Page 1 of 1

Voorstellen

Posted: Fri Oct 22, 2010 8:34 pm
by Willem
Hallo,

Ik ben wim, 23 jaar en een trotse e21 323i bezitter. Ik heb vorig jaar een zwarte 323i gekocht met nogal veel werk en ben druk aan de slag gegaan met restaureren in mijn vrije uurtjes naast mijn studie en zaterdagwerk.
Ik ben begonnen met de techniek in orde te maken. Heb de nodige slijtage onderdelen aan het motorblok vervangen en kwam er hierbij achter dat het een 2.7 eta blok bleek te zijn. Eerst wist ik niet goed of ik hier blij mee moest zijn aangezien dit niet het originele blok is. Uiteindelijk heb ik het blok toch maar laten zitten en technisch in orde gemaakt. En de auto op de vermogensbank gezet op mijn werk. Toch nog 160 PK en 270 Nm met originele K-jetronic. Best veel voor zo'n oud blok.
Ook de remmen en koppeling heb ik gereviseerd.
Toen de techniek in orde was heb ik alle moed bij elkaar geschraapt om met de carrosserie te beginnen. De bekende plekken waren toch allemaal wel aangetast: wielkasten, B-stijlen, bodem bij reservewiel, kriksteunen en na het demonteren van de hemel bleek ook het dak te roesten. Deze zomer ben ik 2 volle weken met het plaatwerk aan de slag gegaan en heb alle nieuwe delen er in gelast. Het strak maken van de auto is aan mij niet aanbesteed en heb dit dan ook uitbesteed aan een kennis die een autorestauratie bedrijf heeft. Op het moment is de auto helemaal strak en staat hij in de grondverf. Dingen die nu nog gedaan moeten worden zijn:
- De auto conserveren met een antiroest oplossing
- kleur spuiten (zwart)
- en de auto geheel opnieuw opbouwen.

Ik heb het forum al wel een poosje als stille gebruiker gebruikt, maar wou me toch graag even voorstellen om bevindingen met elkaar uit te kunnen wisselen. Dan weten jullie ook wie er hier rond spoken. :wink:
Foto's van de restauratie post ik op een later tijdstip.

Jullie horen van mij op het forum! :)

Re: Voorstellen

Posted: Fri Oct 22, 2010 8:38 pm
by gerrit323
Hey van harte welkom Wim .. en idd wij zijn verlekkerd op foto's :wink:

Re: Voorstellen

Posted: Fri Oct 22, 2010 11:07 pm
by Jeroen
Hoi Wim!

Leuk, welkom hier! Leuk project dus ja foto's graag. Wat weet je van deze 2.7, weet je wat exact gedaan is? Anders kun je wellicht iig het BMW nr van je cilinderkop eens plaatsen, klinkt leuk iig!

Re: Voorstellen

Posted: Sat Oct 23, 2010 11:53 am
by Wondermike
Welkom Wim en foto's willen we natuurlijk zien.
Suc6 met de opbouw.

Re: Voorstellen

Posted: Sat Oct 23, 2010 2:25 pm
by Peter V.
Welkom Wim.

Altijd leuk een liefhebber en restauratie erbij.

Re: Voorstellen

Posted: Sun Oct 24, 2010 4:31 pm
by uwbuurman
Hoi Wim! Welkom en kom dr maar in met je foto's!!!

Re: Voorstellen

Posted: Sun Oct 24, 2010 5:52 pm
by 323baur
Ook vanaf hier een hartelijk welkom.
Foto's doen het altijd leuk.
Ik ben zeer benieuwd naar de totale setup van je 2.7

Re: Voorstellen

Posted: Mon Oct 25, 2010 11:28 am
by Willem
Hallo,
De foto's wordt aan gewerkt!
Het is een origineel 2.7 eta blok en cilinderkop. Hier hebben ze de originele nokkenas van een 323i ingezet. Ik hoop dat ze de oliekanalen van de 2 nokkenas lagers ook er in geboord hebben. Aangezien bij een eta cilinderkop 2 nokkenaslagers niet gesmeerd worden omdat dit de wrijving verlaagd en het verbuik dus ten goede komt. Dit blijft goed gaan bij een eta blok omdat de nokken van de nokkenas niet zo hoog zijn en het toerental een stuk lager ligt.
Verder moet ik nog even gaan brainstormen over de brandstof toevoer, nu draait hij als de motor stationair draait nogal rijk en als ik vol gas geef gaat hij een stuk armer draaien. Misschien dat de aanpassing van de koudstart regeling uitkomst kan bieden om er meer brandstof in te krijgen....
jullie nog ideeen?

Groeten!!

Re: Voorstellen

Posted: Tue Oct 26, 2010 12:01 pm
by uwbuurman
Je kunt straks een boekie aanleggen over de 2.7 conversies Ite!!! :lol: