Page 1 of 1

320/6 motor tunen

Posted: Thu Dec 02, 2010 6:52 pm
by Brian/e30
Zal dit weekend zien om de motor te beginnen demonteren, heeft hier wel nog niet gedraaid, nog niet durven te proberen aangezien de luchtfilter eraf was en vele van de leidingen verstorven zijn.
Foto's zullen wel volgen :D

Als iemand weet hoe je zo een motor goed kan opdrijven mag je het hier altijd neerzetten :D
Had zelf gedacht aan:
- Nokkenas
- Spaghetti uitlaat
- Compressie verhogen
- 3 Dubbele Webers / Solex
- Vliegwiel verlichten
- Drijfstangen verlichten
- Zuigers verlichten
- Krukas verlichten
- Drijfwerk laten balanceren

Heb ook zitten denken aan uitboren, maar tot hoeveel cc kan dat? En waar moet je dan aan een cilinderkoppakking geraken die past?

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sat Dec 04, 2010 7:36 pm
by Brian/e30
boring van een b20 is 80mm, kan je dat uitboren tot 84mm? of tot hoeveel kan dat?

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 7:47 pm
by uwbuurman
is t niet handiger om een zwaarder blok te kopen??

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 7:53 pm
by gerrit323
dit kan je idd opboren tot 84mm in combi met een B23 krukas/drijfstangen en zuigers op maat kun je jezelf een 2.5L / 2.6L maken.

prijs gaat wel stevig zijn voor een motor die niet beter gaat zijn dan een Standaard b25 blok
en qua levensduur nadeliger :!:

Gerrit

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 8:19 pm
by Brian/e30
door gewoon een b23 krukas te monteren bekom je een b23 zeker? of ben ik mis?

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 8:45 pm
by gerrit323
klopt maar je moet ook de zuigers van een b23 gebruiken .. deze zijn vlak .. 320/6 zuigers hebben een kleine dome in het midden :!:

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 8:50 pm
by Brian/e30
Oke heb ook al gedacht om een e30 m20b25 blok om te bouwen naar carbu, maar past de ontsteking van een e21 320/6 in zo'n blok?

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Sun Dec 05, 2010 10:47 pm
by gerrit323
deze is gelijk aan die van de vroege e30's .. dus naar alle waarschijnlijkheid gaat dat wel passen.

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Mon Dec 06, 2010 9:46 am
by r@n-d
gerrit323 wrote:deze is gelijk aan die van de vroege e30's .. dus naar alle waarschijnlijkheid gaat dat wel passen.
Dat klopt, dat zou wel passen...
alleen als je voor een b25 kiest zit de verdelerkap op de nokkenas en zou ik hem daar laten....

Re: 320/6 motor tunen

Posted: Mon Dec 06, 2010 12:18 pm
by Thegs
Als ik eerlijk ben is je eerste lijstje vrij zinloos op zo'n motor? Waarom zou je al die moeite doen om een 320 motor zover te tunen?

Ten eerste krijg je met als deze inspanning en aanpassingen niet heel veel meer vermogen.

Ten tweede zijn als deze aanpassingen het echt waard en blijven deze wat waarde behouden in de toekomst. Want dingen als uitboren, verlichten en balanceren zijn erg kostbaar! En de daarbij genoemde aanpassingen als 3x Solexxen of Webers, spaghetti spruitstuk, dan praten we straks over een 320 motor van 2 of 3 rooitjes.

Luister wat mij betreft naar de experts hier en doe zoals Gerrit al aangaf gewoon de upgrade naar een 2,5 liter of een 2,7 ombouw. Dan heeft je ombouw meer zin, meer waardevastheid en dit is veel simpeler en goedkoper te realiseren.