens ETK als "gewicht geoptimaliseerd" aangewezen korte zuiger van sommige nieuwere modellen 325i Kat passen zonder modificatie. In de andere kolf (alle katlosen) moet, om te voorkomen dat een botsing met de contragewichten van de krukas, de zuiger rok te worden ingekort. Dit betekent niet noodzakelijk speciale procedures (draad erosie). Dit kan goed werken met een zaag en een bestand dat op dit punt met een zorgvuldige operatie geen nadelen in vergelijking met duurdere verspanen".


Aangezien ik een b25 zonder kat bezit zal ik de zuigers moeten aanpassing.

Image
Image
Image


Als ik het goed heb ben jij in het bezit van de latere eta motor, de kat versie.
Als het goed is zal het aanpassen van de zuigers (inkorten) dan niet nodig zijn.
Last edited by pattam2009 on Thu Dec 23, 2010 10:47 am, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by Bempie21 »

Waarom eigenlijk hakken en zagen van een zuiger Pattam??
Door warmte die een zuiger opbouwd, heb je de kans voor een kantelende/verzwakkende zuiger verhoogd.
Als het mis gaat zoveel werk voor niks.. :(

Persoonlijk zou ik geen goed gevoel bij hebben als ik er mee zou gaan rijden en als ik een keer op zijn staart zou trappen.....

Als de blok toch daar op tafel ligt, dan had ik liever een Conversie 2.8i gedaan met M20B25 Onderblok:
M52B28 Krukas
M20B20 Drijfstangen
M20B25 Zuigers
Erkomt natuurlijk wel wat bij kijken met de krukas aanpassen voor de m20 ivm riem aandrijving.
Maargoed dan heb je wel wat.. :)
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

pattam2009 wrote:

Als ik het goed heb ben jij in het bezit van de latere eta motor, is die motor dan ook gelijk van een Kat voorzien?
Want als het goed is ,is een aanpassing van de zuiger (inkorten) dan niet nodig.
Oké bedankt voor de info!! als ik de aanpassing zo zie wel nadien het gewicht van de zuigers ten opzichte van mekaar controleren .. gewicht moet op dacht ik 3g na hetzelfde zijn van alle zuigers ten opzichte van elkaar.

Mijn eta is idd van het latere type maar daar zitten origineel geen b25 zuigers in ... wel zuigers zoals bvb in de 320/6 e21 met een kleine dome in het midden, wel grotere diameter uiteraard.
Ik moet dus zowiezo b25 zuigers gaan monteren ... Jij kan niet anders maar in mijn geval heeft niet veel zin nieuwe Non Kat zuigers te kopen en deze dan direkt te moeten gaan aanpassen.

Waarschijnlijk zullen het dus in mijn geval ofwel Kat modellen worden (deze passen zonder enige aanpassing) of de hoge compressie zuigers van de firma Wossner. Deze verhogen de compressie met 0.4 bar ten opzichte van de Kat zuiger. Ik plan dus zeker van het blok 2.2 te vlakken en zo aan een compressie van 9.6 (Kat) of 10.0 (Wossner) te komen.

Leuk dat puzzelen.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

@ bempie21
Is ook een mogelijkheid, heb ik overwogen maar uiteindelijk niet voor gekozen.

Aangezien ik nog niets ten nadelen ben tegenkomen over het inkorten van de zuigers, is dit voor mij de meest voor de hand liggende aanpassing.
Ik moet nog verder informeren naar de mogelijkheid om zuigers van de kat. serie te plaatsen, voor zover ik nu weet hoef je die niet aan te passen.

Ik wil gaan voor 200 pk.
i.c.m. met een scherpere nokkenas, een aangepaste uitlaatlijn en dit alles goed afgesteld, moet dit haalbaar zijn.
Ik denk dat de combinatie vermogen en betrouwbaarheid in deze opbouw goed zal zijn en voldoende plezier zal geven in een E21.

Waarom ik niet voor voor een m52.b28 krukas heb gekozen,
Te veel technische aanpassingen, en de technische gegevens komen de betrouwbaarheid uiteindelijk ook niet ten goede.
en met een M52 onderdeel in je M20, is het toch net niet :wink:


Hier nog wat technische gegevens die ik heb gevonden en waarom ik voor de eta heb gekozen.
Bij een 6800 TPM. De waardes gegeven zijn max. bij dat toerental.
1.
M20B25, 135mm drijfstangen, 75mm slag:
Zuigersnelheid 27,46 m/s, zuigeracceleratie 23,9 m/s²

2.
M20B25 maar met diesel/eta krukas, 130mm drijfstangen, 81mm slag:
Zuigersnelheid 29,92 m/s, zuigeracceleratie 26,5 m/s²

3.
M20B25 maar met M52B28 krukas, 130mm drijfstangen, 84mm slag:
Zuigersnelheid 31,15 m/s, zuigeracceleratie 27,7 m/s²

De sprong van 1. naar 2. is 8,96% hogere zuigersnelheid en 10,88% hogere zuigeracceleratie.
De sprong van 1. naar 3. is 13,44% hogere zuigersnelheid en 15,9% hogere zuigeracceleratie.

Dat zijn toch behoorlijke verhogingen van de waardes.

Deze ratio wordt verkregen door de lengte v/d drijfstang te delen door de slag, dus:
135/75 = 1.8 voor standaard M20B25
130/81 = 1.6 voor 2.7
130/84 = 1.55 voor 2.8
Motoren met een verhouding onder de 1.6 zijn zeldzaam, en daar is natuurlijk een reden voor. :!: :!:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

@ Gerrit,

En, heb je de keuze al gemaakt, kat versie zuigers of ga je voor de zuigers van Wossner :?:
Zelf zal ik bij de firma Alex janssen in Oss mijn aanpassingen laten uitvoeren, misschien voor jou ook een alternatief.
www.janssen-motorenrevisie.nl

ik heb mijn besluit genomen en ga voor de ombouw met injectie.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Post Reply