Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Omdat de auto even geen prioriteit meer kreeg, was het tijd om te zorgen dat de loods voorelkaar kwam, voor de winter. Dus de al langer gekoesterde wens ingevuld, een nieuwe stelling gebouwd, eerst een muur kaal gemaakt, spullen aan de kant en toen timmeren.
Deurenvak erin
Even de stroom omgelegd, past nu mooi, ook de krachtstroom.
En tot slot twee nieuwe lichtbakken aan het plafond, achterin, waar de stellingen staan had ik geen verlichting, daar stond vroeger de oven. Nu dus opgelost. Had nog een paar staan met indirect licht. Goede verlichting!
Daarna kwam Sven een dagje voor de inbouw van zijn SWRA, leuke dag met Jan en Sven in de loods! Arnold kwam nog even buurten, dat was ook gezellig!
Sven moest stoelsledes wisselen en begon daar gelijk mee. Of hij probeerde zich te verstoppen, dat kan ook, maar dat is dan deerlijk mislukt
Klein kereltje, zo in z’n Alpina!
De SWRA zit erin en werkt inmiddels. Foto’s en een verslagje komt vast van Sven zijn zijde in zijn topic.
Deurenvak erin
Even de stroom omgelegd, past nu mooi, ook de krachtstroom.
En tot slot twee nieuwe lichtbakken aan het plafond, achterin, waar de stellingen staan had ik geen verlichting, daar stond vroeger de oven. Nu dus opgelost. Had nog een paar staan met indirect licht. Goede verlichting!
Daarna kwam Sven een dagje voor de inbouw van zijn SWRA, leuke dag met Jan en Sven in de loods! Arnold kwam nog even buurten, dat was ook gezellig!
Sven moest stoelsledes wisselen en begon daar gelijk mee. Of hij probeerde zich te verstoppen, dat kan ook, maar dat is dan deerlijk mislukt
Klein kereltje, zo in z’n Alpina!
De SWRA zit erin en werkt inmiddels. Foto’s en een verslagje komt vast van Sven zijn zijde in zijn topic.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Lekker bezig om orde op zaken te stellen!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
De week na de Eifel, ik had niet al te veel zin, maar Jan zei: ”niet zeuren, aanpakken, dat blok gaat er deze week uit”. En zo het geschiedde. We hebben de auto omhoog gegooid en binnen een uurtje of 3 hing het bok met bak in de takel en even later op de dolly.
Nader onderzoek leerde dat de gloednieuwe kop en de gloednieuwe nokkenas van Schrick zijn voorzien van de tuimelaars die op de kapotte nokkenas stonden in de oude kop. Ik heb daar zelf geen controle op gedaan, ik heb dat uitbesteed aan een motorenrevisiebedrijf. Maar die hebben de tuimelaars dus niet gecontroleerd. De tuimelaars waren 2 jaar oud en 6.000km, maar door de gescheurde kop hadden ze onvoldoende smering en zijn ze op de eerste Schrick nokkenas ingevreten. Het profiel wat ze daarna hadden hebben ze netjes op de nieuwe nokkenas ingesleten. Dubbel K. Maar het verklaart wel het rommelige lopen.
Dus ik heb een nieuwe nokkenstok besteld, wederom 12 nieuwe tuimelaars, wederom de versterkte van Ireland Engineering.
De kop heb ik maar weer volledig in de revisie gedaan, na 670km… Dus die was er vanaf, en de rest van de motor was netjes, alleen wel erg vet van binnen. Is roetaanslag, de verbranding was dus niet optimaal. Dat wordt beter met een goede nokkenas en verse tuimelaars.
