Page 1 of 2

type chassis

Posted: Mon Jan 10, 2011 10:17 pm
by pattam2009
Wat ik graag zou willen weten is of er verschillende type e21 chassis zijn gemaakt.

De verschillen in plaatwerk en optisch kenmerken tussen de VFL en NFL modellen zijn wel terug te vinden,
maar de maatvoering van het chassis zelf, daar heb ik nog geen verschil in kunnen ontdekken.

Het gaat mij dan bijvoorbeeld om het dak met de A, B en c stijlen.

Kortom, is er een verschil in het chassis van een 315 t/m 323 zowel VFL als NFL. :?:

Re: type chassis

Posted: Mon Jan 10, 2011 10:18 pm
by 323baur
Volgens mij zit er geen verschil in VFL en NFL, alleen in 4 en 6 cilinder qua subframe en steuntjes. (en de extra 323i uitlaat sparing).

Re: type chassis

Posted: Mon Jan 10, 2011 11:49 pm
by loentje
Ik denk wel dat er iets verschil moet zitten, type 1 en type 2 achterlichten zijn namelijk qua lengte niet hetzelfde!

groeten loentje

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 10:36 am
by Arnold D
Ik heb eens van iemand gehoord die het achterpaneel van een E21 in een 323i over wilde zetten. Deze bleek 1 cm te kort te zijn.
Ik weet niet waar dat paneel uit gekomen is, maar dat was niet van een 323i.

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 11:14 am
by pattam2009
Kijk dat bedoel ik :nah
kan wel kloppen, want de achterzijpanelen zijn er voor de VFL en NFL. :!:

Zou er een verschil in maatvoering zijn van het dak met de stijlen, heb namelijk het plan om mijn dak te vervangen.
Daarom moet ik er zeker van zijn dat er geen verschil per type E21 in de maatvoering van het dak met stijlen is, voordat ik met een dak zit wat niet gaat passen :hammer

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 11:24 am
by Arnold D
Ik denk dat dat wel gaat passen, want deuren en ramen zijn uitwisselbaar.

Maar, meten is weten.

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 1:08 pm
by e-einundzwanzig
het achterpaneel is volgensmij alleen anders vanwege de uitsparing van de einddemper....

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 4:38 pm
by uwbuurman
dakraampie plaatsen Patrick? Als je dat gaat doen, wil ik graag weten hoe je dat doet, want met die gedachte speel ik ook wel eens. In feite niet te moeilijke operatie. knip- en plakwerk...

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 5:24 pm
by pattam2009
@ Koos,

Nee geen dakraam maar een ander dak met opendak erin origineel af fabriek.
Een dakraam (schuifkantel) heb ik er nu inzitten maar dit is een dak wat achteraf is gemonteerd.
Opzich zit het dak er netjes in maar ik vind een origineel dak veeeeele malen mooier, vandaar.

Re: type chassis

Posted: Tue Jan 11, 2011 9:50 pm
by Wondermike
Koos, ik heb nog een aftermarket glazen klapdak staan. Komt uit een E21 :thumbsup
Goede pasvorm en waterdicht.

De achterste zijpanelen en achterplaat zijn volgens bmwfans vanaf 1979 anders.
Ik denk dat het dak wel uitwisselbaar is. Maar ik heb wel eens voor die klus gestaan en dit toen aan iemand anders over gelaten.
Zag dat niet zo zitten.
Maar it's been done before.

Re: type chassis

Posted: Wed Jan 12, 2011 12:22 am
by pattam2009
@ wondermike,
Ik las het vanmiddag toen ik info. aan het zoeken was over de ombouw van een dak.
Je was van plan om er van 2 één te maken, waaronder het overzetten van het dak ook op de planning stond.
Maar dit is helaas niet door gegaan door omstandigheden :bag

Voor zover ik nu heb begrepen en wat ik zelf heb kunnen ontdekken is er geen verschil in de daklijn per type.
Mocht het ervan komen hou ik jullie op de hoogte over deze ombouw, maar vind het een heftige ingreep en zal iemand moeten vinden waar ik het vertrouwen in heb dat het goed komt.

word vervolgd.

Re: type chassis

Posted: Wed Jan 12, 2011 10:00 am
by uwbuurman
och opzich is het een prima klusje, maar dit is er wel een in de categorie die ik aan een schadehersteller zou overlaten. Je auto moet in de trekbank en dan een paar tijdelijke verstevigingen en dan chop chop en lassen maar. Als je een dak gaat scoren, dan zou ik de stijlen zo lang mogelijk houden, kun je later bij het omzetten wel zien wat er dan nog af moet.

Re: type chassis

Posted: Wed Jan 12, 2011 10:56 am
by Wondermike
Vergis je niet hoor, op sommige plaatsen is het plaat 3 lagen dik in de stijlen en probeer dat maar eens netjes te lassen.
Er is een Noor/Zweed/Fin of Deen die dit al een keer heeft laten doen.

Re: type chassis

Posted: Wed Jan 12, 2011 12:17 pm
by uwbuurman
Ik heb het laatste jaar van dichtbij het herstel van een Ring schade gezien, daar is in een Ford Cougar een kwart auto vervangen, ook in lagen. Donordeel eerst kaal gehaald, daarna de binnenste lagen gelast en vervolgens de buitenste lagen een stukje ertussen gezet. Een goede schadehersteller kan dat wel. Maar ben met je eens dat je wel moet weten wat je doet...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nou ja, genoeg offtopic, maar gewoon om te laten zien dat een vakman wel wat kan... Maar ik zou er zelf, zeker niet zonder richtbank, niet aan beginnen...

Re: type chassis

Posted: Wed Jan 12, 2011 12:45 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:och opzich is het een prima klusje, maar dit is er wel een in de categorie die ik aan een schadehersteller zou overlaten. Je auto moet in de trekbank en dan een paar tijdelijke verstevigingen en dan chop chop en lassen maar. Als je een dak gaat scoren, dan zou ik de stijlen zo lang mogelijk houden, kun je later bij het omzetten wel zien wat er dan nog af moet.
Ik had begrepen dat de Deen.. inderdaad de stijlen zo lang had gelaten dat bij de voorzijde zelfs heel de voorruitsponning was overgezet dus ook de onderzijde.