hoi,
ik ben een beginnner in de bmw wereld, maar zou graag een ombouw project opstarten,een bmw e21 315 ombouwen naar een 325 vanos. ik heb een 325 e36 bmw staan en zou in gedachten hebben om de motor van e36 in de e21 te steken. Ik ben maar een beginnner maar weet toch wel dat ik de cardanassen, differentieel en remmen zal moeten vervangen. mijn vraag is nu zou de achterste ophanging van een e36 op een e21 passen zonder las werk, (zoals een grootschalig meccano :p) en zou de voortrein ook passen? mijn vraag is dus komen de bevestigingsgaten overeen ?
alvast danku
ombouw van een e21
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: ombouw van een e21
nope. alles is pas te maken, of te wel, wat niet past wordt gelast, maar zo 1 op 1 overzetten, dat zou te mooi voor woorden zijn...
Re: ombouw van een e21
ik had al een licht vermoeden dat het niet zou gaan, maar ja men hoopt altijd van wel :p . en is het mogelijk om de remschijven (van de e36 ) overtezetten ? hoelang zou het duren voor ik breuk zou hebben indien ik de differentieel en de cardan assen niet vervang
Zit er ook verschiellen tussen de e21 en de e30 (wat de bevestigingsgaten betreft)
dank u voor de spoedige reactie
Zit er ook verschiellen tussen de e21 en de e30 (wat de bevestigingsgaten betreft)
dank u voor de spoedige reactie
-
Thomas
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 51
- Joined: Sat Apr 17, 2010 7:37 pm
- My E21(s): '76 320i '86 325i Baur Mazda RX-8
- Location: Leeuwarden
Re: ombouw van een e21
Je dient een carterpan van een e34 op de m50 te plaatsen en een subframe van een 6-cilinder te monteren. Het schijnt dat de versnellingsbak van de e21 m20 motoren ook achter de m50 motor past. Je zult dan wel de juiste cardanas en een differentieel met de juiste overbrengingsverhouding moeten monteren.
Ben zelf bezig met het demonteren van een m52b28 uit een 328i uit 1995, om deze te plaatsen in een e21.
Ben zelf bezig met het demonteren van een m52b28 uit een 328i uit 1995, om deze te plaatsen in een e21.
Re: ombouw van een e21
Welkom Freek,
Heb je toevallig je E36 op de Nordsleife in de kreukels gereden.
Heb je toevallig je E36 op de Nordsleife in de kreukels gereden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: ombouw van een e21
@thomas: ik zou graag naar een "5 gats overstappen ,doordat ik mooie velgen heb
en door het feit dat het dan ook schijfremmen zijn... ishet mogelijk om de remmen van de e36 op de zelfde wijze bevestigen in de e21 ? past de diferentieel van een e36 in een e21 (terug ten opzichte van de bevestigingsgaten? wat betreft de cardan hebben ze de zelfde lengte ?
@arnold D. nee ik heb die (nog) niet in de kreukels gereden, die kost mij gewoon te veel aan verzekering, en heb dus besloten om de motor in een e21 of e30 kas te steken (heb de kas nog niet gekocht) , en die dan als oldtimer te verzekeren ... en ook wel vind ik de e21 sportiever en agresiver dan de e36
@arnold D. nee ik heb die (nog) niet in de kreukels gereden, die kost mij gewoon te veel aan verzekering, en heb dus besloten om de motor in een e21 of e30 kas te steken (heb de kas nog niet gekocht) , en die dan als oldtimer te verzekeren ... en ook wel vind ik de e21 sportiever en agresiver dan de e36
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: ombouw van een e21
Freek,
Hoewel ik een groot E21 fan ben, vooral vanwege de klassieke looks, denk ik dat je voor een Ring auto beter een E30 of E36 kunt gebruiken. De ombouw is veel minder werk en er zijn veel meer performance delen beschikbaar. Als je een groot budget hebt zou je met een E21 die kant op kunnen gaan, maar praktisch gezien is dat niet aan te bevelen. Een E21 mist ten opzichte van latere modellen toch ook net dat stukje balans en stijfheid. My 2 cents...
Hoewel ik een groot E21 fan ben, vooral vanwege de klassieke looks, denk ik dat je voor een Ring auto beter een E30 of E36 kunt gebruiken. De ombouw is veel minder werk en er zijn veel meer performance delen beschikbaar. Als je een groot budget hebt zou je met een E21 die kant op kunnen gaan, maar praktisch gezien is dat niet aan te bevelen. Een E21 mist ten opzichte van latere modellen toch ook net dat stukje balans en stijfheid. My 2 cents...
Regards/groeten, Jeroen
Re: ombouw van een e21
voor de voorkant moet je e21 naven hebben, die passen er zo op met e21 lagers erinE21freek wrote:@thomas: ik zou graag naar een "5 gats overstappen ,doordat ik mooie velgen heben door het feit dat het dan ook schijfremmen zijn... ishet mogelijk om de remmen van de e36 op de zelfde wijze bevestigen in de e21 ? past de diferentieel van een e36 in een e21 (terug ten opzichte van de bevestigingsgaten? wat betreft de cardan hebben ze de zelfde lengte ?
@arnold D. nee ik heb die (nog) niet in de kreukels gereden, die kost mij gewoon te veel aan verzekering, en heb dus besloten om de motor in een e21 of e30 kas te steken (heb de kas nog niet gekocht) , en die dan als oldtimer te verzekeren ... en ook wel vind ik de e21 sportiever en agresiver dan de e36
achter een e30 achteras met e36 323ti draagarmen (en geen andere)
m50 ombouw valt goed mee bij e21, zoek anders mijn ombouwtopic even, ik rij dr nu een jaartje mee rond, maar heb nog steeds wat elektrische problemen. waarschijnlijk doordt de ecu het elektronische snelheidssignaal mist wat een e36 e34 en e30 wel hebben