Nader onderzoek leerde dat de gloednieuwe kop en de gloednieuwe nokkenas van Schrick zijn voorzien van de tuimelaars die op de kapotte nokkenas stonden in de oude kop. Ik heb daar zelf geen controle op gedaan, ik heb dat uitbesteed aan een motorenrevisiebedrijf. Maar die hebben de tuimelaars dus niet gecontroleerd. De tuimelaars waren 2 jaar oud en 6.000km, maar door de gescheurde kop hadden ze onvoldoende smering en zijn ze op de eerste Schrick nokkenas ingevreten. Het profiel wat ze daarna hadden hebben ze netjes op de nieuwe nokkenas ingesleten. Dubbel K. Maar het verklaart wel het rommelige lopen.
Dus ik heb een nieuwe nokkenstok besteld, wederom 12 nieuwe tuimelaars, wederom de versterkte van Ireland Engineering.
De kop heb ik maar weer volledig in de revisie gedaan, na 670km… Dus die was er vanaf, en de rest van de motor was netjes, alleen wel erg vet van binnen. Is roetaanslag, de verbranding was dus niet optimaal. Dat wordt beter met een goede nokkenas en verse tuimelaars.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Doordat de bak ook uit de auto was, viel het volgende op:
De hardyschijf heb ik zelf te snel gemonteerd, de vorige keer en dus precies verkeerd. De (moeilijk zichtbare) pijltjes moeten naar de flenzen wijzen. Hier net verkeerd en dus komen de krachten verkeerd op de schijf… Daardoor is de schakelstang een beetje geraakt, geen schade, maar de keerring heeft het niet drooggehouden. Dus ook die twee delen even vervangen, dan maar. Eigen fout, dit.
De oplossing was een mooie pluk onderdelen van Autodoc en ook zie je vooraan inderdaad nog een Catcams doosje. Besloten ook een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel af te roepen. Die andere was me een halfjaar eerder beschadigd toen de opsluitring het begeven had. En om te voorkomen dat die nu de nieuwe nokkenas beschadigen zou, ook maar vervangen. De bodemloze put die het is….
Koppakking er weer op:
Gereviseerde kop met nieuwe spullen erin.
De hardyschijf heb ik zelf te snel gemonteerd, de vorige keer en dus precies verkeerd. De (moeilijk zichtbare) pijltjes moeten naar de flenzen wijzen. Hier net verkeerd en dus komen de krachten verkeerd op de schijf… Daardoor is de schakelstang een beetje geraakt, geen schade, maar de keerring heeft het niet drooggehouden. Dus ook die twee delen even vervangen, dan maar. Eigen fout, dit.
De oplossing was een mooie pluk onderdelen van Autodoc en ook zie je vooraan inderdaad nog een Catcams doosje. Besloten ook een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel af te roepen. Die andere was me een halfjaar eerder beschadigd toen de opsluitring het begeven had. En om te voorkomen dat die nu de nieuwe nokkenas beschadigen zou, ook maar vervangen. De bodemloze put die het is….
Koppakking er weer op:
Gereviseerde kop met nieuwe spullen erin.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Nu de motor toch uit elkaar lag, was dat een mooi moment om iets te controleren, wat ik in al die jaren nog niet gedaan had. Het controleren van de werking van de extra luchtschuif.
Dit is de grootste opening. Die ging helemaal dicht na een tijdje 12 volt erop gezet te hebben. Geen kraken, niks. Werkt perfect.
Vervolgens heb ik de oliepomp gewisseld voor die van de diesel. Die pomp is uitwisselbaar, past 1 op 1 maar heeft meer druk. Omdat mijn oliedruk bij warme olie wel erg laag is, onder de 1 bar, heb ik de nieuwe oliepomp (nu 3 jaar en een kleine 7.000km oud) gewisseld voor de dieselpomp.
Zie de verschillen in het schoepenhuis. Vooraan de dieselpomp.
