Page 1 of 2

Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 4:02 pm
by Wondermike
Ik had vandaag niet zo heel veel te doen, alle onderdelen die bij de laatste aanschaf zaten zijn een beetje opgeruimd en alleen een extra blok wat nog in de weg stond.
Volgens de overleveringen een licht getuned blok :shock:

Nou heb ik er geen verstand van dus eerst het bloknummer gecontroleerd.
Het gaat gewoon om een 323i onderblok uit juni 1981, type 23 6E A

De kop is van 84 dus daar zal het hem wel inzitten dan, na demontage van het inluitspruitstuk het kopnummer gevonden.
1277731 oftewel een kop die bij een E30 op de 320 en 323i is gebruikt met de grotere inlaatkleppen.
Omdat het woord koppakking was gevallen gelijk maar het kleppendeksel eraf en de kopbouten losgedraaid. (mijn eerste kop die ik eraf haal :P )
En ja hoor tussen de 5e en 6e cilinder onbrak een stuk pakking.

Ik kan verder aan de kop geen narigheid zien alleen wat ingebrande spikkels bij cylinder 6.
Kan zo'n kop gewoon weer gebruikt worden met een nieuwe pakking?

Hoe controleer ik of de nokkenas versleten is? Is dat bij de nokken die de kleppen tuimelaars bedienen en kan je dat zo in gemonteerde toestand zien?
Omdat ik deze kop toch niet ga gebruiken ga ik hem op MP zetten maar ik heb geen idee wat de waarde hiervan is.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 4:32 pm
by Peter V.
In principe als ze op tijd de motor gestopt hebben zal er verder met de cylinderkop niet veel aan de hand zijn. De waarde van een "731" kop weet ik niet ( ik heb er zelf ook nog eentje liggen in combinatie met een 323i E30 blok).

De nokkenas beoordelen kan op verschillende manieren. Eerst de nokken inspecteren op inlopen ( visueel). Eventueel de ligthoogte ( nokhoogte) bekijken i.v.m. slijtage. Een ander probleem zou de lagers kunnen zijn waar deze in draait.
Ingebouwd is dat niet zo goed te bekijken.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 5:29 pm
by 323baur
Ik zou idd dat ding op MP mikken.
Zelf wil je hem toch niet gebruiken.
Waarde: eurootje of 50 denk ik - max..
Als je verder geen schade (scheurtjes, met name tussen de kleppen) ziet is tie verder prima bruikbaar hoor.
En idd, op de top van de nokken kan je de slijtsporen bekijken.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 6:48 pm
by Arnold D
Hebbu, hebbu :wink:

Re: Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 7:27 pm
by Wondermike
Jij hebt cylinder koppies genoeg, toch?

Re: Cylinderkop E30

Posted: Sat Nov 27, 2010 7:44 pm
by 323baur
Ja maar lees goed: hebben...is wat anders als kopen.
Dat krijg je als je een setje bent: gemeenschap van goederen..

Re: Cylinderkop E30

Posted: Tue Nov 30, 2010 8:00 pm
by Wondermike
Hebbu, hebbu
1 maal, andermaal ......

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 10:24 am
by Smartie
Past hier het inlaattraject van een 4a1 op?

Dan zou ik graag als gegadigde op de biederslijst komen.

Edit:
Lees net dat dat past.
Heerlijk dit, de puzzel gaat verder.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 11:26 am
by Arnold D
Verkocht.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:20 pm
by Wondermike
Verkocht aan Arnold voor 300 euro :lol:

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:21 pm
by 323baur
Tis zeker koud daar in NH?

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:22 pm
by Wondermike
Allemachtig koud.....
Maar 300 euro maakt een hoop goed :wink:

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:23 pm
by 323baur
Ja, daar krijgen wij het warm van he.

Re: Cylinderkop E30

Posted: Wed Dec 01, 2010 8:24 pm
by Smartie
De liefde is over!

Gaat nu gewoon om keihard geld :lol:

Re: Cylinderkop E30

Posted: Thu Dec 02, 2010 9:28 am
by r@n-d
Michel zal Arnold wel wat extra's geven voor die 300 :wink:
Ik hoorde dat er in NH een grote lading vaseline ontvreemd was...