323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Wondermike »

Ik heb er nog wel ergens liggen trouwens. :wink:


So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

De auto afgelopen zaterdag klaargemaakt en gestart, tijdje hiervoor had ik de auto al een paar keer gestart en er leek niets aan de hand (1000tpm +/- bij koude motor), afgelopen zaterdag een tijdje langer stationair laten lopen en de auto is vrij snel slechter gaan lopen, net zolang tot deze bij 100 toeren pruttelde en na het uitvallen niet meer wou starten (verzopen hoogstwaarschijnlijk). Bougie eruit gehaald en deze was zwarter dan zwart (nieuwe bougies). Conclusie hierbij is uiteraard dat het mengsel véél te rijk is, maar mijn vraag is omtrent de luchtweger in de benzineverdeler; moet deze precies mooi in de ronding vallen of stationair een kiertje open laten voor lucht? Want ik heb bij het vervangen van de benzineverdeler pakkingen even het plaatje van de weger losgehaald en er weer opnieuw ingezet zodat deze precies in de ronding viel. Voor de rest zit er sowieso een gloednieuw koud start injector en hulp luchtschuif op.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Wondermike »

Wat je even kan doen is kijken of het koude start ventiel bij starten even nevelt en daarna stopt.
Die moet je hiervoor wel uitbouwen. Hij mag niet blijven spuiten.

Als de motor niet loopt moet de schijf mooi vlak onderin de luchtweger staan en zonder aan te lopen omhoog te trekken zijn.
Hierbij moet je weerstand voelen en bij het naar beneden doen moet je met een soort vertraging de plunjer voelen vallen.
Deze zit in de zwarte verdeler. Als die blijft hangen (de plunjer) kan hij in principe te veel brandstof geven.
So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

Het is weer tijdje geleden.
Ondertussen is de auto een tijd naar de garage geweest en is er aan gewerkt met goed resultaat, de motor startte en liep koud bij 1300 toeren en zakte later naar +/- 850 toeren om hier ontzettend stabiel op te pruttelen stationair, de motor tijdens het rijden liep wat ruig en inhoudend af en toe, na een tank met reinigings additief loopt de motor eigenlijk perfect.
Maar nu, het koud starten van de motor wilt heel moeizaam, hij slaat wel direct aan maar gaat ineens op 100 toeren pruttelen en bij het intrappen van het gas komt de motor heel langzaam op gang, schiet dan door naar de toeren en zakt tot de 100, dit wordt een paar keer herhaald tot je kan wegrijden. Na +/- 5 minuten loopt de motor vrij normaal tot hij op bedrijfstemperatuur komt en er is daarna geen probleem meer te bekennen.

Beetje een lang verhaal maar goed, ik heb een diagnostische tabel voor de k-jet maar daar heb je gelijk weer 8 oorzaken, misschien dat iemand hier het probleem bekend voor komt, de koude start verstuiver en hulplucht schuif zijn hagelnieuw.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Peter V. »

Hoi,

Je zou eens kunnen kijken naar de warmdraairegelaar. Deze regelt je brandstofdruk tijdens de opwarmperiode.

Hij loopt netjes zodra de koelvloeistof meter goed los en tegen 1/4 komt zeker?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

hij loopt helemaal goed als de koelvloeistof meter in het midden staat, 1/4 ook wel redelijk goed. De garage zei dat de open luchtschuif tijdens reparatie helemaal onder benzine stond aangezien mijn motor constant verzoop, hierdoor kan deze ook kapot zijn gegaan of moet weer inwerken, de laatste keren dat ik hem koud startte lukte het al beter en sneller dan de keren daarvoor. Momenteel wordt de 4-bak naar een 5-bak omgewisseld en daarna ga ik nog gewoon een tijdje door met deze onderdelen en dan kijken of er nog meer verbetering in komt. De eerste keer dat ik de motor na reparatie startte begon hij wel gewoon op 1400 toeren en zakte deze naar 900. De warmdraai regelaar sluit ik ook niet uit, waar zit deze nou precies want ik heb een aantal keren gezocht maar ik zag hem niet zo gauw...
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Peter V. »

Vanaf de brandstofverdeler gaan er 6 kleine slangen naar de injecteurs. Tevens zijn er drie zwarte slangentjes. Eentje naar de koudstartinjecteur en de andere twee naar de warmdraairegelaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

oké, met die informatie kan ik hem wel vinden, bedankt.
Ik haal hem binnenkort op, ik ben benieuwd naar het verschil tussen een 4-bak en een 5-bak :driving .

Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Peter V. »

Jim wrote: ik ben benieuwd naar het verschil tussen een 4-bak en een 5-bak :driving .

Dat weet ik nu wel hoor :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jeroen »

LOL Peter is wel overal aan de beurt, houden zo! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Wondermike »

LOL Peter is wel overal aan de beurt, houden zo!
Maak je geen zorgen daar zorgen we wel voor :mrgreen:
So many cars, so little time
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

Zo, holle delen even behandeld met zon bus tectyl ml met extra lang slangetje, lekker handig.
Maar blijkbaar zit er nu een gigantische scheur in me benedenpijp waar hij wordt gemonteerd aan de middendemper :wtf .
Heeft iemand hier nog eentje van liggen toevallig?
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by loentje »

Van een 323i blok?

die heb ik nog welliggen!


groeten leon
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by Jim »

Dat uitlaat stuk tussen het spruitstuk en de middendemper?
Heb je toevallig een foto?
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1979 voorstel + restoratie on going

Post by loentje »

nee, zo niet bij de hand, kan ik van het weekend wel ff maken.

groeten loentje
Post Reply