Die pomp wordt dus aangedreven met een stokje. En dat stokje hoort aan twee kanten een kunststof schijfje te hebben. Ik had die schijfjes er niet op en daardoor paste het stokje mooi van bovenaf door het lagertje in het blok. Toen ik aan de hand van de handboeken concludeerde dat de schijfjes erop horen, heb ik dat aangepast. Weer de carterpan eraf, oliepomp eraf en stokje ertussen, alles weer terugbouwen. Immers, met de schijfjes erop, kan het stokje niet meer van bovenaf erin, om te voorkomen dat het stokje in de carterpan kan komen en je oliepomp geen aandrijving meer heeft.
We werken met een planbord, zodat we niks vergeten of overslaan.
En zo kwam het dat ik een paar week later de boel weer vers klaar had staan.
Terug in de auto
Dit is de grootste opening. Die ging helemaal dicht na een tijdje 12 volt erop gezet te hebben. Geen kraken, niks. Werkt perfect.
Vervolgens heb ik de oliepomp gewisseld voor die van de diesel. Die pomp is uitwisselbaar, past 1 op 1 maar heeft meer druk. Omdat mijn oliedruk bij warme olie wel erg laag is, onder de 1 bar, heb ik de nieuwe oliepomp (nu 3 jaar en een kleine 7.000km oud) gewisseld voor de dieselpomp.
Zie de verschillen in het schoepenhuis. Vooraan de dieselpomp.
Die pomp wordt dus aangedreven met een stokje. En dat stokje hoort aan twee kanten een kunststof schijfje te hebben. Ik had die schijfjes er niet op en daardoor paste het stokje mooi van bovenaf door het lagertje in het blok. Toen ik aan de hand van de handboeken concludeerde dat de schijfjes erop horen, heb ik dat aangepast. Weer de carterpan eraf, oliepomp eraf en stokje ertussen, alles weer terugbouwen. Immers, met de schijfjes erop, kan het stokje niet meer van bovenaf erin, om te voorkomen dat het stokje in de carterpan kan komen en je oliepomp geen aandrijving meer heeft.
We werken met een planbord, zodat we niks vergeten of overslaan.
En zo kwam het dat ik een paar week later de boel weer vers klaar had staan.
Terug in de auto
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Mooi om geregeld je motor in en uit te bouwen. Zie je tenminste nog eens dingen. Mijn 4 jaar oude brandstofslangen zijn alweer gaar. Enige remedie: nieuwe. Zo blijft alles lekker vers!
Daarna winterbanden en stallingsvelgen geplaatst onder het hele wagenpark, ik heb 6 setjes velgen gewassen.
De garageplaten eindelijk simpel (de)montabel gemaakt op de e30 en e21
En ja, hij staat andersom. Dat betekent dat we hebben kunnen starten, afstellen en rijden. Dat rijden was heel kort, even de straat uit en terug, op stallingsvelgen met banden die nog van hout gemaakt zijn en met twee bouten per velg. Maar hij start, loopt, rijdt. Lijkt feller op het gas, lijkt mooi te lopen. Maar we hebben pas vertrouwen als we een halfjaar verder zijn, zonder problemen.
Als dan alles weer in orde is, dan heb ik ook zin om weer wat restpuntjes aan te pakken. Zo zat mijn motorkap aan de rechterkant nooit mooi dicht. Ik heb dat onderzocht en 4 van de kitnaden die het frame aan de huid van de kap verbinden waren gewoon helemaal los. Daardoor zit de kap nooit strak en is erg flexibel of slap zelfs.
Dat heb ik eruit gesneden. De losse kant was echt helemaal los. Viel eruit uit.
En dit moet ik herstellen
Ben benieuwd hoe de kap zich gedraagt als dit weer stevig aan elkaar zit gekit. Ik zal de kap enige voorspanning geven voor ik kit. Daarna eens kijken. Plaatjes en praatjes daarover volgen.
Daarna winterbanden en stallingsvelgen geplaatst onder het hele wagenpark, ik heb 6 setjes velgen gewassen.
