v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Mijn e21 323i heeft nu al meer dan een jaar stil gestaan. het grote probleem is dat hij is beginnen te scheuren in de kofferbak( langs de chassisbalken af)
toen heb ik hem bij het bedrijf neergezet waar ik werkte, om er in het weekend aan te kunnen werken op de brug in de werkplaats.
nu werk ik er al een half jaar niet meer, en kwam de e21 buiten in een hoekje te staan. na daar een half jaar hebben staan weg te roesten besloot ik hem naar mijn eigen woonplaats te halen.
ik kan bij een hele lieve buurman gebruik maken van een stoffige bouwvallige schuur, maar het is beter dan buiten staan (ook al regent het er binnen ook)
dit is een foto van voor het stilstaan:
dit is een gedeelte van het werk dat ik al gedaan heb: de spatbordrand was aan de bovenkant compleet weg gerot. ik heb een stuk uit een scherm van een e30 er uit geslepen en dat er in gelast. het plan is voorlopig om de auto nadat alles klaar is, compleet te laten overspuiten.
ook heb ik de kokerbalken boven de achteras weer aan elkaar gelast, en de scheur in de kofferbak al bijna klaar. het moet nog wel afgemaakt worden.
dit is de andere kant, rechtsachter. ook nog wat werk.
aan de voorkant heb ik de schermen er ook maar eens afgetrokken. daarachter zat niet veel goeds. links en rechts is de vloerbedekking van de auto te zien vanaf de buitenkant....
links is een compleet gat in de dorpel en het krikpunt is weg.
zo staat hij er nu bij in de schuur:
zoals jullie zien ben ik begonnen aan het project, er zit veel werk in. er zijn mensen die me voor gek verklaren en vragen zich af waarom ik deze niet verkoop en gelijk een goede koop.
Ik krijg het niet over mijn hart om hem te verkopen. het is mijn eerste auto, en ben er verliefd op.
ik heb er grote plannen mee:
-het eerste is om al het laswerk te doen.
-dan haal ik de motor er uit, en zal er nog meer tevoorschijn komen.
-dan ga ik de motor ruimte zelf spuiten en komt de auto opnieuw in de tectyl.
-het plan is om er een 24klepper motor in te bouwen!
ik ben nog op zoek naar een motor, of complete donorauto. het moet minimaal een 2,5 worden. en dan denk ik toch dat ik voor een kies met vanos. maar als ik nog een 2,8 kan aankomen doe ik dat liever.
ik denk dat ik de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn van de e21 houdt. ook vanwege de km teller aansluiting.
de foto's zijn helaas niet top, mijn camera heeft het begeven en moet het dus doen met de telefoon.
tips en vragen zijn welkom!!!
toen heb ik hem bij het bedrijf neergezet waar ik werkte, om er in het weekend aan te kunnen werken op de brug in de werkplaats.
nu werk ik er al een half jaar niet meer, en kwam de e21 buiten in een hoekje te staan. na daar een half jaar hebben staan weg te roesten besloot ik hem naar mijn eigen woonplaats te halen.
ik kan bij een hele lieve buurman gebruik maken van een stoffige bouwvallige schuur, maar het is beter dan buiten staan (ook al regent het er binnen ook)
dit is een foto van voor het stilstaan:
dit is een gedeelte van het werk dat ik al gedaan heb: de spatbordrand was aan de bovenkant compleet weg gerot. ik heb een stuk uit een scherm van een e30 er uit geslepen en dat er in gelast. het plan is voorlopig om de auto nadat alles klaar is, compleet te laten overspuiten.
ook heb ik de kokerbalken boven de achteras weer aan elkaar gelast, en de scheur in de kofferbak al bijna klaar. het moet nog wel afgemaakt worden.
dit is de andere kant, rechtsachter. ook nog wat werk.
aan de voorkant heb ik de schermen er ook maar eens afgetrokken. daarachter zat niet veel goeds. links en rechts is de vloerbedekking van de auto te zien vanaf de buitenkant....
links is een compleet gat in de dorpel en het krikpunt is weg.
zo staat hij er nu bij in de schuur:
zoals jullie zien ben ik begonnen aan het project, er zit veel werk in. er zijn mensen die me voor gek verklaren en vragen zich af waarom ik deze niet verkoop en gelijk een goede koop.
