Page 1 of 2
Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 9:40 pm
by Leonidas
Waarom blijft mn kachel koude lucht blazen? met de motor op temperatuur moet ie toch s warm worden?
Re: Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 9:52 pm
by uwbuurman
draai de knop eens naar het rode deel....
Re: Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 9:53 pm
by Leonidas
uwbuurman wrote:draai de knop eens naar het rode deel....
Whaha ja dat heb ik slimmerik

Re: Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 10:32 pm
by waut-r
Probeer een stuk karton voor je radiator. Dan wordt je motor in ieder geval goed warm met dit koude weer.
By the way. Wel weghalen als het warmer wordt in verband met te weinig koeling
Re: Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 10:37 pm
by Leonidas
Dat had ik van 1 van de vorige eigenaren ook al gezien (mooi rood karton) maar is er verder géén oorzaak voor te vinden? Gaat me niet om de motor maar om de temperatuur binnen..... ijs zit aan de binnenkant...

Re: Koude kachel
Posted: Thu Dec 02, 2010 11:01 pm
by Jeroen
waut-r wrote:Probeer een stuk karton voor je radiator.
Hooooo dat zijn gevaarlijke adviezen. Dat moet je alleen doen als de motor (koelwatertemperatuur) te laag blijft, en dat is doorgaans geen kwaal bij deze auto's. Anders heb je al snel een koppakking te vervangen.
Staat de schuif aan de linkerkant naar beneden? Dan ff met 2 man testje doen: je kachelkraan zit in de motorruimte, schuin onder het tankje van de remvloeistof dicht tegen het schutbord. 1 pers even de kachelknop verdraaien en de ander met een zaklamp ff kijken of de kraan bediend wordt, dikke kans dat het kabeltje los is geschoten. Draait de kachelknop erg zwaar of juist erg licht toevallig? Temperatuur van de auto wel goed? Voldoende koelvloeistof aanwezig?
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 8:36 am
by Wondermike
Charlotte's kachelunit is door mij wel eens helemaal werkend gemaakt.
Maar wat Jeroen aangeeft is de simpelste check, beweegt de kachelkraan in de motorruimte wel of niet als je aan de knop draait.
En idd de rechterschuif helemaal naar beneden anders krijg je direct koude lucht van buiten.
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 8:54 am
by Leonidas
Ik denk dat het probleem die schuif is... die gaat wel op en neer maar normaal voel je als het ware een weerstand van openen van de klep?
Had stukje van jou al gelezen mike en inderdaad is de hele bediening niet optimaal... De middelste draaiknop werkt ook niet echt...
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 9:52 am
by Wondermike
Reserveer bij Loentje gewoon het eerst de beste hele kachelpaneeltje.
Ze hebben bijna allemaal het probleem van de afbrekende kunstofdelen.
Repareren is vaak tijdelijk de oplossing.
Van de type 1 kachelunits blijft de bediening trouwens langer goed.
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:16 am
by 323baur
Is een algemeen zwak punt bij BMWeetjes.
Ook de gele banaan geeft bijna geen warmte naar het nu blijkt.
Ik zal eens gaan kijken - zucht -.
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:28 am
by Leonidas
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:32 am
by Arnold D
Even de hoofdkraan met de hand open zetten en met een tie-wrap vastzetten. Dan moet ie wel warm worden.
Zit er wel koelvloeistof in het koelsysteem en geen water.

Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:34 am
by Peter V.
Die zijn nieuw maar voor een type 1.
Jouw type 2 heeft als het goed is een blauwe buitenkabel. Meestal zijn het de kunststof hendels waar het kabeltje word vastgezet.
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:36 am
by Arnold D
Nee, deze buitenkabel zit met een klem vast. Deze klem klemt op een stuk plastic. Deze breken na verloop van tijd af.
Je kunt deze ook heel goed met een paar tie- wraps vastzetten als tijdelijke oplossing.
Re: Koude kachel
Posted: Fri Dec 03, 2010 10:37 am
by Leonidas
Ok bedankt.
Volgend probleem. De ruitenwissers zijn niet meer vooruit te branden! Voor dat ze op en neer zijn kan ik wel een rondje om de auto heen lopen!