De garageplaten eindelijk simpel (de)montabel gemaakt op de e30 en e21
En ja, hij staat andersom. Dat betekent dat we hebben kunnen starten, afstellen en rijden. Dat rijden was heel kort, even de straat uit en terug, op stallingsvelgen met banden die nog van hout gemaakt zijn en met twee bouten per velg. Maar hij start, loopt, rijdt. Lijkt feller op het gas, lijkt mooi te lopen. Maar we hebben pas vertrouwen als we een halfjaar verder zijn, zonder problemen.
Als dan alles weer in orde is, dan heb ik ook zin om weer wat restpuntjes aan te pakken. Zo zat mijn motorkap aan de rechterkant nooit mooi dicht. Ik heb dat onderzocht en 4 van de kitnaden die het frame aan de huid van de kap verbinden waren gewoon helemaal los. Daardoor zit de kap nooit strak en is erg flexibel of slap zelfs.
Dat heb ik eruit gesneden. De losse kant was echt helemaal los. Viel eruit uit.
En dit moet ik herstellen
Ben benieuwd hoe de kap zich gedraagt als dit weer stevig aan elkaar zit gekit. Ik zal de kap enige voorspanning geven voor ik kit. Daarna eens kijken. Plaatjes en praatjes daarover volgen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ziet er allemaal toch echt fantastisch mooi uit, eigenlijk zonde om mee te rijden.
Dat met die nokkenstok en volgers is echt wel heel zuur zeg. Mijn innerste gevoel zegt wel dat die ingelopen nokkenas niet voor dramatisch slechter lopen van de motor kan zorgen, het eerste wat zou opvallen is gekletter uit het kleppentrein.
Hopelijk ga je snel de titel van het topic aanpassen.
Dat met die nokkenstok en volgers is echt wel heel zuur zeg. Mijn innerste gevoel zegt wel dat die ingelopen nokkenas niet voor dramatisch slechter lopen van de motor kan zorgen, het eerste wat zou opvallen is gekletter uit het kleppentrein.
Hopelijk ga je snel de titel van het topic aanpassen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Sommige tuimelaars hadden op het contactvlak waar de nok op het hoogste was een soort holling op het glijvlak gekregen, de stok was oo somming plekken meer dan een halve mm ingevreten. Dan heb je in ieder geval niet overal de zelfde klepopening.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3
Goed om te lezen dat het euvel gevonden is.
Nog mooier om te lezen dat de motor liep.
Koos, ontzettend genieten nu!
Nog mooier om te lezen dat de motor liep.
Koos, ontzettend genieten nu!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3
Leuk om te lezen dat het blokje terug in orde is! De aanhouder wint
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: pag. 148: nokkenas #3
TOP Koos!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Jee zeg, ruim een jaar verder, sinds de laatste post. Nou gaat er ook niet veel aandacht uit naar de 323i, meer naar e30 en e12, maar hier een kleine update. De 323i was dit voorjaar weer eens buiten. Na de winter viel op dat de ruitenvloeistoftank leeg was geheveld door de SWRAsproeiers. Dat kwam door een defect T-stukje met terugslagklep. Dus die vervangen door deze nieuwe glimmende.
Maar het eerste ritje leverde regenwater op en helaas ook een dikke steen, dus een ster in de voorruit, dat was wel weer even schelden, maar goed.
Binnengezet en lekker gedroogd.
Paar week later op 7 mei naar Zandvoort met deze 323i voor het de Nationale Oldtimerdag op het circuit, dat was leuk! Eerst even tanken, lekker RON 102 erin.
Mijn dochter was mee, samen met Jan in zijn e30 325i cabrio en Arnold en Rinke in de e21 B6 Alpina gereden. Op het circuit troffen we meer mensen van ons cluppie en hadden we zomaar ineens een leuke line up van wat E21 materiaal! Ik zie wel eens mensen met vliegen op de grille, of soms zelfs een vogeltje. Arnold had een kerel onder de motorkap, zoals te zien. We denken dat het ergens in Amsterdam is gebeurd. De motorkap had geen schade.