Ik krijg het niet over mijn hart om hem te verkopen. het is mijn eerste auto, en ben er verliefd op.
ik heb er grote plannen mee:
-het eerste is om al het laswerk te doen.
-dan haal ik de motor er uit, en zal er nog meer tevoorschijn komen.
-dan ga ik de motor ruimte zelf spuiten en komt de auto opnieuw in de tectyl.
-het plan is om er een 24klepper motor in te bouwen!
ik ben nog op zoek naar een motor, of complete donorauto. het moet minimaal een 2,5 worden. en dan denk ik toch dat ik voor een kies met vanos. maar als ik nog een 2,8 kan aankomen doe ik dat liever.
ik denk dat ik de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn van de e21 houdt. ook vanwege de km teller aansluiting.
de foto's zijn helaas niet top, mijn camera heeft het begeven en moet het dus doen met de telefoon.
tips en vragen zijn welkom!!!
Last edited by Adje on Fri Jan 03, 2014 9:18 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn project 323i 24v
Hoi Ad! Bekende auto, heb 'm volgens mij nog wel ergens in een nieuwsbrief van de BMW Sport Club staan, maar da's dik 10 jaar terug. Krijgt iig de aandacht die 'ie verdient, gewoon rustig aan als 'ie 11 juni maar klaar is haha! Als het toch een 24-klepper moet worden kan ik idd de 2.8 aanbevelen, een klasse beter dan de 2.5. Je moet er alleen even een tegen het lijf lopen... succes iig en hou ons op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mijn project 323i 24v
zo das ook een leuk project. En gewoon doorgaan, niet verkopen! Doe ik ook niet. is je motor slecht dan, dat je vervangen wilt? of wil je gewoon sneller met een 2.5 of 2.8 blok?
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Mijn project 323i 24v
ik ga de meeting op 11 juni niet halen, moet dan ook werken helaas. ik denk dat hij dan ook nog niet af is. er zit veel werk in, en ik wil het goed doen. de huidige motor verbruikt behoorlijk wat olie, en rookt blauw. misschien ben ik er met een koprevisie van af. om er een aparte auto van te maken wil ik dit maar eens gaan proberen. dat is dan ook gelijk een reden om heel de auto goed aan te pakken. heb ook plannen voor een rolkooi, sper en een schroefset. maar dat kan altijd nog.
als ik voor een goede prijs een 2,8 aan kan komen zal ik dat niet weigeren!
als ik voor een goede prijs een 2,8 aan kan komen zal ik dat niet weigeren!
Re: Mijn project 323i 24v
Zit hier bij ons een BMW sloperij. Veel e36 spul. http://www.lorenzosautos.nlAdje wrote:ik ga de meeting op 11 juni niet halen, moet dan ook werken helaas. ik denk dat hij dan ook nog niet af is. er zit veel werk in, en ik wil het goed doen. de huidige motor verbruikt behoorlijk wat olie, en rookt blauw. misschien ben ik er met een koprevisie van af. om er een aparte auto van te maken wil ik dit maar eens gaan proberen. dat is dan ook gelijk een reden om heel de auto goed aan te pakken. heb ook plannen voor een rolkooi, sper en een schroefset. maar dat kan altijd nog.
als ik voor een goede prijs een 2,8 aan kan komen zal ik dat niet weigeren!
