Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

En dan te bedenken dat die roodzwarte draad vroeger langer was, het verschil is de lengte van dat stukje massadraad. Dus daar is een stuk afgehaald en toen dat rare stekkertje eraan geprutst. Die roodzwarte heb ik helemaal vervangen, die mantel was overal gebroken.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Thegs »

Jajaja, hoofdbrekens heeft deze auto bezorgd (aan velen), maar de aanhouder wint! Weinig ervaring met het rijden in een 2.7 ombouw, maar zoals beschreven als een kogel. Het is je gegund dat je nog een aantal jaren kan genieten van het apparaat. Leuk om nog eens terug te lezen wat er allemaal gepasseerd is in het afgelopen 1+ jaar :bag
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by baur21 »

De aanhouder wint. Ik hoop dat het nu opgelost is maar achteraf klinkt het heel logisch en verklaarbaar. Ga er maar vanuit dat het in combinatie met de WUR en een slechte ontsteking dit het probleem was. Veel rij plezier!!
Ik zag dat je ook de originele front kabelbinder voor type 1 hebt zonder rubber doppen voor de claxon.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Jeroen »

Een lange en hoogst irritante zoektocht, waarin veel meer dan doublechecked is, eerder een keer of 10. Uiteindelijk geeft dit wel het idee dat het lek boven is, en dat de auto nu echt wel klaar-klaar is, klaar om nou eens een goede bak kilometers te gaan genieten. Gelukkig is daar het eind van dit seizoen al een mooi begin mee gemaakt!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Ondertussen kwam Geert vanuit België naar Fryslân, voor een leuke dag bandentrappen en wat advies en hulp bij zijn SWRA. Dat was gezellig! En uiteraard hebben we wat 2.7 geweld vergeleken met elkaar. Rondje rijden in de auto’s, dat ging ook prima. Nog een probleempje met de montage van de nieuwe uitlaatlijn van Geert’s Baur opgelost ook, met advies van Arnold die ook even kwam kijken.

Image

Image

Voor mijn 323i zat er maar 1 ding op, dat is trappen met dat hok. Dus de 323i meegenomen naar de Eifel dit jaar. Dat was in eerdere edities met deze auto geen succes, maar no guts… Voor het eerst in jaren weer eens alleen die kant op, ook wel spannend in een auto die niet het vertrouwen heeft. Voordat ik naar de Eifel ging eerst nog de meest storende restpunten opgelost, die bleven liggen zolang die auto niet goed was. Dus de klik-klak van mijn knipperstok was een knik-krak geworden, waardoor de automatisch uit na stuurbeweging niet meer werkte. Dus nieuwe knipperstok erbij en even gewisseld. Kleine dingen, maar heerlijk als het werkt zoals bedoeld.

Image

Ook de veerpootbrug gemonteerd, die zat te hoog in de oude setup, deuken in de motorkap tot gevolg hebbend. Nu aangepast maar dat was te laag.

Image

Dat heb ik aangepast en met markeerkrijt gekeken hoe het de motorkap nu raakt. Het schuim wordt bijna niet geraakt, dus ik ben blij!

Image

Daarna naar de Eifel gereden, best wel met de verwachting dat t niet goed zou gaan, dat er toch hikjes en stotters zouden komen en vast, er zou vast iets stuk gaan, loslopen of beschadigd raken. Maar de reis heen was prima. De eerste rijdag gestart met controle vloeistoffen en alles was prima en op peil. Dag 1 met Walter samen gereden en alles ging prima, ook als de auto wat meer op z’n donder kreeg. Walter reed in de middag en toen heb ik 1x een hikje gedacht te merken, maar duidelijk was het niet. Onder aan de streep een prima eerste dag, dat gaf hoop.
De tweede dag gereden met Jan samen en toen hebben we helemaal niks gemerkt. Het is een auto snel is onderin, maar monster wordt vanaf 4.000 rpm. Hij blijft sleuren tot de toerenbegrenzer, wat beter niet te vaak moet worden geprobeerd hahaha. Maar als je even niet oplet heb je 7.000 rpm op de teller.

