320i raakt oververhit, of toch niet?
Posted: Tue Jul 13, 2010 11:29 pm
Hallo medeforummers, ik heb wat hulp nodig met de 320i (2 liter M10)
Een paar weken geleden raakte de motor oververhit tijdens het rijden. Ik moest de motor afzetten, en in zijn neutraal verder laten rollen. Ik was bijna thuis, dus heb hem iets later weer gestart en ben rustig naar huis gereden, met de temperatuur meter tegen het rood aan. De koplampen gingen ook minder fel branden met schakelen, de motor sloeg dan bijna af, en het acculampje ging toen aan. Met belaste motor was dit niet zo. De accu ga ik dus zeker vervangen. Voor de deur nog even de radiator dop eraf gehaald, en het water stond te schuimen, ook toen de temperatuur al was ingezakt. Dit doet me vermoeden dat het water niet goed circuleert (waterpomp, verstopping)
Toen ik hem kocht in februari, lekte hij al een klein beetje koelvloeistof, dus het is in de tussentijd teveel geworden. Ook het motoroliepijl was te laag. Hij lekt niet zichtbaar olie ergens, en de verkoper beweerde de olie en het filter vervangen te hebben, maar dit weet ik dus niet zeker. Er zit geen 'mayonaise' op de oliedop.
Vandaag de koelvloeistof bijgevuld, 1 liter olie erin gegooid (niet vol, want ik wil alles vervangen) en hij raakte weer oververhit met stationair draaien. Het water kookte dit keer echter niet in de radiator. Nog 1 liter olie in het blok gegooid, en toen zakte de temperatuur naar 3/4, maar ging nog wat heen en weer tussen 3/4 en rood.
Toen deed ik de koplampen aan, en met dat de dimlichten aangingen, viel de motor uit, en ging het acculampje branden. Ook ging de temp meter naar "oneindig". Contact uit en weer aan met lampen uit, en de temp meter gaat weer naar beneden (motor uit)
Ondertussen stond de ventilator binnen al die tijd op stand 1. Zette ik hem op stand 2, dan ging de temp meter direct naar 3/4, stand 3 naar het rood / oneindig. Met de ventilator (en lampen) helemaal uit, ging de temp meter ineens keurig naar het midden. (alles met de motor uit en verwarming dicht)
Startte ik hem weer, dan ging die weer naar 3/4 - rood (nog steeds alle elektronica uit)
De accu is in ieder geval verdacht. Verder denk ik aan de dynamo, waterpomp, thermostaat, of temp sensor.
Verder heb ik de olie niet helemaal bijgevuld, omdat dat nogal zonde is, want ik wil alles weer vervangen. Zolang er meer dan het minimum inzit, mag dit toch niet de oorzaak van oververhitting zijn, of moet je hem tot de max vullen? (Hoewel de oude olie wel erg dik zal zijn, en 2 liter nieuwe olie dan misschien niet genoeg is)
Ik wil de auto tip top in orde hebben om ermee op vakantie te gaan, dus ik wil veel dingen vervangen. Alle koelslangen, de radiator, de accu, en waarschijnlijk ook maar gelijk de dynamo en thermostaat.
Ik weet dus ook niet zeker of het blok wel oververhit raakt, omdat de temp sensor met alle electronica uit (maar ook de motor uit) ineens keurig in het midden stond. Verder zou het nog een aarde probleem kunnen zijn, maar dit lijkt me niet.
Is er iemand die dit probleem herkent?
Een paar weken geleden raakte de motor oververhit tijdens het rijden. Ik moest de motor afzetten, en in zijn neutraal verder laten rollen. Ik was bijna thuis, dus heb hem iets later weer gestart en ben rustig naar huis gereden, met de temperatuur meter tegen het rood aan. De koplampen gingen ook minder fel branden met schakelen, de motor sloeg dan bijna af, en het acculampje ging toen aan. Met belaste motor was dit niet zo. De accu ga ik dus zeker vervangen. Voor de deur nog even de radiator dop eraf gehaald, en het water stond te schuimen, ook toen de temperatuur al was ingezakt. Dit doet me vermoeden dat het water niet goed circuleert (waterpomp, verstopping)
Toen ik hem kocht in februari, lekte hij al een klein beetje koelvloeistof, dus het is in de tussentijd teveel geworden. Ook het motoroliepijl was te laag. Hij lekt niet zichtbaar olie ergens, en de verkoper beweerde de olie en het filter vervangen te hebben, maar dit weet ik dus niet zeker. Er zit geen 'mayonaise' op de oliedop.
Vandaag de koelvloeistof bijgevuld, 1 liter olie erin gegooid (niet vol, want ik wil alles vervangen) en hij raakte weer oververhit met stationair draaien. Het water kookte dit keer echter niet in de radiator. Nog 1 liter olie in het blok gegooid, en toen zakte de temperatuur naar 3/4, maar ging nog wat heen en weer tussen 3/4 en rood.
Toen deed ik de koplampen aan, en met dat de dimlichten aangingen, viel de motor uit, en ging het acculampje branden. Ook ging de temp meter naar "oneindig". Contact uit en weer aan met lampen uit, en de temp meter gaat weer naar beneden (motor uit)
Ondertussen stond de ventilator binnen al die tijd op stand 1. Zette ik hem op stand 2, dan ging de temp meter direct naar 3/4, stand 3 naar het rood / oneindig. Met de ventilator (en lampen) helemaal uit, ging de temp meter ineens keurig naar het midden. (alles met de motor uit en verwarming dicht)
Startte ik hem weer, dan ging die weer naar 3/4 - rood (nog steeds alle elektronica uit)
De accu is in ieder geval verdacht. Verder denk ik aan de dynamo, waterpomp, thermostaat, of temp sensor.
Verder heb ik de olie niet helemaal bijgevuld, omdat dat nogal zonde is, want ik wil alles weer vervangen. Zolang er meer dan het minimum inzit, mag dit toch niet de oorzaak van oververhitting zijn, of moet je hem tot de max vullen? (Hoewel de oude olie wel erg dik zal zijn, en 2 liter nieuwe olie dan misschien niet genoeg is)
Ik wil de auto tip top in orde hebben om ermee op vakantie te gaan, dus ik wil veel dingen vervangen. Alle koelslangen, de radiator, de accu, en waarschijnlijk ook maar gelijk de dynamo en thermostaat.
Ik weet dus ook niet zeker of het blok wel oververhit raakt, omdat de temp sensor met alle electronica uit (maar ook de motor uit) ineens keurig in het midden stond. Verder zou het nog een aarde probleem kunnen zijn, maar dit lijkt me niet.
Is er iemand die dit probleem herkent?