Terugweg gaf mooi zicht op het ouder worden. Die kleine kleuter die Rinke was toen hij voor het eerst meeging, dat is een grote kerel geworden. Met zonnebril en stoere blik. Helemaal mooi!!
Ondertussen kwam de nieuwe voorruit van W&N binnen, wederom een groen getinte met groene zonneband. Plaatsen wordt een winterklusje denk ik.
Een paar weken later had ik een soort semi-toevallige oploop met wat mensen van het Autoweekforum. Ook weer leuk, met van alles en nog wat, van een (bekende) A6 tot een bruine Citroën Visa genaamd Willem. En wat leuk BMWspul. Eerste is van mij, tweede heb ik ook eentje van, derde moet ik nog…
Op de terugweg begon het ineens te brommen, rechtsvoor. Van het ene op andere moment. Werd wel steeds luider en was niet motortoerenafhankelijk. Dus hoopte ik op een steentje bij de remklauw. Het bleek bij nader onderzoek thuis een wiellager te zijn. Kloten. SKF, 2 jaar oud en als ze 2000 kilometer hebben gerold is het veel….
Oude lagers, SKF, er dus uitgehaald
Nieuwe de kleine van SKF en de grote van Timken.
Alles schoongemaakt
En weer gemonteerd. En toen had ik weer een soepel rollende auto!
Maar het eerste ritje leverde regenwater op en helaas ook een dikke steen, dus een ster in de voorruit, dat was wel weer even schelden, maar goed.
Binnengezet en lekker gedroogd.
Paar week later op 7 mei naar Zandvoort met deze 323i voor het de Nationale Oldtimerdag op het circuit, dat was leuk! Eerst even tanken, lekker RON 102 erin.
Mijn dochter was mee, samen met Jan in zijn e30 325i cabrio en Arnold en Rinke in de e21 B6 Alpina gereden. Op het circuit troffen we meer mensen van ons cluppie en hadden we zomaar ineens een leuke line up van wat E21 materiaal! Ik zie wel eens mensen met vliegen op de grille, of soms zelfs een vogeltje. Arnold had een kerel onder de motorkap, zoals te zien. We denken dat het ergens in Amsterdam is gebeurd. De motorkap had geen schade.
Terugweg gaf mooi zicht op het ouder worden. Die kleine kleuter die Rinke was toen hij voor het eerst meeging, dat is een grote kerel geworden. Met zonnebril en stoere blik. Helemaal mooi!!
Ondertussen kwam de nieuwe voorruit van W&N binnen, wederom een groen getinte met groene zonneband. Plaatsen wordt een winterklusje denk ik.
Een paar weken later had ik een soort semi-toevallige oploop met wat mensen van het Autoweekforum. Ook weer leuk, met van alles en nog wat, van een (bekende) A6 tot een bruine Citroën Visa genaamd Willem. En wat leuk BMWspul. Eerste is van mij, tweede heb ik ook eentje van, derde moet ik nog…
Op de terugweg begon het ineens te brommen, rechtsvoor. Van het ene op andere moment. Werd wel steeds luider en was niet motortoerenafhankelijk. Dus hoopte ik op een steentje bij de remklauw. Het bleek bij nader onderzoek thuis een wiellager te zijn. Kloten. SKF, 2 jaar oud en als ze 2000 kilometer hebben gerold is het veel….
Oude lagers, SKF, er dus uitgehaald
Nieuwe de kleine van SKF en de grote van Timken.
Alles schoongemaakt
En weer gemonteerd. En toen had ik weer een soepel rollende auto!
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Je blijft bezig Koos.
Timken mooi spul, heb ik in het diff gestoken.
Gezellig een mini meet.
Timken mooi spul, heb ik in het diff gestoken.
Gezellig een mini meet.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Ik snap het nu wel, wijko is niet zozo voor je lagers. Dan is 2000 km nog best veel hoor.
Maar mooie writeup weer na lange tijd.
Maar mooie writeup weer na lange tijd.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i