Page 1 of 1
wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 12:53 pm
by Tjurd
Ik was gisteren bij een bmw expert mannetje die volgens hem tientallen gas instalaties gemonteerd en nooit geharde klepzetels gemonteerd. zei dat hij ook nooit problemen met klanten erover had.
lood toevoeging was volgens hem ook zeker overbodig, gewoon af en toe 10 liter euro 98 tanken.
is het nu echt zo overbodig of kan ik beter wel blijven investeren in loodtoevoegin en niet eerder een gas instaltie monteren dan dat ik gehard klpezetels heb.
(volgens hem zijn die al hard)
betreft e21 m10/m20 motoren natuurlijk
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 12:57 pm
by Wondermike
Gas is om op te koken!!
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 1:08 pm
by Tjurd
Wondermike wrote:Gas is om op te koken!!
haha,
en benzine om te slurpen

Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 2:33 pm
by Wondermike
Nee hoor, je mag het natuurlijk zelf weten.
De M10 gaat geloof ik nog wel maar ik dacht gehoord te hebben dat de M20 niet van gas houdt.
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 6:02 pm
by Jeroen
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 6:47 pm
by Tjurd
:$
Ik ga dit nog één keer plaatsen, daarna ben ik het echt zat. Tis de honderdste keer geloof ik.
De R&D afdeling van BMW heeft jaaaren geleden al uitgezocht hoe het zat met die behoefte aan lood of loodvervanger. Als een auto ten minste 50.000 km op loodhoudend dan wel loodvervanger heeft gereden (en dat is in het geval van onze E21's echt wel zo) dan is loodvervanger niet meer nodig.
indd effe gezocht maar niet goed genoeg blijkt wel, sorry jeroen
thanks

Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Fri Jan 07, 2011 6:57 pm
by Jeroen
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Wed Oct 05, 2011 2:49 pm
by hen123drik
mwa, kleppen en klepzetels zijn van peperkoek in mijn opinie bij deze motoren. kleine 40.000km op gas en ik was uitgesteld met de kleppen. Toen de kop laten reviseren en extra harde klepseals + kleppen erin laten zetten (en meteen nieuwe klepgeleiders etc.) en sindsdien (15.000km) de kleppen niet meer hoeven bijstellen terwijl dat voor de revisie toch om de 4000km was. loodvervanger heeft eigenlijk alleen een smerende werking maar gewoon erbij doen, scheelt je zo een paar duizend km tot je motor aan revisie nodig is.
(BMW e21 316 1.8 automaat 1981)
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Wed Oct 05, 2011 3:18 pm
by Jeroen
Zie de link hierboven, vanaf produktie medio 1983 is het allemaal beter gehard spul en dat moet d'r prima tegen kunnen. Het originele spul op een 81-er niet idd.
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:20 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Zie de link hierboven, vanaf produktie medio 1983 is het allemaal beter gehard spul en dat moet d'r prima tegen kunnen. Het originele spul op een 81-er niet idd.
Jeroen,
Ondanks dat de klepzittingen die BMW sinds 8/1984 monteert gehard zijn, zijn ze niet perse LPG geschikt. Dan moet je naar gesinterde klepzittingen die met een koude krimp gemonteerd worden. Bij mijn M88/3 zijn ook dergelijke exemplaren gemonteerd (20Euro/st) en die vielen na de inrijperiode (5000km) binnen 0,03mm van het uitgangspunt; maar het werkelijke verloop is amper 0,01mm geweest en dat was met de veel goedkopere stalen klepzittingen niet haalbaar geweest.
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:49 pm
by Jeroen
Goed om te weten. Sja ik ben met van alles bezig, maar niet met gasssss
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Wed Oct 05, 2011 11:12 pm
by Wilmo
En een gasinstallatie met Flashlube? Verlengt dat echt de levensduur van de zetels?
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Thu Oct 06, 2011 12:37 am
by raymondw
Ja, dat doet het zeker; LPG is een schrale brandstof en is niet in staat om de kleppen te smeren waardoor er meer wrijving ontstaat (kleppen roteren immers). Flash lube voegt dit broodnodige smeermiddel toe aan het mengsel waardoor deze minder schraal wordt; de klepzittingen en daarmee ook de kleppen beter beschermd.
Maar het beste is om klepzittingen van een gesinterd type toe te passen.
Re: wel of niet loodtoevoeger
Posted: Tue Jul 17, 2012 7:19 pm
by hen123drik
en af en toe op benzine rijden natuurlijk. Dat is niet alleen goed voor je kleppen maar ook voor je benzinefilters etc. Er zit trouwens ook een slang van je kleppendeksel naar je luchtfilter. deze zorgt ervoor dat dampen uit je carter etc. niet direct in het milieu komen maar worden verbrand door je motor, was toen al verplicht ivm het milieu. natuurlijk zijn dit geen liters olie maar het zorgt toch voor minimale smering van je carburateur (als je die hebt tenminste, bij injectie weet ik het niet). Of dit voldoende is of uberhaupt significant is in je motor/kleppen denk ik niet. Flaslube heeft niet echt een toegevoegde waarde als ik de verhalen mag geloven maar; baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk niet.