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Mijn project 323i 24v
Ik ben al weer een stukje verder. ik heb nu het interieur er uit op het dashboard na. dat laat ik voorlopig even zitten. ik merk nu dat de auto behoorlijk last heeft gehad van vocht. op de plaats van de bestuurdersstoel stond zelfs een plas water nadat ik de zijk-natte vloerbedekking er uit haalde.
nu heb ik nog een vraagje: tegen de bodem zit dat zwarte spul wat je er alleen uit kunt halen door het in stukken er uit te trekken. hebben jullie het er al eens uitgehaald? en ook weer terug gestopt?
onder het dashboard zit nog zo'n rubberen mat. deze wil ik er graag uit hebben. is er een trucje voor, of moet ik het complete dash er uit halen?
kunnen jullie me helpen?
Dit is een foto van de passagierskant. op de foto zijn al 2 gaten te zien die ik nog dicht moet lassen. daarom wil ik dat rubberen deel aan de bovenkant van de foto er uit hebben. aan de bestuurderskant is de roest nog wat erger.....
ben stiekem al aan het denken aan een andere koets...
nu heb ik nog een vraagje: tegen de bodem zit dat zwarte spul wat je er alleen uit kunt halen door het in stukken er uit te trekken. hebben jullie het er al eens uitgehaald? en ook weer terug gestopt?
onder het dashboard zit nog zo'n rubberen mat. deze wil ik er graag uit hebben. is er een trucje voor, of moet ik het complete dash er uit halen?
kunnen jullie me helpen?
Dit is een foto van de passagierskant. op de foto zijn al 2 gaten te zien die ik nog dicht moet lassen. daarom wil ik dat rubberen deel aan de bovenkant van de foto er uit hebben. aan de bestuurderskant is de roest nog wat erger.....
ben stiekem al aan het denken aan een andere koets...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn project 323i 24v
Die rubberen dempingsmat zit om de pedaalbak en bij de kachelunit. Als je minimaal wilt verwijderen dan kun je hem bij de pedaalbak doorknippen en eventueel bij de kachel voorzichtig lostrekken. Het feit is dat als deze zeiknat is dat ze nog sneller in stukken komt en dus waarschijnlijk niet heel te verwijderen is.
Het zwarte spul ( soort dakleer) is een antidreunmat en deze komt er in stukken uit, eventueel verwijderen met een verfafbrander. Dit zul je moeten vernieuwen.
Het zwarte spul ( soort dakleer) is een antidreunmat en deze komt er in stukken uit, eventueel verwijderen met een verfafbrander. Dit zul je moeten vernieuwen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Mijn project 323i 24v
oke bedankt!
hier kan ik wat mee;)
hier kan ik wat mee;)
Re: Mijn project 323i 24v
Als je je hele interieur al uit elkaar hebt zou ik meteen draden trekken voor een elektrische kilometerteller, deze heb je nodig voor de m50 of m52 ombouw
ik heb de ster en magneetschakelaar uit een e34 diff gehaald en rechtstreeks aangesloten op de ecu, dus teller in mn dash is nog mechanisch.
als ik nog eens zou moeten zou ik er een e30 teller inzetten met e21 wijzerplaat, en meteen een e34/e36 versnellingsbak gebruiken
ik heb de ster en magneetschakelaar uit een e34 diff gehaald en rechtstreeks aangesloten op de ecu, dus teller in mn dash is nog mechanisch.
als ik nog eens zou moeten zou ik er een e30 teller inzetten met e21 wijzerplaat, en meteen een e34/e36 versnellingsbak gebruiken
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Mijn project 323i 24v
ik snap je idee wel maar je verhaal nog niet. normaal komen er bij een e30, e34, etc. 2 kabeltjes vanaf de magneetsensor bij het diff. dit geeft toch alleen een signaal naar de km teller? en heeft niks met de ecu te maken. waar haal je dan bij een e21 je signaal vandaan?Thijsse wrote:Als je je hele interieur al uit elkaar hebt zou ik meteen draden trekken voor een elektrische kilometerteller, deze heb je nodig voor de m50 of m52 ombouw
ik heb de ster en magneetschakelaar uit een e34 diff gehaald en rechtstreeks aangesloten op de ecu, dus teller in mn dash is nog mechanisch.
als ik nog eens zou moeten zou ik er een e30 teller inzetten met e21 wijzerplaat, en meteen een e34/e36 versnellingsbak gebruiken
Re: Mijn project 323i 24v
dat heeft wel degelijk iets met de ecu te maken, ik heb een jaar rondgereden met een blok wat elke minuut slechter ging lopen, alle elektro nieuw gezet, bergen geld uitgegeven, en het enige verschil met een e30 m50 was de kmteller, dat omgezet, en nu doettie het wel goedAdje wrote:ik snap je idee wel maar je verhaal nog niet. normaal komen er bij een e30, e34, etc. 2 kabeltjes vanaf de magneetsensor bij het diff. dit geeft toch alleen een signaal naar de km teller? en heeft niks met de ecu te maken. waar haal je dan bij een e21 je signaal vandaan?Thijsse wrote:Als je je hele interieur al uit elkaar hebt zou ik meteen draden trekken voor een elektrische kilometerteller, deze heb je nodig voor de m50 of m52 ombouw
ik heb de ster en magneetschakelaar uit een e34 diff gehaald en rechtstreeks aangesloten op de ecu, dus teller in mn dash is nog mechanisch.
als ik nog eens zou moeten zou ik er een e30 teller inzetten met e21 wijzerplaat, en meteen een e34/e36 versnellingsbak gebruiken
computer leert dus in op de snelheid van de auto, kan die niet zonder.
ik heb de ster en magneetsensor van een e34 op de uitgaande as van mn e21 diff gezet
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: Mijn project 323i 24v
update:
Ik zei dat ik wel op zoek was naar een andere koets, ik heb eens rondgekeken op de marktkraam op dit forum en kwam de 318 van maartje tegen. ze wilde er een vw oldtimer op inruilen.
ik had al een tijd mijn golf cabriolet te koop staan zonder enige serieuze reactie. We hebben een afspraak gemaakt en ik ben direct na mijn werk in de golf gestapt en naar losser gereden. na beide auto's boven de smeerput te hebben gehad en de proefritten gemaakt waren, hebben we de deal gemaakt. ik heb de e21 mee naar huis genomen, en de cabriolet achter gelaten. Op de terug weg hield al gauw genoeg de tomtom er mee op, sigarettenaansteker werkt niet, waana ik de verkeerde kant de A1 op reed omdat ik dacht dat ik Amsterdam toch maar niet moest volgen, en pardoes Duitsland binnen reed.
omgedraaid en daarna nog een afslag gemist en half twente doorgereden en op gevoel de A1 weer terug gevonden.
(geleende)foto's van de aanwinst:
de plannen tot nu toe:
Omdat ik het project echt netjes wil hebben ga ik de beste onderdelen van beide auto's op de groene zetten. dit is een harde koets.
Onder andere de achteras (met schijven), vooras (met stuurbekrachtiging) zet ik over op deze.
ook de motorkap, spiegels en achterklep gaan over. die spoiler hoef ik echt niet!
over het dashboard ben ik nog niet uit. ik vind de draaiknoppen van het type 2 mooier. is dit gedeelte eenvoudig over te zetten in het type 1 dash?
deze auto gaat dus de 24v in komen, en wordt tzt compleet overgespoten. waarschijnlijk weer unizwart of een hele donkerblauw. maar daar kan ik altijd nog over beslissen.
het plan met de zwarte 323i:
ik kan het niet over mijn hart krijgen om van deze auto een pakketje te laten maken. ik ga hem maken zodat deze weer door de apk komt en weer goed is. dit gaat mijn dagelijkse woon/werk auto worden en zal dus betrouwbaar en zuinig moeten worden. mogelijke oplossingen zijn: de 318 met een lang diff. die 4 bak maakt me te veel toeren! of een diesel???? 324d ? of een 325 tds???
moet nog wat research doen!
het idee is om hier een soort van "rat style" van te maken zodat het niet te duur wordt. en, dus mat zwart met de roller, plat op de grond, en stalen wielen.
dat zijn de plannen voorlopig, ik ben afgelopen weekend niet meer aan het werk geweest. het is me te koud in de schuur en heb gelijk koude vingers. helaas heb ik de komende weken ook weinig tijd om er aan te werken. as. weekend ben ik weg, de week er op ook, en dan is het carnaval!
daarna bekijk ik het plan opnieuw
Ik zei dat ik wel op zoek was naar een andere koets, ik heb eens rondgekeken op de marktkraam op dit forum en kwam de 318 van maartje tegen. ze wilde er een vw oldtimer op inruilen.
ik had al een tijd mijn golf cabriolet te koop staan zonder enige serieuze reactie. We hebben een afspraak gemaakt en ik ben direct na mijn werk in de golf gestapt en naar losser gereden. na beide auto's boven de smeerput te hebben gehad en de proefritten gemaakt waren, hebben we de deal gemaakt. ik heb de e21 mee naar huis genomen, en de cabriolet achter gelaten. Op de terug weg hield al gauw genoeg de tomtom er mee op, sigarettenaansteker werkt niet, waana ik de verkeerde kant de A1 op reed omdat ik dacht dat ik Amsterdam toch maar niet moest volgen, en pardoes Duitsland binnen reed.
omgedraaid en daarna nog een afslag gemist en half twente doorgereden en op gevoel de A1 weer terug gevonden.
(geleende)foto's van de aanwinst:
de plannen tot nu toe:
Omdat ik het project echt netjes wil hebben ga ik de beste onderdelen van beide auto's op de groene zetten. dit is een harde koets.
Onder andere de achteras (met schijven), vooras (met stuurbekrachtiging) zet ik over op deze.
ook de motorkap, spiegels en achterklep gaan over. die spoiler hoef ik echt niet!
over het dashboard ben ik nog niet uit. ik vind de draaiknoppen van het type 2 mooier. is dit gedeelte eenvoudig over te zetten in het type 1 dash?
deze auto gaat dus de 24v in komen, en wordt tzt compleet overgespoten. waarschijnlijk weer unizwart of een hele donkerblauw. maar daar kan ik altijd nog over beslissen.
het plan met de zwarte 323i:
ik kan het niet over mijn hart krijgen om van deze auto een pakketje te laten maken. ik ga hem maken zodat deze weer door de apk komt en weer goed is. dit gaat mijn dagelijkse woon/werk auto worden en zal dus betrouwbaar en zuinig moeten worden. mogelijke oplossingen zijn: de 318 met een lang diff. die 4 bak maakt me te veel toeren! of een diesel???? 324d ? of een 325 tds???
moet nog wat research doen!
het idee is om hier een soort van "rat style" van te maken zodat het niet te duur wordt. en, dus mat zwart met de roller, plat op de grond, en stalen wielen.
dat zijn de plannen voorlopig, ik ben afgelopen weekend niet meer aan het werk geweest. het is me te koud in de schuur en heb gelijk koude vingers. helaas heb ik de komende weken ook weinig tijd om er aan te werken. as. weekend ben ik weg, de week er op ook, en dan is het carnaval!
daarna bekijk ik het plan opnieuw
Last edited by Adje on Thu Feb 24, 2011 7:55 pm, edited 1 time in total.
Re: Mijn project 323i 24v
Hey Ad,
Dat die sigarettenaansteker het niet deed, wist ik niet (heb dat ding nooit gebruikt). Wel mooi dat je nu van de mooie omgeving van Twente hebt kunnen genieten .
Heel veel succes met je project en ik hou het zeker in de gaten. Ben blij dat je er een mooi project van gaat maken .
Veel plezier met de Beemer .
Dat die sigarettenaansteker het niet deed, wist ik niet (heb dat ding nooit gebruikt). Wel mooi dat je nu van de mooie omgeving van Twente hebt kunnen genieten .
Heel veel succes met je project en ik hou het zeker in de gaten. Ben blij dat je er een mooi project van gaat maken .
Veel plezier met de Beemer .