Kortom, ik denk dat het geslaagd is, ik denk dat de auto eindelijk rijdt zoals het moet. Dat alle inzet, van iedereen, soms ingehuurd en vaak geheel belangeloos en mijn bloed, zweet, tranen en veul centjes een plezierig resultaat hebben gegeven. Nu heb ik nog een paar jaar nodig om vertrouwen te krijgen in de auto hahahaha

Tot slot nog even over Kona Classics, dat is een aanrader. Wouter en Leroy hebben echt verstand van zaken. Wat is mijn auto fijn afgesteld! Dat het probleem uiteindelijk pas later is gevonden, ligt ook aan mij, ik heb de auto zelf in een hoek getrapt en elke keer als de auto bij Kona was, werden de problemen opgelost of in ieder geval op het laatst de symptonen. Ik heb een heel fijn rijdende e21 323i dankzij Kona.

Dankzij een aantal van jullie heb ik doorgezet om het ding rijdend te krijgen, Jan en ook Gerwin kwamen geregeld helpen, met Jeroen veel doorgesproken en zitten filosoferen, en veel anderen die ik allemaal dankbaar ben voor hun advies. Achteraf lijkt het allemaal simpel, maar dat was het niet. Achteraf is het vooral mooi wonen en verder heb je er niks aan.

:cheers :cheers :launch
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Smartie »

:banana

Geweldig dat het eindelijk rolt en bolt.
Ontzettend veel goede kilometers van genieten.

In de Eiffel klonk het goed!
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Manitoba »

Koos, hoeveel buigingen en diep respect heb jij verdiend met (vooral) je doorzettingsvermogen, inventiviteit en inzicht. Kennis daar zoeken en vragen waar je zelf twijfelt of in het zeldzame geval dat je het niet meer zelf weet. Ik heb er oneindig veel bewondering voor, dat meen ik echt. Wij hebben er ook best vaak over gesproken, niet voor technisch advies 'cause I'm no good for that, maar wel om je op mijn manier moed in te blijven praten om door te zetten....

Uiteindelijk is het toch de beauty die het ook lijkt te zijn, ik heb er mee mogen rijden van je in de Eifel ("Hier, rijden. Drive it like you stole it"), en wat heb ik daarvan genoten op mijn enige Eifeltour-dag dit jaar. Ik gun jou dat plezier met jouw 323i nog voor hele lange tijd. Enjoy al je harde werk, heb plezier van dat ding!

Greetz,
Walte.r
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by gerrit323 »

+1 velen hadden het opgegeven en dat ding van de hand gedaan .. weer maar eens het bewijs dat de aanhouder wint!!

Veel fijne km's gewenst kerel!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Dank, heren!

Heeft er vast mee te maken dat ik te dom ben om koppigheid te herkennen bij mezelf en te arm om wat anders te kopen, hahahahaha. Of ik ben een masochist, dat kan ook. Mijn meesteres vindt van niet, trouwens.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Wilmo »

Dat masochisme herkennen we allemaal wel natuurlijk. Dat is ook wel een logisch gevolg van dat we besluiten ons vrijwillig te pijnigen door überhaupt een BMW te kopen.

Dat we dan ook nog besluiten dingen anders te doen... Maar man wel heel erg mooi dat het nu wel werkt. Gelukkig kun je nu beginnen met het kweken van die grijns. Ik heb mezelf er wel op betrapt dat na een diep dal, ik toch weer met een vette grijns in dat gebakje zit. Gun ik jou ook! Ik heb in 2019 een stukje mogen rijden en jouw woorden: 'kan er wel aan wennen' was er zeker van toepassing. De weg er naartoe gun je niemand en achteraf is het allemaal wel logisch enzo.

Geniet er van!


Ik hoop alleen wel dat dit de laatste episode van het feuilleton was en we nu bij weer bij nu zijn?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Ja, jullie zijn helemaal bij, de bitch staat onder een kleedje te wachten op wat klein werk en voorjaar. Naast de trouwe, lieve caab.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

Hatseflats, ik kan niet wachten op deel 2 van deze auteur. Want een e12… is niks anders als een grote e21.
Kan niet goed gaan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Hahaha een e12 is wel een stuk zwaarder en degelijker gebouwd dan een e21, daar ben ik wel achter. Meer blik, meer verstevigingen, maar ook het aluminium op de deurframes is minimaal 2x zo dik. Maar, dat topic zal ik binnenkort ook updaten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Dec 16, 2023 8:54 pm Hahaha een e12 is wel een stuk zwaarder en degelijker gebouwd dan een e21, daar ben ik wel achter. Meer blik, meer verstevigingen, maar ook het aluminium op de deurframes is minimaal 2x zo dik. Maar, dat topic zal ik binnenkort ook updaten.
Ja leuk, ben benieuwd hoe ver je er mee bent.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply