Page 1 of 2

E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 5:25 pm
by Brian/e30
Heb hier ergens gelezen dat een E21 320 blok en een e30 320i blok meer vermogen levert door de grotere inlaatkleppen, maar past die kop daarop zonder aanpassingen?

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 7:58 pm
by Wondermike
Ik weet dat de kop van een E30 320 en 323 hetzelfde zijn.
En dat de kop van een E30 ook grotere inlaatkleppen hebben.
En dat die kop zonder problemen op een E21 blok kan, weet alleen niet of dat voor een 320 ook kan, wel voor een 323i.

Laat ik nou net zo'n kop hebben liggen zeg :o

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 8:05 pm
by gerrit323
Dat kan :wink: ook op een 320

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 8:32 pm
by Brian/e30
moet ik behalve de nokkenas van de e21 kop nog iets veranderen aan de e30 kop?

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 9:02 pm
by gerrit323
Bij mijn weten zijn de nokkenassen van e21 en e30 koppen gelijk ... deze hebben allemaal een nokkenas van standaard 264°.

Gerrit

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Tue Nov 30, 2010 9:52 pm
by ac/dennis
Dus een e30 kop van een320/6 of 323i kan zonder problemen op het blok van een E21 6-cilinder worden gezet en dan meteen vermogenswinst? Scheelt dat veel vermogen?

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 6:59 am
by Wondermike
Ik dacht iets van 7 pk.

E21 323i levert 143 pk
E30 323i levert 150 pk

Op een 320 weet ik het niet.

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 12:11 pm
by e-einundzwanzig
volgens mij is dit broodje aap. die vermogenwinst zit m volgens mij puur in de l-jettronic gedeelte. de e30 kop kan wel grotere inlaten hebben, maar de grootte van de kleppen is (volgensmij) gelijk aan die van de e21 kop. ik denk dat als je een kop van een e30 er op zet. je het hele inlaattraject van het k-jetspruitsuk moet uithohnen om goed aan te sluiten op de inlaatpoorten van de kop, om vervolgens een beetje vermogenswinst te krijgen.

correct me if i'm wrong

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:19 pm
by Wondermike
je het hele inlaattraject van het k-jetspruitsuk moet uithohnen om goed aan te sluiten op de inlaatpoorten van de kop, om vervolgens een beetje vermogenswinst te krijgen.
Ik denk dat zelf ook. De inlaatbuizen en pakkingen zijn kleiner van diameter bij een E21.
maar de grootte van de kleppen is (volgensmij) gelijk aan die van de e21 kop
Dat kan ik je binnenkort vertellen als ik een e21 kop ga lichten :wink:

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:22 pm
by 323baur
Dr. Wondermike..

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 7:56 pm
by Wondermike
hehe Dokter Wondermike heeft pas ook nog de werking van een Bilstein onderzocht.
Hierbij is de onderste dop losgekomen waarbij alle drek en olie onder grote druk vrij kwam in de schuur.
De spetters zitten werkelijk overal...

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Wed Dec 01, 2010 8:51 pm
by 323baur
Ook doctoren maken fouten..
Zijn er ook foto's van de doctor onder de drek?? :mrgreen: :P

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Thu Dec 02, 2010 9:30 am
by r@n-d
Wondermike wrote:hehe Dokter Wondermike heeft pas ook nog de werking van een Bilstein onderzocht.
Hierbij is de onderste dop losgekomen waarbij alle drek en olie onder grote druk vrij kwam in de schuur.
De spetters zitten werkelijk overal...
nu speelt ie heer weer met olie... Ik begin toch vraagtekens te krijgen...

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Thu Dec 02, 2010 10:29 am
by 323baur
hahaha, Arnold was ook zo gelukkig.
BAnnen die hap - allebei.

Re: E30 kop op E21 blok

Posted: Thu Dec 02, 2010 6:10 pm
by Brian/e30
Bedoelde eigenlijk het nokkenastandwiel in plaats van de nokkenas.
Weet iemand waar je ergens een set dichtingen kunt vinden voor een M20 motor op ebay? Koppakking, oliecarterpakking, oliekeerringen, klepsteelhoedjes alles erbij? :D